Demonstratiekast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

HeHo
Contacteer:

Re: Demonstratiekast

Bericht door HeHo »

twee bakken met glas is ook mogelijk.

groetjes Henk
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

ben er ook nog niet uit.
Tja dat beloofd dan niet veel goeds. Ik heb nog 1 glas heel en die laat ik dan ook maar zitten, want dat raam hoeft er in principe nooit uit.
Als ik er een 'kozijntje' inzet(=inlijsting van glas in hout) dan moet de deur er ook uit (= dikke multiplexdeur die het warmteverlies tegen gaat) en op de zijkant opnieuw worden geplaats in plaats van erin want anders is er niet genoeg ruimte (snappen jullie het nog zonder foto :D ). Het dak steekt erg over dus inregenen zal het niet. Op zich kan ik dat doen, maar liever natuurlijk niet. Ik moet dan de pianoscharnier demonteren, etc. Misschien ga ik toch een dun! stuk plexiglas kopen. Voordeel is dat het licht is...en als het dunner is heb ik ook meer ruimte in de sponning. Ik probeer dan bovenaan een handvat te maken (dus een ovale opening waar mijn hand volledig inpast) waar ik aan kan trekken. Daar zit nu het voerbakje, maar dat moet dan maar anders of ik maak een kleinere voerbak of ik voer met deeg of ik voer helemaal niet, maar dan hang ik er een raam voer zo in uit een andere kast. Voordeel is dat je van boven flink kunt trekken aan het plexiglas. Dat schilt al veel. Bij het glas kon dat niet.
Dan is mijn kastje zo gemaakt dat ik nergens een schroeverdraaier of plamuurmes kan ondersteken. Ook ga ik onderin een aantal inkepingen maken zodat ik onder het plexiglas kan komen met een schroevendraaien en daar ook kan heffen. Ik ga ook een paar latjes op de bodem spijkeren van 3 a 4 mm zodat het raam/plexiglas dan maar enkele contactpunten heeft waar de bijen de boel kunnen vastkitten. Dit alles moet er voor zorgen dat de boel niet vastgekit wordt en ik het raam zo naar boven kan schuiven. Op goede hoop.

groet,
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Hoi Henk,

wij op de vereniging hebben ook zo een kast (met drie lagen met raampjes).
Het geeft een aardig beeld van hoe een kast is opgebouwd, alleen echt veel van het bijenvolk zie je niet.
Dan moet je toch een 3 of 2 raams kastje hebben.
Niettemin het blijven wel mooie kasten!

gr
JP
G.B.
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door G.B. »

Mooie kasten Henk, alleen, niet geschikt om een schoolklas in groepjes the queen en bijendansjes te laten zoeken..

Jelle Piebeszoon,

Zover ik weet bestaat het niet, wellicht wel een alternatief ( :idea: ):

Maak een kozijn met glasplaten erin, alles vast en dicht. Dus eigenlijk zoals je nu al hebt, maar zonder dat de ruiten uitneembaar (hoeven te) zijn.
Vervolgens maak je het zo, dat bovenzijde open is middels klep. Hierin een stalen (of alu, nog beter) frame laten zakken waarin je raampjes hangen, 2 of 3 raams; voila!
Wel rekening houden met bijen-afstandmaten en bovenaan het frame een 'wrikoog' of iets dergelijks maken, zodat het frame als een raampje te lichten is.

Moet je iets in het volk doen, of de kast bevolken:frame eruit en gaat uw gang. Geen last van vliegbijen!

Ik hoop dat het niet te technisch klinkt. Het zit wel in mijn hoofd hoe het kan, maar verwoorden is vers 2 :oops:
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

het schuifmodel is heel onhandig.
Scharniermodel wordt al weer wat beter.
Het beste is rekening te houden met het vastkitten en de ramen gewoon vast te zetten met wat latjes.
Maar van te voren 3 gleuven per zijde maken op de achtergrond waartegen je de ramen zet waarin je een houten beitel in kan schuiven om het raam los te kunnen wrikken.
Hout geeft een beetje mee en dan gaat het raam 6 á 7 mm niet kapot.
Met beleid beginnen met de makkelijkste kant lukt het echt wel.
Mijn probleem is om het raam weer glashelder te krijgen.
En dan vooral het laatste echt heldere.

