vrouwelijke planten
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1987
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): alle rassen, voorkeur voor buckfast
- Contacteer:
vrouwelijke planten
ik kan mijn bijen plaatsen op alleen maar vrouwelijke koolzaadplanten.
De mannelijke planten halen ze ertussenuit
Is dat juist goed of niet voor mijn bijen?
Want waar halen de bijen de nectar vandaan?
gr
Henk
gr
Henk
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: vrouwelijke planten
Weet je wanneer ze er die uithalen? Waarom staan die er?zoem schreef:ik kan mijn bijen plaatsen op alleen maar vrouwelijke koolzaadplanten.
gr
Henk
(antwoord: na de bloei.)
ad staals
-
- Imker sinds: 1987
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): alle rassen, voorkeur voor buckfast
- Contacteer:
waarom ze er staan weet ik niet.
Wel weet ik dat de teler de mannelijke planten ertussen uit haalt, reden is voor mij onbekend
De vrouwelijke planten worden pas geoogst na de bloei.
gr Henk
Wel weet ik dat de teler de mannelijke planten ertussen uit haalt, reden is voor mij onbekend
De vrouwelijke planten worden pas geoogst na de bloei.
gr Henk
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Het lijkt wel een bestuivings vraagstuk .
Jaap v P

Jaap v P
Moet wel een speciaal ras zijn want koolzaad is van nature geen tweehuizige plant..Ook nog nooit van gehoord.
Rob
Rob
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ook nog nooit van Hybride zaadteelt gehoord ???r0bpl0mp schreef:Moet wel een speciaal ras zijn want koolzaad is van nature geen tweehuizige plant..
Rob

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 03 mei 2013, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Is ook niet tweehuizig. Wat hier mannelijke plant genoemd wordt bestuift de ander (die heeft mogelijk geen goed stuifmeel) en wordt verwijderd om dat hij geen zaad mag vormen. Dit gebeurd bij meerdere gewassen, bloemkool, prei uien en zo al meer.r0bpl0mp schreef:Moet wel een speciaal ras zijn want koolzaad is van nature geen tweehuizige plant..Ook nog nooit van gehoord.
Rob
ad staals
Leuk dat je dat zo aangeeft Jaap. Dat is niet omdat er geen mannelijke planten zijn maar omdat hybridezaad komt van twee ingeteelde lijnen (een mannelijke en een vrouwelijke). Natelen kan dus niet want je hebt die twee lijnen niet. Net als bij Buckfastbijen...........Jaap v.Popering schreef:Ook nog nooit van Hybride zaadteelt gehoord ??? Heel veel zaden komen op deze wijze tot stand . Kun je zelf geen zaad van nateelen met dezelfde eigenschappen .
Rob
Geen enkel probleem.
Ze telen "moederzaad" Zaaigoed voor volgend jaar.
De mannelijke bloemen bloeien iets vroeger dan de vrouwelijke en de vroege bloeiers halen ze ertussenuit.
Echter, om zaadzetting te krijgen moet je wel mannelijke bloemen hebben. Om de 30 meter zal er een strook staan met de stuifmeelleveranciers. Deze zijn te herkennen doordat deze banen scheef, (in hoogte) gemaaid zijn zodat de bloemen langzaam in bloei komen.
Afgelopen jaar heb ik een paar volken op een dergelijk veld gehad. Prachtig om kleien volken op te kweken en je hebt nog honing ook.
Ze telen "moederzaad" Zaaigoed voor volgend jaar.
De mannelijke bloemen bloeien iets vroeger dan de vrouwelijke en de vroege bloeiers halen ze ertussenuit.
Echter, om zaadzetting te krijgen moet je wel mannelijke bloemen hebben. Om de 30 meter zal er een strook staan met de stuifmeelleveranciers. Deze zijn te herkennen doordat deze banen scheef, (in hoogte) gemaaid zijn zodat de bloemen langzaam in bloei komen.
Afgelopen jaar heb ik een paar volken op een dergelijk veld gehad. Prachtig om kleien volken op te kweken en je hebt nog honing ook.
groet,
Peter
Peter
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
De woordjes 'steriele mooerlijn' ontbraken nog in de bijdrage. Anders kan het natuurlijk nooit.
gr
De vermeerdering van hybride-koolzaad kenmerkt zich door het in stroken op het perceel afwisselend
inzaaien met bijvoorbeeld 9 meter steriele moederlijn en, gescheiden door 1 meter teeltvrije zone, 3 meter
vaderlijn voor de productie van pollen, om zorg te dragen voor de bevruchting van de moederlijn.
Maatregelen moeten worden genomen om de vaderlijn over de volledige periode van bloei van de
moederlijn voldoende pollen te laten produceren. Na deze bevruchting moeten de stoken vaderlijn worden
gehakseld om latere vermenging bij de oogst te voorkomen. Netto wordt er dus uiteindelijk ongeveer
tweederde van de oppervlakte geoogst, zijnde de moederlijn.
gr
JP