De gevaarlijke tijd
Moderator: Hans van der Post.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Re: De gevaarlijke tijd
Volgens het WUR E-depot gebeurt het maar zelden dat een volk van het voer afraakt.
Ik verwacht eigelijk geen hele koude tijden meer dit jaar dus zou ik er van uit kunnen gaan dat dit gevaar geweken is.
Zoals Jaap al eerder gezegd heeft:" Een dikke rand voer voorral boven het volk" kan er voor zorgen dat de kans dat een volk van het voer raakt aanzienlijk verkleinen.
Het blijft me logisch lijken dat een klein volk dit eerder zou kunnen overkomen.
Woensdag worden al aardige temperaturen verwacht.....Ik kan niet wachten om het spul weer te zien vliegen.
Ik kan wel even een opkikker gebruiken.
Het ziet er buiten al weer aardig lenteachtig uit toch is het hier met de wind erbij ook nog vies koud.
Ik verwacht eigelijk geen hele koude tijden meer dit jaar dus zou ik er van uit kunnen gaan dat dit gevaar geweken is.
Zoals Jaap al eerder gezegd heeft:" Een dikke rand voer voorral boven het volk" kan er voor zorgen dat de kans dat een volk van het voer raakt aanzienlijk verkleinen.
Het blijft me logisch lijken dat een klein volk dit eerder zou kunnen overkomen.
Woensdag worden al aardige temperaturen verwacht.....Ik kan niet wachten om het spul weer te zien vliegen.
Ik kan wel even een opkikker gebruiken.
Het ziet er buiten al weer aardig lenteachtig uit toch is het hier met de wind erbij ook nog vies koud.
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Zijn we nu niet bezig elkaar gek te maken? Ik heb in het najaar meer dan genoeg bijgevoerd en had geen honing geoogst dus zou je denken dat ze meer dan genoeg moeten hebben. Ik laat het nu aan de bijen over.Op naar het voorjaar.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik zou best ( maar dit is niet mogelijk ) het aantal weten wat in het verleden door de officiële instanties bij Coiony collapse disorder ( verdwijnziekte ) geteld zijn , welke in werkelijkheid dood gegaan waren van de honger .Erik Konijn schreef:Zijn we nu niet bezig elkaar gek te maken? Ik heb in het najaar meer dan genoeg bijgevoerd en had geen honing geoogst dus zou je denken dat ze meer dan genoeg moeten hebben. Ik laat het nu aan de bijen over.Op naar het voorjaar.

Jaap v P
Ja natuurlijk. Dat is het (aloude) probleem van deze manier van communicatie. Een hoax op forumniveauErik Konijn schreef:Zijn we nu niet bezig elkaar gek te maken? Ik heb in het najaar meer dan genoeg bijgevoerd en had geen honing geoogst dus zou je denken dat ze meer dan genoeg moeten hebben. Ik laat het nu aan de bijen over.Op naar het voorjaar.

groet,
Peter
Peter
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
alfa vulgaris schreef:Ik heb wel wat imkers horen zeggen dat deze periode eind februari begin maart de gevaarlijke tijd wordt genoemd.
Het gevaar zou hem dan zitten in:
Bijen gaan weer broeden dus de energiecomsumptie en voerverbruik stijgen.
Het is later in het jaar er is dus minder voer in de kast en daardoor zit het "verder weg"
Door een paar dagen een relatief diepe val in omgevingstemperatuur gaan de bijen dichter opeen zitten en kunnen ze niet meer bij het voer en verhongeren.
Is dat een beetje het gevaarlijke tijd verhaal of zit ik er naast?
Degelijk invoeren zou dit kunnen voorkomen?
bovenstaande noem je afgesneden van het voer,
dit kan nogal eens gebeuren als ze nog veel broed hebben bij het inwinteren.
het voer wordt dan in de buitenste ramen opgeslagen (in het midden zit het broed).
in de winter is het broed weg ze begingen in het middenmet broeden maar als het koude weer aanhoud,
kan de afstand tot de vooraden in de buitenramen te ver weg zijn,
dat is waarom ik vroeger leerde de bijen voor het inwinteren krap te zetten en een aantal buitenramen te vervangen voor sluitramen,
met een honingbak eronder.
dan dwing je de bijen om smaller in te winteren en wordt het voer minder ver van het broednest opgeslagen, de honingkamer is nodig om de bijentros dan meer vertikaal te laten hangen.
doe je dit dan heb je hier veel minder kans op.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Je kunt toch ook later als het broednest kleiner geworden is nog wat bijvoeren.
Ik heb niet de indruk dat je de bijen moet leren waar ze het moeten opslaan.
groetjes Henk
groetjes Henk
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Misschien interessant om even te bekijken ?? even met je cursor op de foto
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=26429
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 12&t=26429
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Contacteer:
dat hang toch wel af van het ras en de standplaats,HeHo schreef:Je kunt toch ook later als het broednest kleiner geworden is nog wat bijvoeren.
groetjes Henk
meestal nog 8 ramen broed in september. dan zou ik tot november moeten wachten met afvoeren?
dat vind ik te laat. en ik houd er niet van 4 ramen voer over te houden in het voorjaar,
die ik later in het seizoen dan maar weer moet zien kwijt te raken.
je weet ook lang niet altijd hoe groot een volk de winter uitkomt, vooral kleinere volken in een dan te groote kast hebben hier last van.
dat je later moet gaan bijvoeren bewijst toch al dat in de dames het niet altijd op de veiligste wijze doen?
En met een beetje schikken in najaar voorkom ik dat ik moet bijvoeren,
en kan de kast dicht blijven tot 1/2 maart.
maar nog heel laat een extra lading geven om de gaten te vullen kan natuurlijk ook.
kwestie van voorkeur denk ik.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Goed punt,kleinere ruimte boven de tros t.o.v. de trosomvang bij invoeren.
Invoeren met sluitblokken lijkt me een mooi idee om wintervoeropslag wat te dwingen.
Ik gebruik alleen 10 ramers nu en die zijn te breed om mooi in te winteren als je maar 1 bak gebruikt.
Ik heb een volk wat weinig voer al in het najaar had steeds ramen laten schoonmaken op de buitenste positie en heb gezien dat zodra het een beetje boven het vriespunt is de bijen het er wel weer op wagen om buiten de tros voedsel te halen uit de raten.
Die foto van Jaap is wat mij betrefd legendarisch,ik had hem onthouden.
Het is een race tegen de klok
Invoeren met sluitblokken lijkt me een mooi idee om wintervoeropslag wat te dwingen.
Ik gebruik alleen 10 ramers nu en die zijn te breed om mooi in te winteren als je maar 1 bak gebruikt.
Ik heb een volk wat weinig voer al in het najaar had steeds ramen laten schoonmaken op de buitenste positie en heb gezien dat zodra het een beetje boven het vriespunt is de bijen het er wel weer op wagen om buiten de tros voedsel te halen uit de raten.
Die foto van Jaap is wat mij betrefd legendarisch,ik had hem onthouden.
Ikzelf moet zowieso gewoon vroeger beginnen met inwinteren.Jaap v.Popering schreef:
Het is een race tegen de klok