Dirk
dertiende
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Dirk,

volgens mij heb ik ergens gelezen dat jij een een oerdegelijke demonstratiekast ging maken. Is die al af? Zo ja heb je een leuke foto ervan?

gr.
JP
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Niet op het stof letten :wink: , want dat ding heeft 4 jaar op de schuurzolder gestaan en ik heb hem niet schoon gemaakt.

Detailopnames
Hieronder foto met twee sponningen met glas. Achterste glas is er dus uit. Groot probleem is dat je het glas nergens kunt vastpakken.

De zijkanten van de houten houders zitten dus vastgekit aan de ramen wat dus een drama is!

Dit ziet er viezer uit dan het is. Is stof en propolis op de ramen. Volgens mij kun je dit prima schoonmaken met een raamkrabber (metr scheermes) en spiritus. Is tevens antwoord op de vraag van Dirk.
JP
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Beste mensen,
in zo'n platte demokast kan je de bijen goed zien, maar het is toch een vorm van bijen plagen - alleen al de heisa om het volk wat langer in die kast te kunnen houden !
Ik vind dat echt een zeer tijdelijke en minder elegante oplossing.

Ik heb in de loop van de jaren verschillende observatiekasten gemaakt, waarin de bijen gewoon de raten naast elkaar bouwen zoals het hoort, zonder raampjes, met alleen toplatten: mooie ronde schijven witte raat.
Kast is een houten frame met glazen wanden, type aquarium, met keurige afstandsrepen op 35 mm, en met bamboe zonnefilter gordijntjes (effect net als in een boom) en dikke dekplaat.
Je ziet dan heel erg veel van de bijen: dansen, bouwen, wasplaatjes doorgeven, propolis los sjorren van de haalbijpootjes enz. maar ook eitjes en broed, soms de moer: omdat de schijven niet even groot zijn EN omdat er dus geen raamlatten voor zitten!
De bijen houden het er ook in alle wintertypes prima in uit, hoe strenger hoe beter. Het ijs zit op de wanden maar de bijen winteren prima uit.

Ik zal proberen kort samen te vatten:
- 1e type ging fout omdat ik alleen van boven erin kon en de bijen aan de achterwand vast bouwden. Ruiten werden vies na een jaar.
- 2e type ging beter door glazen deurtje onder in achterwand: zo kon ik de ramen zemen ;-) en de doppen onder aan de raten breken, en ook makkelijk een voerbakje onder de tros zetten.
Bij ongestoorde natuurbouw hangen die immers overzichtelijk en keurig onder aan de raten als spenen aan een zeug.
Maar nog steeds raat vastbouwen aan de achterwand.
- 3e type 'work in progress' zelfde aquarium type maar dan met de schuine wanden van de toplattenkast. Geen vastbouwen meer.
- 4e type idem maar nu groot genoeg ;-)

Het belangrijkste waar je op moet letten is dat de kast altijd in de schaduw staat. Fel licht en zon worden ze zenuwachtig van, en is dramatisch voor de klimaatbeheersing.
Maar winterkoude is GEEN probleem: je ziet op de compacte tros aan de buitenkant de bijen hun wacht afwisselen, zoals bij pinguïns op de zuidpool.

Probeer het uit, het resultaat is fascinerend mooi!

Astrid
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Oh, sorry,
ik zie nu pas die prachtige kast van Heho op pagina 1.
Nou zoiets bedoel ik dus, precies met dat leuke luikje achter,
maar dan helemaal van glas op de frames na.
Astrid
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Astrid,

helemaal mee eens, alleen is bij het ondericht geven bij kinderen toch van belang dat er snel en makkelijk (voor de kits) gekeken kan worden, en onddanks het lastige ontwerp en houdbaarheid van de plattekast. heeft die voor de kinderen toch het voordeel dat je de koningin bijna altijd kunt laten zien en het hele proces van eitjes leggen.
Ik kan me voorstellen dat in de vitrinekast het moeilijker is.

ik zou toch graag weten weleke maat is volgens jouw bioj de vitrine model groot genoeg?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie