Dat het brede publiek in deze poppenkast geloofd kan ik nog begrijpen maar dat Bijenhouders dit niet doorzien is voor mij niet te begrijpen .
Bij vorige uitzendingen en artikelen in de dagbladen over deze problemen hoorde je meerdere malen deze uitspraak ; Onbegrijpelijk héle volken zijn compleet verdwenen al de kasten zijn helemaal leeg ." Ongemerkt is men overgestapt op een heel ander beeld van dode volken .

De uitspraak van de leuke dame in kwestie ( die moest natuurlijk het gezicht bepalen ) Diana Wildschud . Kom ik gelijk op haar uitspraak ; Zij hebben ook nog heel veel Honing ,daar kan het niet aan liggen "Dan plaats ik even een foto van het door haar getoonde raampje
Daar dit het vierde raampje betreft , en ik geen enkel celletje gevuld zie met voedsel

Ook zou zij een raampje getoond kunnen hebben waarop duidelijk te zien is dat er nog voer in zit .
Wij hebben het hier deze winter meerdere malen over geschreven dat dit opgeslagen dient te zijn BOVEN de tros , omdat zij anders dood gaan van de honger.
Gaan wij naar hetgeen op de bodem te zien is .
Deze zin hoor ik ook zeer vaak voorbij komen ; De Bijen raken gedesoriënteerd van het vergif raken verdwaald , en kunnen de kast niet meer terug vinden "
Deze bodem ligt van zij tot zij vol met dode bijen , een beeld wat ik in mijn loopbaan nog nooit op deze wijze gezien heb bij volken die dood gegaan waren , maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren .
Mijn volken zitten in de winter op een tros en deze is bolvormig ,en zullen de dode bijen ook op een hoop(je ) liggen met de meeste op de plaats waar het centrum van de tros geweest is .
De varroalade waarop duidelijk te zien is waar de tros op het moment van het doodgaan van het volk te zien is heb ik ook gemist . daar zou een duidelijkere indicatie op te zien geweest zijn ,
Al met al reden om deze dame in kwestie aan te raden om nog iets bij te leren over de Bijenhouderij .
Jaap v P