De nieuwe Adam

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

De nieuwe Adam

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zit me wel eens af te vragen, wie bepaalt eigenlijk wat buckfastbijen zijn? Vroeger was dat broeder Adam. Maar deze meneer is al jaren dood. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen: wie of misschien wel wat is de nieuwe Adam?
Nu zou je kunnen zeggen: alle koninginnen die een lijn hebben met Buckfast Abbey, zijn buckfast bijen. Als ik goed ben geinformeerd, is het teeltstation Buckfast abbey ter ziele of recent weer nieuw leven is ingeblaasd. De abdij speelt geen rol meer dus.
Een andere mogelijkheid is dat dat de buckfastbij wordt geselecteerd in de geest van broeder Adam. Maar ja wat is die geest en wie houdt hier toezicht op?
Wat zijn de meetbare raskenmerken in Buckfast en wordt er op een breder niveau (bijv. bepaalde bijenbonden, landen, regio's) richting gegeven aan een mogelijke uniforme selectie?

gr
JP
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: De nieuwe Adam

Bericht door rostohar »

Hallo Jelte Pieter,
goede vraag. In principe bestaan Buckfastbijen niet meer omdat er jaren op Buckfast Abbey geen bijen meer zijn geteeld en het bevruchtingsstation jaren buiten gebruik is geweest. Wat rest zijn de koninginnen die in een ver verleden van Buckfast Abbey afstammen. Deze koninginnen worden in de pedigrees aangeduid met de hoofdletter B. Tegenwoordig wordt er geteeld in de geest van Br. Adam. Dat wil zeggen dat er naar bepaalde eigenschappen wordt gezocht en men probeert deze te versterken. Hiervoor worden koninginnen uit Anatolië, Griekenland, Cyprus enz. gebruikt. Deze koninginnen worden aangeduid met A, D, I, L enz. en zijn dan op enig moment geïmporteerd in Nederland. Stambomen kun je hier bekijken http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homa ... index.html De eigenschappen van die rassen zijn door Br. Adam beschreven. Verder heeft hij een aantal kwaliteiten aangegeven die volgens zijn visie belangrijk zijn:
1.Fundamentele eigenschappen:
- vruchtbaarheid
- haaldrift
- weerstand tegen ziekten
- lage zwermdrift
2. Eigenschappenen van secundair belang:
- langlevendheid
- vliegkracht
- goede speurzin en zelfverdediging
- gehardheid
- overwinteren
- de opbouw in de lente
- nijverheid
- zelfonderhoud (selfprovisioning)
- raatbouw
- en de aanleg om snel in de honingkamers te gaan
3. Eigenschappen voortkomend uit technische en esthetische waarde:
- zachtaardigheid en kalm gedrag
- geen warbouw en propolis
- aantrekkelijke wijze van verzegelen
- een goed oriëntering

De aanleg die opgenoemd wordt in de laatste groep zijn niet van invloed op het haalvermogen. Anderzijds spelen ze een beslissende factor in de behandeling en omgang met de volken. Zachtaardigheid staat ons toe om gemakkelijk een volk te controleren en met een minimum aan tijd en inspanning. Het voorkomt ook risico's met buren en boeren en al de andere problemen die veroorzaakt worden door agressieve bijen.

In het kort zijn dit de hoofdeigenschappen die worden meegewogen in de overwegingen bij de gewenste doelen.

Verder hanteren de telers een kwaliteitssysteem waar de volgende eigenschappen worden gewaardeerd met een cijfer 5 of lager. Bij 5 is de eigenschap in hoge mate aanwezig bij 1 niet. Van kwalificaties van 3 en lager wordt niet nageteeld. Honingopbrengst, zwermtraagheid, gedrag op de raat, zachtaardigheid en hygienisch gedrag.
Deze leidraad wordt door alle telers aangehouden en door onderlinge uitwisseling van materiaal vindt er ook een soort bewaking plaats.
Er zijn een aantal verenigingen, vooral in Duitsland, die zich geheel en al bezig houden met de Buckfastbij maar het zijn de telers en hun ambitie die de kwaliteit bepalen. Het is een lang verhaal geworden maar je kunt e.e.a. nalezen op de websites die onder mijn naam staan genoemd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
jjmvaningen
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

dag henk,
helder toelichtend verhaal. dat wist ik niet.
groet, jacques
Jelte Pieter Dijkstra
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het is jammer dat dit verhaal/oproep zo weinig aandacht heeft gekregen. Hadden wel wat meer buckfastimkers mogen reageren. Zo had ik ook een reactie van Hennie Kroese verwacht!

Helder verhaal van Henk. Dank daarvoor.
JP
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Jelte,
Je zegt dat het jammer is dat er niet nog meer gereageerd is,op jouw geplaatste reaktie.
Ik neem aan dat je de laatste reaktie niet hebt overdacht voor je hem plaatste.
Henk heeft je een volledig antwoordt gegeven en verwezen naar waar je nog meer info vandaan
kan halen als je dat zou willen.
Er is dus (mijn inziens)geen reden voor andere Buckfastimkers om daarop nog te reageren,je hebt je antwoord
immers al?!
Petro
Plaats reactie