Beste medeimkers,
Gezien de voorspelling van deze en volgende week wil ik graag jullie forumwijsheid horen. Ik heb wel in de onderwerpen en foto's (Jaap van Popering) van het forum gekeken, maar ieder jaar en ieder microklimaat, bijenras, kasttype, maken het nemen van de juiste imkerbeslissingen niet makkelijk.
Weertechnisch, deze week warm, reinigingsvlucht en vliegen, dracht halen ??, broedaanzet. Volgende week wordt het volgens verwachting 0-6 graden, dus weer flink kouder. In mijn drachtgebied rond de winterstal staat nog niets in bloei, wilg weinig aanwezig, wel esdoorn, geen crocus, akoniet, etc.
Mijn vragen zijn :
1) Deze week wel of geen voorjaarsinspectie doen ? Mijn beginnerskennis zegt niet doen, te vroeg in het jaar, bijen zijn nu op hun zwakst, verstoring niet nodig. Wel controle of volk nog genoeg voer heeft. Of is vanwege het warme weer een inspectie al wel aan te bevelen ?
2) Bij onvoldoende voer, borstplaat of apifonda bijvoeren ? Zo ja, op welk moment, na de warme periode of nu al ? Als de bijen niet tot op de voerbakopening zitten, moet het dan op de latten ? In dat geval las ik dat apifonda gaat smelten, borstplaat geloof ik niet ? Ik wil voorkomen dat de afstand broednest<>aangeboden voer te groot wordt.
3) Ik heb een pak Nektapoll gekocht. Ik heb op internet gezocht, maar daar vind ik weinig informatie over het gebruik. Wel dat het gesneden op de latten kan. Wie heeft hier wel ervaring mee, is deze week een goede tijd om Nektapoll te geven of juist na deze warme week ?
Bij voorbaat dank, met beste lentegroet,
Flevobij
Gezien de voorspelling van deze en volgende week wil ik graag jullie forumwijsheid horen. Ik heb wel in de onderwerpen en foto's (Jaap van Popering) van het forum gekeken, maar ieder jaar en ieder microklimaat, bijenras, kasttype, maken het nemen van de juiste imkerbeslissingen niet makkelijk.
Weertechnisch, deze week warm, reinigingsvlucht en vliegen, dracht halen ??, broedaanzet. Volgende week wordt het volgens verwachting 0-6 graden, dus weer flink kouder. In mijn drachtgebied rond de winterstal staat nog niets in bloei, wilg weinig aanwezig, wel esdoorn, geen crocus, akoniet, etc.
Mijn vragen zijn :
1) Deze week wel of geen voorjaarsinspectie doen ? Mijn beginnerskennis zegt niet doen, te vroeg in het jaar, bijen zijn nu op hun zwakst, verstoring niet nodig. Wel controle of volk nog genoeg voer heeft. Of is vanwege het warme weer een inspectie al wel aan te bevelen ?
2) Bij onvoldoende voer, borstplaat of apifonda bijvoeren ? Zo ja, op welk moment, na de warme periode of nu al ? Als de bijen niet tot op de voerbakopening zitten, moet het dan op de latten ? In dat geval las ik dat apifonda gaat smelten, borstplaat geloof ik niet ? Ik wil voorkomen dat de afstand broednest<>aangeboden voer te groot wordt.
3) Ik heb een pak Nektapoll gekocht. Ik heb op internet gezocht, maar daar vind ik weinig informatie over het gebruik. Wel dat het gesneden op de latten kan. Wie heeft hier wel ervaring mee, is deze week een goede tijd om Nektapoll te geven of juist na deze warme week ?
Bij voorbaat dank, met beste lentegroet,
Flevobij