De tussenbodemaflegger
De bedoeling van het maken van een tussenbodemaflegger is de vliegbijen uit het broednest te verwijderen. Daarmee wordt bekomen dat het volk niet in zwermstemming komt. Wanneer het volk reeds in zwermstemming is, kan het volk deze stemming verliezen. De kastbijen onderbreken het zwermproces en vreten de reeds aangelegde zwermcellen uit. Het uitvreten zal echter niet altijd gebeuren.
Meermaals komt het voor, dat de zwermcellen, ondanks het verlies van de vliegbijen, verder verzorgd worden. Enige dagen later zal het verzwakte volk toch afzwermen.
Wanneer de imker zeker wil spelen, moet hij, één of twee dagen na het verplaatsen, nazien wat het volk besloten heeft te doen.
Het maken van de tussenbodemaflegger gebeurt als volgt:
In het honinghoogsel wordt het middelste raam verwijderd en vervangen door een broedraam met eieren en jongste larven met opzittende bijen maar zonder koningin. Het honinghoogsel wordt op de bodem geplaatst. De broedkamers worden onderzocht naar doppen en gebroken en boven op het honinghoogsel geplaatst met een tussenbodem (tussenbodem heeft een vliegopening).
Het opgezette moedervolk verliest zijn vliegbijen. Deze vliegen boven uit en keren, zoals ze gewoon zijn, onder terug binnen. Daar deze potentiële zwermbijen niet meer terugkomen, dooft de zwermstemming uit.
De vlieger in de honingzolder trekt op het broedraam redcellen op.
De koninginnen uit de redcellen worden ongeveer elf tot twaalf na de scheiding van het volk geboren. Om dat te vermijden volgt een verdere ingreep, de hereniging van beide volksdelen en dit reeds tien dagen na de scheiding.
Daarbij worden de redcellen vernietigd in de honingzolder en de tussenbodem verwijderd. De honingzolder wordt terug boven de koninginnenrooster geplaatst. Opgelet dat er geen darren in de honingzolder zijn ingevlogen. Zo ja, moeten alle ramen van de honingzolder voor het vlieggat worden afgeklopt.
Uitvoeringsperiode: van 28/4 tot en met 11/6 wekelijks.
Koninginnenrooster taboe
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Koninginnenrooster taboe
Dank voor de uitleg...
overigens lijkt het me logisch dat je een snelle inspectie moet doen op wel of niet afknagen van zwermcellen door het afgevlogen volk boven de separator. Dit kan relatief snel. Bak staat boven separator en met 1 a twee ramen inspectie weet je voldoende. Is 1 dop afgeknaagd dn zijn ze dat allemaal in 99% van de
gevallen.
Maar ik vraag me wel af of na vereniging het volk niet snel weer in zwermstemming komt?
Niettemin heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat er gebeurd als je nu geen raam brias beneden hangt. Blijven de vliegbijen dan goed honing halen?
gr
overigens lijkt het me logisch dat je een snelle inspectie moet doen op wel of niet afknagen van zwermcellen door het afgevlogen volk boven de separator. Dit kan relatief snel. Bak staat boven separator en met 1 a twee ramen inspectie weet je voldoende. Is 1 dop afgeknaagd dn zijn ze dat allemaal in 99% van de
gevallen.
Maar ik vraag me wel af of na vereniging het volk niet snel weer in zwermstemming komt?
Niettemin heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat er gebeurd als je nu geen raam brias beneden hangt. Blijven de vliegbijen dan goed honing halen?
gr
JP
Niettemin heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat er gebeurd als je nu geen raam brias beneden hangt
Zou het niet kunnen dat die vliegbijen vrij vlug het gat gevonden hebben waar ze wel bij de koningin kunnen.
En als dat niet is kan ik me voorstellen dat ze verdomd lastig kunnen zijn.
groetjes Henk
Zou het niet kunnen dat die vliegbijen vrij vlug het gat gevonden hebben waar ze wel bij de koningin kunnen.
En als dat niet is kan ik me voorstellen dat ze verdomd lastig kunnen zijn.
groetjes Henk
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
JPJelte Pieter Dijkstra schreef:Dank voor de uitleg...
gevallen.
gr
Als je met een goed volk dit doet zul je binnen de kortste keren een eierleggende werkbij onder de separator hebben,de doppen zullen veel kans niet worden afgebeten.
Bovendien wil je een honingkamer zonder broed op de bodem willen zetten zul je toch een moerrooster moeten gebruiken dus hoezo rooster taboe? Er zijn 1001 manieren om te separeren zeg je, dan moet het ook niet moeilijk zijn een andere betere te kiezen.
Als het om werkbesparing gaat adviseer ik vegers te maken (zo je wil Aalstermethode al of niet verbeterd

ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Dat zou wel eens kunnen Ad. Alhoewel de situatie natuurlijk tijdelijk is....dus laten we zeggen 2 a 3 weken. Daarna kun je de vliegbijen weer verenigen of wat dan ook maar.JP
Als je met een goed volk dit doet zul je binnen de kortste keren een eierleggende werkbij onder de separator hebben,de doppen zullen veel kans niet worden afgebeten.
Welke doppen bedoel jij dan? Boven het rooster??
Waarom moet er een moerrooster hier worden gebruikt. Om darren ofzo tegen te houden? In principe lijkt me dat overbodig.Bovendien wil je een honingkamer zonder broed op de bodem willen zetten zul je toch een moerrooster moeten gebruiken dus hoezo rooster taboe?
Deze methode is niet van mezelf maar heb ik dus van een imker. Ik meld hier hier alleen en kijk of er andere imkers zijn die het ook zo doen.Er zijn 1001 manieren om te separeren zeg je, dan moet het ook niet moeilijk zijn een andere betere te kiezen.
Als het om werkbesparing gaat adviseer ik vegers te maken (zo je wil Aalstermethode al of niet verbeterd ).
Ik ben ook een voorstander van Aalsteren! Dat bevalt mij altijd goed. Je bent de zwermstemming volledig kwijt in het oude volk en werkt aan een nieuw volk! Het afvliegen doe ik eigenlijk nooit, maar ook dat zou kunnen. Je kunt je honingopbrengst zo wel verhogen.
Nee Ad!! Als ik er niet overschrijf wil niet zeggen dat die wens voorbij is. Bestuiving is een kwestie van lange adem. Trouwens ik moet me binnenwurmen in een markt waar ik nieuw kom kijken (en ook nog eens in een andere regio waar ik onbekend ben). Ik heb inmiddels 1 teler gevonden (en daar heb ik veel voor moeten doen). Ik heb nu nog een aantal volken over (dus ik zou nog een kleine teler kunnen bedienen) maar ik moet ook reservevolken houden. Mocht het allemaal goed gaan en zijn zowel teler als ik tevreden dan zou ik volgend jaar dit vaker kunnen doen. Niettemin met de adviesprijzen van de bestuivingscommissie hoef je niet aan komen te zetten. Dan lachen de telers je heel erg hard uit, bij wijze van spreken dan. Praktijk en theorie liggen hier nog een werelddeel uitelkaar.Op die manier krijg je ook volken om te gebruiken voor bestuiving of is de wens te gaan bestuiven al weer verleden tijd?
Vriendelijke groet
JP