Stop maar imkers !! Imker alert !!

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Stop maar imkers !! Imker alert !!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En niet geheel is....
JP
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

alfa vulgaris schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Grofweg kun je zeggen dat honingbijen vooral in het zeer vroege voorjaar van belang zijn. Dan zijn er relatief nog maar weinig solitaire bijen en hommelkolonies en dan zijn honingbijen belangrijk, zeker als er er monoculturen aan (appelboomgaarden etc.) moet worden bestoven. Maar monoculturen bestuiven lukt onmogelijk met alleen maar wilde bestuivers. Verder is de bloemvastheid van bijen een zeer positief punt, maar het probleem van bijen is dat bij kleine hoeveelheden bloemen de bijen ze links laten liggen. Het is maar goed dat er meer aandacht is gekomen voor wilde bestuivers, want er is meer dan alleen honingbijen.
Ik ben het hier best wel mee eens eigenlijk...hehe,niet geheel natuurlijk :lol:
Ik kan ook die mening wel delen. Het probleem met het artikel in de NRC is vooral de suggestie die wordt gewekt, nl imkers overdrijven de rol van honingbijen. Ik wil het nut en de rol van deze familieleden van de bij niet ontkennen, maar de rol van imkers moet men niet onderschatten. Dorpen met tuinen kunnen door lokale imkers worden bevoordeeld met intensief bestuivingswerk naast de aardigheid die tuinbezitters hebben om deze dieren aan het werk te zien. Ook de rol van imkers in stedelijk gebied neemt toe. Voorts signaleren imkers wellicht als eersten de problematiek van drachtvermindering, invasieve exoten en effecten van 'nieuwe insecticiden'(b.v. neonicotinen) op bijen speciaal maar dus ook op andere insecten. Imkers hebben een signaalfunctie !!

In het Frans: C'est le ton qui fait la musique" m.a.w. de toon die men in het bewuste krantenartikel aanslaat doet geen recht aan de secundaire arbeid die imkers met hun hobby verrichten. Ze zouden allen maar 'preken voor eigen parochie' :x :naughty:
Het realiseren van 'wilde terreintjes nabij teeltgronden die als oplossing worden gezien om de populatie wilde bijen te vergroten lijkt mij wat te eenvoudig om het bestuivingprobleem op te lossen. Zeker wilde bijen ,vlinders en andere insecten zullen van deze drachtveldjes profiteren. Verschillende imkerverenigingen gingen al voor in dit initiatief ( o.a Laren)om drachtakkertjes aan te leggen. Het bevorderen van de wilde flora en fauna middels nestkasten( vogels,egels etc),drachtakkers maar vooral scholing ( Kennis der natuur als vak terug op school !)zal zeker helpen. Ook tuincentra kunnen via voorlichting stimuleren de biodiversiteit en insectensteun te bevorderen. Het is een opdracht van de VBN om dit proces van voorlichting en bewustwording op gang te houden samen met andere instellingen zoals de KNNV,KNTP,Natuurmonumenten,Vlinderstichting, Entomologische Ver. etc.
Imkers moeten zich mijn inziens meer manifesteren als onmisbare natuurbeschermers en zich niet laten afserveren als simpele 'honingboeren ' slechts uit op gewin en gratis oogst uit de natuur! Een goed tegenartikel in de pers zou ons niet misstaan !
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik wil daar wel op ingaan, maar niet meer voor vandaag...ik zal proberen van de week hier een stukje over te schrijven.

gr.
Ik ben nog steeds benieuwd.

ad staals
Paul67
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Bericht door Paul67 »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik wil daar wel op ingaan, maar niet meer voor vandaag...ik zal proberen van de week hier een stukje over te schrijven.

gr.

Ik ben nog steeds benieuwd.

ad staals
Ik sluit me aan bij Ad Staals! :clap: :dance: :be8: Het woord is aan JP!
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik had eigenlijk tot morgen willen wachten met die vraag want die week is nog maar koud voorbij .

Ik wil best nog iets leren over de ; Bestuiving van Land en tuinbouwgewassen door Honingbijen en ben dan ook zeer benieuwd . :think:

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Oeieoeiei...vol verwachting klopt ons hart :D .

Ik was mss. iets te enthousiast. Momenteel druk met verschillende zaken.
Niettemin zal ik het zo snel mogelijk doen. Helaas kan ik niet alles tegelijk.

gr.
JP
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het wachten duurt wel lang :x

Het gaat er steeds meer op lijken dat je iets wil gaan schrijven wat je zelf nog niet weet :think:

Jaap v P
HeHo
Contacteer:

Bericht door HeHo »

Hij zal het wel gelijk als nieuw boek uitbrengen. :lol:
Dat heeft even tijd nodig.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

HeHo schreef:Hij zal het wel gelijk als nieuw boek uitbrengen. :lol:
Dat heeft even tijd nodig.
Jelte Pieter Dijkstra » 21 maart 2013 10:12
Ik word goed gelezen en dat doet mij deugt!

:think: :whistle:

ad staals
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hé Jaap,

Als we zo beginnen hebben wij hier op het imkersforum nog een vraagje voor jou uitstaan die al heel wat langer onbeantwoord is gebleven. De vraag komt van Dirk en is gesteld op 25 januari (inmiddels dus al 2 maanden geleden). De vraag van Dirk luidde:
Dus ik vraag je gebruik je Armitraz.
Tot nu toe nog geen antwoord op deze vraag van jou gelezen! Als je het hebt over: 'wachten duurt lang' :whistle: :shhh:

Misschien zou Ad deze vraag van Dirk ook nog even kunnen beantwoorden :think:

Groeten.............

Gerard
Plaats reactie