Hoe is de dracht bij jullie?
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Hoe is de dracht bij jullie?
Paul,
in zekere zin zou je kunnen zeggen dat het volk dan nog niet sterk genoeg is. Ik heb ook honingkamers geplaatst vorige week en kunstraat gegeven in de bovenste broedkamer. Maar die volken staan ver weg om even te controleren. In sommige van die volken zaten veel bouwdrift. Ik had vorige week een nacht ruimte opengelaten omdat ik niet wilde reizen met gegoten kunstraat. Ter plaatste de kunstraat ingehangen. Ik ben heel benieuwd waar ze ermee doen.
Het heeft hier eergisteren (vrijdag) een beetje geregend en gisterenavond zijn er een paar druppels gevallen. Wel is het heerlijk warm hier. Tja....een flinke bui zou mogen maar zit er nog niet aan te komen.
groet
in zekere zin zou je kunnen zeggen dat het volk dan nog niet sterk genoeg is. Ik heb ook honingkamers geplaatst vorige week en kunstraat gegeven in de bovenste broedkamer. Maar die volken staan ver weg om even te controleren. In sommige van die volken zaten veel bouwdrift. Ik had vorige week een nacht ruimte opengelaten omdat ik niet wilde reizen met gegoten kunstraat. Ter plaatste de kunstraat ingehangen. Ik ben heel benieuwd waar ze ermee doen.
Het heeft hier eergisteren (vrijdag) een beetje geregend en gisterenavond zijn er een paar druppels gevallen. Wel is het heerlijk warm hier. Tja....een flinke bui zou mogen maar zit er nog niet aan te komen.
groet
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Dat ze de kunst raat niet uitbouwen heeft bij mij niks met volks sterkte te maken.
De 2 onderste broedkamers zitten vol met bijen en ze zetten zelfs al speeldopjes aan.
De geringe hoeveelheid nectar die ze binnen brengen wordt bijna totaal benut voor nieuw broed.
Er blijft gewoon te weinig over voor het uitbouwen van ramen.
Het is hier al maanden veel te droog en die paar buitjes die we hier gehad hebben is niet voldoende.
De 2 onderste broedkamers zitten vol met bijen en ze zetten zelfs al speeldopjes aan.
De geringe hoeveelheid nectar die ze binnen brengen wordt bijna totaal benut voor nieuw broed.
Er blijft gewoon te weinig over voor het uitbouwen van ramen.
Het is hier al maanden veel te droog en die paar buitjes die we hier gehad hebben is niet voldoende.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
De volken staan op 2 bk en die zitten goed vol en elke bak heeft 7 ramen broed gesloten
Dus die zijn groot zat toch ?
Paul
Dus die zijn groot zat toch ?
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Alex Mönch
- Contacteer:
Net ff een dadant kast bekeken.
Dit volk had een uitgebouwde honing kamer gekregen vlak voor de eerste warme periode in april.
Ook 2 volle voerramen uit de broedkamer vervangen door ramen met kunst raat.
Deze zijn uitgebouwd maar niet 100%..de cel diepte is nog niet zoals die moet zijn.
Wel belegd voor een deel.
Moertje zat op 1 van deze ramen en duidelijk was te zien dat de dikte van haar achterlijf niet de dikte heeft van een moer die volop legt.(iets wat nu wel het geval zou moeten zijn)
De honingkamer had 4 ramen in het midden helemaal gevuld,de rest van de ramen was compleet leeg.
Er komt echt heel weinig verse nectar binnen op dit moment.
Voor de imkers die naar het fruit zijn zal het er waarschijnlijk beter uit zien... fruit telers hebben aan nachtvorst bestrijding gedaan door met water te sproeien,of zoals bij sommige fruit telers gedaan wordt als de grond te droog wordt, met een druppel systeem.
Dit volk had een uitgebouwde honing kamer gekregen vlak voor de eerste warme periode in april.
Ook 2 volle voerramen uit de broedkamer vervangen door ramen met kunst raat.
Deze zijn uitgebouwd maar niet 100%..de cel diepte is nog niet zoals die moet zijn.
Wel belegd voor een deel.
Moertje zat op 1 van deze ramen en duidelijk was te zien dat de dikte van haar achterlijf niet de dikte heeft van een moer die volop legt.(iets wat nu wel het geval zou moeten zijn)
De honingkamer had 4 ramen in het midden helemaal gevuld,de rest van de ramen was compleet leeg.
Er komt echt heel weinig verse nectar binnen op dit moment.
Voor de imkers die naar het fruit zijn zal het er waarschijnlijk beter uit zien... fruit telers hebben aan nachtvorst bestrijding gedaan door met water te sproeien,of zoals bij sommige fruit telers gedaan wordt als de grond te droog wordt, met een druppel systeem.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Een van mijn moeren is goed aan de leg: op 9 ramen heb ik broed gezien. De andere moer heeft problemen en zal vervangen moeten worden, de bijen waren daar al mee bezig. Zoals als geopperd moeten er nog veel bijen geboren worden, dus misschien dat het dan, in combinatie met het wisselvalliger weer later deze week wel goed komen.
Ik heb het idee dat de fruitbomen maar kort in bloed staan, de pruim in mijn tuin maar iets meer dan een week. In de omgeving staan nu wel veel appels in bloei. Maar het is zeker niet wat ik gehoopt had...
Ik heb het idee dat de fruitbomen maar kort in bloed staan, de pruim in mijn tuin maar iets meer dan een week. In de omgeving staan nu wel veel appels in bloei. Maar het is zeker niet wat ik gehoopt had...
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hier in Antwerpen lijkt het goed. Mijn collega-imker gaat volgende week slingeren (ik heb de volle honingkamers gezien). Mijn grote volken staan allemaal bij telers. Mijn zorgenkindjes (twee stuks) hebben ook de smaak te pakken en vandaag de eerste kunstraat erin gehangen. Bouwen doet groeien. Helaas zijn ze veel te klein om de kastanjedracht binnen te halen (staat op knappen). Wel balen. Die lekkere honing. Ik hoop wel dat ze snel nog veel sterker worden want over 4 weken moet ik genoeg bijen hebben voor het vullen van koninginneteeltkastjes.
JP
- Alex Mönch
- Contacteer:
Eindelijk veel verse nectar....ze staan te ventileren 

- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Prijs je gelukkig, want komende dagen zal het niet veel worden. Koud koud koud.
JP
- Alex Mönch
- Contacteer:
Tis allemaal niet optimaal....de 60 kg honing die ik een aantal jaren geleden uit 1 kast staande in mijn achter tuin slingerde (eind mei)zit er niet in.
Bij lange na niet.
De regen van gisteren bracht de nectar flow hier op gang,maar nu wordt het weer fris en wisselvallig weer
Nietemin geniet ik elke dag van ze.....wat is het toch een leuke hobby.
Bij lange na niet.
De regen van gisteren bracht de nectar flow hier op gang,maar nu wordt het weer fris en wisselvallig weer

Nietemin geniet ik elke dag van ze.....wat is het toch een leuke hobby.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer: