Zij KUNNEN niet weten wat de herkomst is, certificaat of niet.
Ook volgens mij is het vaststellen van de herkomst schier onmogelijk. Zo spijtig dat er altijd maar weer geknoeid mee wordt. Ik maak me zelf illussie: dit zul je nooit kunnen voorkomen.
Ik vraag me zeer sterk af of het Bijenhuis (het zou hun zeer sieren) dit echt allemaal na laat meten. Want dat is bijna niet te doen, tenzij het gaat om tonnen was, dan kun je hier natuurlijk wat kosten voor maken. Niettemin was laten testen is behoorlijk duur en als je elke partij (van tig imkertjes) moet testen?
Verder gebruiken bij mij in de vereniging ook nog steeds imkers perizine (meer dan je denkt). Ik hoorde het gisteren ook weer van een imker. Ze doen het liever niet, maar zien soms geen andere mogelijkheid. Ze denken dat dit het enige middel is wat echt helpt tegen de mijt. De residuen in de was neem je dan maar voor lief.
Hoi Gerard,
Je wilt me toch niet wijsmaken dat de handel niet weet dat de was vervuild wordt? Als ik het al kan zien, kunnen zij het als ze willen zeker. Het interesseert ze niet als de imkers het accepteren.Ik heb er ooit een handelaar over aangesproken, hij haalde alleen maar z'n schouders op.
We zullen zelf actie moeten ondernemen, net zo als we geen gefraudeerde honing accepteren maar het aan de kaak stellen. Het Bijkersgilde keurt immers was en zou ook dit behoren op te pakken.
Wytze Faber.
Herkomst niet duidelijk?!
Dat is nu iets wat (volgens mij)in geen geval klopt. O.K. het is dan mischien niet tot een streek toe te bepalen,maar je maakt mij niet wijs dat dat met een land ook zo is.
Er zitten in honing uit bv. China toch bestanddelen die niet eens in Nederland voorkomen??
Petro
gerard.b.w.vos schreef:
Een collega imker vertelde mij afgelopen donderdag dat enige tijd terug van zijn raat (op verzoek van het Bijenhuis) een monster is opgestuurd naar Wageningen.
Resultaat?!.... vervuiling door Perizine.
:
Gerard .
Zou het mogelijk zijn om deze imker te benaderen met het verzoek om de complete uitslag van dit onderzoek bekent te maken .
Ik bedoel hiermee dat hij toch wel wat meer gegevens gekregen zal hebben dan......; vervuiling door perizine . en hij zal toch ook wel weten waar hij dit kunstraat gekocht heeft ??
Wat vreemd dat die imker bericht kreeg dat het met perizine besmet was. Perizine is geen stof. dat is een merknaam. De werkzame stof van perizine is coumaphos. Er kan natuurlijk wel residu van coumaphos ingezeten hebben.
Bij een test een paar jaar geleden bij in frankrijk in de handel verkrijgbare was is geen residu van coumaphos meer gevonden wel van fluvalinaat, de werkzame stof van apistan en klartan, maar apistan is dan ook een in frankrijk (en nederland) toegelaten produkt.
Ik heb dus een vraagteken bij dit verhaal. Als het waar is moet de was toch van ver weg gehaald zijn.
Hallo Jelte Pieter,
Een probleem is dat in het gebruik niet alle oneigenlijke stoffen te voorkomen zijn. Dat ben ik volledig met je eens.
Het door mij genoemde probleem ligt anders. Parafine en of stearine worden opzettelijk ergens toegevoegd om de prijs te verlagen, c.q. meer winst te maken. Dus fraude. Dat hoeven we toch niet te accepteren?
Wytze Faber.
Het door mij genoemde probleem ligt anders. Parafine en of stearine worden opzettelijk ergens toegevoegd om de prijs te verlagen, c.q. meer winst te maken. Dus fraude. Dat hoeven we toch niet te accepteren?
Nee dat is een doodzonde!! En hierop zouden firma's die was innemen prima kunnen controleren.
Is bijenwas ook niet een onderdeel van eten? in bepaalde gevallen. Ik denk dan aan drop ofzo.
Als dat het geval is dan staat het wellicht onder controle van de voedsel-en-warendienst of zou dat moeten staan.
Onlangs was ik bij De Bijenhof die voor onze Bijenboerderij de hoofdleverancier is van imkermaterialen, kunstraat etc etc.
Ik had ruim 200 kilo ingenomen was bij me. Van deze kilo's trekt men daar 10% van het gewicht af en voor de rest krijgen wij kunstraat retour. Nu vroeg ik me af waarom de prijs van kunstraat in België in de afgelopen 2 jaar met bijna 20 % gestegen is, inmiddels kost een kilo kunstraat daar EUR 11.50!
De belangrijkste oorzaak hiervoor bleek te zijn dat kunstraat in potentie met ons eten in aanraking komt en daarmee in België onder de regels van de voedsel en waren autoriteit valt. Ze verwerken daar kunstraat in batches van 3000 kg. Van elke batch dienen ze een sample te laten analyseren. De kosten van deze analyse liggen op ongeveer EUR 750,= per analyse! Deze kosten verklaren slechts een kleine 5 % van de kosten stijging. De rest van de stijging van deze kosten voor veroorzaakt door de kosten van batches die worden afgekeurd!
Wanneer in de 200 kg die ik ingeleverd heb vervuiling zou zitten dan is daar bekend dat mijn was in een vervuilde batch heeft gezeten. Deze was is deels van mij zelf en ik gebruik geen verboden middelen. Er zijn echter ook imkers die nog steeds tac tic e.d. gebruiken. Zit ik later nog een keer in een vervuilde batch dan nemen ze mijn was niet meer in. Vanaf dat moment zullen wij bij ons in de winkel de prijs van de kunstraat dus ook fors moeten verhogen.
In Nederland gelden deze regels voor zover ik weet nog niet, zou dat wel zo zijn dan zou het Bijenhuis bijvoorbeeld zijn kunstraat ook niet meer tegen de huidige aanbiedingsprijzen (lees dumpprijzen) kunnen aanbieden.
Grt.
Jeroen
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"
Ik begrijp de kop van dit item niet helemaal,meende dat het over honing ging??!!
Uiterst verwarring brengend,ik heb een reaktie i.v.m. "honingfraude" geplaatst,
nu gaat het de hele tijd over was??!!
Petro