Een Goede dekplank. Hoe maak je die ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Franschman
Contacteer:

Een Goede dekplank. Hoe maak je die ?

Bericht door Franschman »

Beste Beeleevers,
Met dit koude en gure weer is het wellicht tijd om het materiaal weer eens na te kijken, op te schonen en nieuw te maken.
Een dekplank laat zich gemakkelijk maken uit een plaatje multiplex. Zo'n plaatje inlijsten in een raamwerkje wordt al moeilijker. Met losse plankjes heb je weer ongewenste kieren en dan de plaats van het voer/kijkgat !

Ook heb ik dekplanken van glas en doorzichtig kunststof gezien. Hoe maak je in zo'n glasplaat een mooi rond gat ? In Nederland ligt zo' n gat meestal midden vooraan. In Frankrijk ( Dadant) meer midden in. Dat hangt samen met de vorm van de voerbakken. Kleine voerbakjes ( 1 l) in Frankrijk hebben een gat in het midden. Ook het Italiaanse Lega heeft een voerbakgat meer naar het midden.
Graag laat ik hier de rasklussers aan het woord.
Wie kan hier vanuit ervaring wat tips geven ?? :) Bij voorbaat dank. :pray:
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Een Goede dekplank. Hoe maak je die ?

Bericht door alfa vulgaris »

Na veel verschimmelde dekplanken kwam ik op het idee om betontriplex te gaan gebruiken.
Altijd gemakkelijk los te krijgen,zeer duurzaam,schimmelt niet en heel gemakkelijk schoon te maken.

Het voergat maak ik door natuurijk de plaatst te bepalen een klein gaatje te boren,de figuurzaag doorsteken en het gat uitzagen.
Ik heb ook wel lijsten gemaakt maar dat doe ik niet meer omdat met 6,5mm ruimte boven de toplatten ik het nut er niet van inzie.
buzzer
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Contacteer:

Bericht door buzzer »

Alfa, er zijn ook boren/zagen te koop die verstelbaar zijn en waarmee je in 16 seconden een mooi gat maakt in de dekplank.....Succes!
Alle begin is (bij) zonder honing.
Franschman
Contacteer:

Bericht door Franschman »

Bedankt voor de tip over dat betonplex.
Dat is dat materiaal met een donkerbruine toplaag.
Mijn imkervriend Baldi Dekker, gebruikt glazen dekplanken die in een fraai lijstje zijn gevat. Aardig daarbij is dat je zo het bijenvolk zonder veel storing eens kan bekijken. :be5:
Een goede afdekking van zo'n glas is mijns inziens wel nodig omdat enkel glas een weinig isolerende dus koude afdekking vormt. Zou zoiets van dubbel glas kunnen worden gemaakt ? Ik gebruik 's zomers wel eens een plexiglas dekplank om belangstellende ( kinderen )toch eens een blik te gunnen op de voor hun wriemelende, stekerige bijeninhoud :be1: :D

Een zaak apart vormen de kleedjes op de dekplank. Ik gebruik zelf stukjes vloerbedekking/wol die kunnen 'ademen'. Ook versneden vilt-tegels werken goed.
Men ziet ook wel isolatie in de vorm van aluminiumfolie en piepschuimplaatjes. Dat lijkt me tamelijk afsluitend en niet ademend. :(
Kortom wie weet over deze dekplank-bedekking iets zinnigs te zeggen als ervaringsdeskundige :) Voorts : hoe houd je spinnen en spinneneieren uit je dak ?

P.S In Frankrijk zijn de urntjeswespen een gast in mijn deksels ( Eumenes pendunculatus) Leven en laten leven maar.. :b10:
Van lege kasten (zwermvangers) moet ik soms noodgedwongen de opening afsluiten want hagedissen , wespen en de vervelende Aziatische Hoornaars zien dit als een leuke uitvalsbasis :naughty:
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

in 16 seconden een vierkant gat :?: :lol:

Zal ik het geheim van mjin dekplank dan ook maar prijsgeven?
- Boven op de dekplank heb ik aan de omtrek latjes van 4 x 18 mm met alleen in het latje aan vlieggatzijde een paar gleufjes van binnen naar buiten waar hooguit een oorwurm zich kan doorwurmen.

In m'n dak heb ik een plaat isolatiemateriaal met in de hoeken van het dak blokjes van minstens 25 x 25 mm en net zo dik als het isolatiemateriaal. Dan kan er een spanband om en dan blijft de bijenruimte boven de latten intact als je de boel opspand. :clap: Het dak is minstens 4 mm groter dan de kast in de diepte.

Als een (houten) kast nu heel vochtig is boor ik om te beginnen in de hoeken van de dekplank een paar gaatjes van 4 mm. Er ontstaat dan een kleine luchtstroming die vocht gaat afvoeren. Als de bijen vinden dat die plek in de kast droog genoeg is gaan ze dat gaatje dichtkitten.Je kan de boel ook redelijk smoren door de dakrand tegen de voorkant van de kast te trekken en dan de boel op te spannen.Tja dat is heden mijn oplossing voor het vierkante bijenhuis.

Ik heb nu ook ideeën met riet alleen weet ik nog niet hoe ik dat ga uitvoeren
Riet/stro heeft naar mijn idee hele geschikte eigenschappen om als bijenwoning te gebruiken.
Maar ja zo'n korf is wel schattig maar als ik wat wil moet ik wel vierkant.
Dat wat Martin B. uit Eibergen doet met die wandjes van stro trekt me wel.
Natuurlijk heb ik op youtube gezien dat die pakketjes die uit zo'n mal komen ook heel erg sterk zijn.

Het is wel weer lang genoeg :whistle:
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Haal gewoon berken triplex blijft mooi recht.
Tinus Kolsters
Plaats reactie