Gaat dit nu over voor en tegenstanders ,gerard.b.w.vos schreef:De standpunten van voor- en tegenstanders komen steeds verder uit elkaar te liggen.
Wie heeft straks gelijk?Kapitaal of natuur.

Jaap v P
Gaat dit nu over voor en tegenstanders ,gerard.b.w.vos schreef:De standpunten van voor- en tegenstanders komen steeds verder uit elkaar te liggen.
Wie heeft straks gelijk?Kapitaal of natuur.
Een en ander heeft basis in het milieurecht, het voorzorgsprincipe dat voor andere stoffen dan bestrijdingsmiddelen geldig is. In het milieurecht geldt dat het ontbreken van omstotelijk bewijs dat een stof serieuze of onomkeerbare schade toebrengt geen reden is om maatregelen uit te stellen. Op een of andere manier zijn bestrijdingsmiddelen hiervan uitgezonderd, ik zie niet zo goed in waarom. Verder heeft de Nederlandse wet dit niet uitgewerkt, wat niet wegneemt dat het wel in Europese teksten terugkomt, en het niet gek is dat Europa hier het voortouw in neemt. Het feit dat men bijna geen oppervlaktewater zonder deze middelen meer kan vinden en in Nederland concentraties vindt die vele malen het wettelijk maximum overschrijden zijn reden genoeg voor een moratorium. Die maxima zijn berekend toen er nog geen relatie met verdwijnziekte was, maar al wel gebaseerd op milieuschade. Zelfs die schade is al niet meer in de hand te houden.Bart de Coo schreef:Jomme,
Ik ging gewoon uit van wat er in dat artikel stond, ongeacht het waarheidsgehalte. Gerard Vos vroeg zich af of het niet eens tijd werd voor een oplossing, terwijl het artikel een oplossing geeft.
Overigens ben ik wel degelijk van mening dat imkers wat minder hard van leer zouden mogen trekken. Zolang er bewijzen en argumenten voor en tegen gevonden worden, is er niet zo'n stevige bodem voor een moratorium. Er lijkt een grote groep activistische imkers actief te zijn die niet zal rusten voordat ze hun gelijk gekregen hebben, ook al hebben ze dat niet of half of gedeeltelijk.
Bart
Maartenmaartenkleijne schreef: De landbouw gebeurt niet op het ''land' maar op een substraat (voorheen levende landbouwgrond) met toevoeging van mineralen en gewas-bescherming-middelen. Landbouw is een chemisch proces geworden waar weinig leven bij komt kijken.
.
Hoezo net weg.Jaap v.Popering schreef:De slateelt onder glas is net weg ander zou ik nog een plaatje kunnen maken dat dit ook hier nog in de grond plaatsvind.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten