Monitoring uitwintering 2013 (vragenlijst)
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Monitoring uitwintering 2013 (vragenlijst)
vandaag per mail ontvangen een verzoek om mee te doen met de monitoring uitwintering 2013:
"Beste imker, Zoals in voorgaande jaren verzoek ik uw medewerking aan de Nederlandse Monitor Uitwintering Bijenvolken. De deelname is ieder jaar hoger wat belangrijk is voor een goed inzicht in de achtergronden van een goede of slechte uitwintering van de bijenvolken in Nederland. Hieronder vat ik eerst de uitkomsten samen van de vorige Monitor. Een uitvoerig rapport hierover kunt u in de loop van de volgende week downloaden op http://www.beemonitoring.org (via het zijmenu). Hoe hoger de deelname aan de Monitor, hoe preciezer wij risicofactoren en gebieden kunnen identificeren en vervolgonderzoek naar verklarende factoren kunnen uitvoeren. Daarom vragen wij u opnieuw om uw medewerking aan de jaarlijkse ‘Nederlandse Monitor Uitwintering Bijenvolken’. Door op onderstaande link te klikken wordt u verbonden met de vragenlijst op het internet. U hoeft niet in te loggen, want uw inloggegevens zijn versleuteld in de link opgenomen. Daarom verzoek ik u deze link niet(!) aan anderen te geven. De vragenlijst wordt ook ingesloten bij het volgende nummer van uw bijenblad. Wellicht kunt u uw collega-imkers stimuleren deze in te vullen en in te sturen. Uw medewerking wordt zeer op prijs gesteld. Romée van der Zee"
"Beste imker, Zoals in voorgaande jaren verzoek ik uw medewerking aan de Nederlandse Monitor Uitwintering Bijenvolken. De deelname is ieder jaar hoger wat belangrijk is voor een goed inzicht in de achtergronden van een goede of slechte uitwintering van de bijenvolken in Nederland. Hieronder vat ik eerst de uitkomsten samen van de vorige Monitor. Een uitvoerig rapport hierover kunt u in de loop van de volgende week downloaden op http://www.beemonitoring.org (via het zijmenu). Hoe hoger de deelname aan de Monitor, hoe preciezer wij risicofactoren en gebieden kunnen identificeren en vervolgonderzoek naar verklarende factoren kunnen uitvoeren. Daarom vragen wij u opnieuw om uw medewerking aan de jaarlijkse ‘Nederlandse Monitor Uitwintering Bijenvolken’. Door op onderstaande link te klikken wordt u verbonden met de vragenlijst op het internet. U hoeft niet in te loggen, want uw inloggegevens zijn versleuteld in de link opgenomen. Daarom verzoek ik u deze link niet(!) aan anderen te geven. De vragenlijst wordt ook ingesloten bij het volgende nummer van uw bijenblad. Wellicht kunt u uw collega-imkers stimuleren deze in te vullen en in te sturen. Uw medewerking wordt zeer op prijs gesteld. Romée van der Zee"
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Monitoring uitwintering 2013 (vragenlijst)
Had 'm ook en heb 'm ook al ingevuld. (zoals elk jaar)
Wel doen hoor!
Zij doet ontzettend goed werk.
Jannes
Wel doen hoor!
Zij doet ontzettend goed werk.
Jannes
-
- Contacteer:
Dit onderzoek maakt deel uit van het BIJ-1 Project en wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. .
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik heb hem ook gekregen en ingestuurd.
Maar niet zo veel ophef ik wil wel eens de lijst zien wat elke imker heeft opgestuurd.
En of het dan ook goed is wat betreft de sterfte.
Als je 2 kasten hebt en er een dood is is dit 50%.
En als je er 45 hebt en er 4 dood zijn is dat bijna 10 %
Wat is dan het gemiddelde.
Maar niet zo veel ophef ik wil wel eens de lijst zien wat elke imker heeft opgestuurd.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Tinusm.kolsters. schreef:Ik heb hem ook gekregen en ingestuurd.
Om je gerust te stellen: Het gemiddelde is niet 30%.

ad staals
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Contacteer:
Dat had ik al verwacht van jou Ad maar daar is het niet mee uit gelecht.
Als er imkers zijn met 200 kasten mogen die niet mee doen in de telling.
Of zoals jij met 130 kasten en geen uitval en ga zo maar door.
Alleen kleine imkers dan heb je een te groot bijen sterften of te klein.
Of Ad doe je niet mee en de grote imkers ook niet.
Als er imkers zijn met 200 kasten mogen die niet mee doen in de telling.
Of zoals jij met 130 kasten en geen uitval en ga zo maar door.
Alleen kleine imkers dan heb je een te groot bijen sterften of te klein.
Of Ad doe je niet mee en de grote imkers ook niet.
Tinus Kolsters
-
- Contacteer:
dag tinus,m.kolsters. schreef:Ik heb hem ook gekregen en ingestuurd. Maar niet zo veel ophef ik wil wel eens de lijst zien wat elke imker heeft opgestuurd. En of het dan ook goed is wat betreft de sterfte. Als je 2 kasten hebt en er een dood is is dit 50%. En als je er 45 hebt en er 4 dood zijn is dat bijna 10 %. Wat is dan het gemiddelde.
een antwoord:
totaal volken : 2 + 45 = 47
totaal dood: 1 + 4 = 5
gemiddelde: 47 gedeeld door 100 = 0,47 (=1 procent van 47). vervolgens 5 gedeeld door 0,47 = 10,6 %
hoe meer imkers meedoen, hoe groter de betrouwbaarheid.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Hiervoor zin allemaal eenvoudige trucjes voor.
Had je de intro van de enquete gelezen, dan was je er bijvoorbeeld al achtergekomen dat de NCB de imkers indeelt in grote en kleine imkers. Grote imkers hebben minder sterfte en je zo kunnen concluderen dat zij het beter doen. Je hebt als grote imker alleen wel wat meer werk ervan
.
gr.
Had je de intro van de enquete gelezen, dan was je er bijvoorbeeld al achtergekomen dat de NCB de imkers indeelt in grote en kleine imkers. Grote imkers hebben minder sterfte en je zo kunnen concluderen dat zij het beter doen. Je hebt als grote imker alleen wel wat meer werk ervan

gr.
JP
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Als je de vragen goed leest en weet waarom ze gevraagt worden, wordt je ook al weer iets wijzer.
CCD of gewoon te weinig voer.. van het voer af geraakt, alles is er uit af te leiden.
Er komt binnenkort meer nieuws, vast en zeker.
Jannes
CCD of gewoon te weinig voer.. van het voer af geraakt, alles is er uit af te leiden.
Er komt binnenkort meer nieuws, vast en zeker.
Jannes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
De door jou genoemde N.C.B. wat is dat voor een vereniging of instelling ???Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hiervoor zin allemaal eenvoudige trucjes voor.
Had je de intro van de enquete gelezen, dan was je er bijvoorbeeld al achtergekomen dat de NCB de imkers indeelt in grote en kleine imkers. Grote imkers hebben minder sterfte en je zo kunnen concluderen dat zij het beter doen. Je hebt als grote imker alleen wel wat meer werk ervan.
gr.

Jaap v P