Toch nog dracht ondanks matig weer.
Moderator: maartenkleijne
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Toch nog dracht ondanks matig weer.
Dat geldt dus ook voor tabaksrook
teer nicotine enz enz

- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
miljaar..m'n bericht toch geplaatst.
Ik verwachtte al zo'n reaktie.
Is dit nog gezellig ?..heh heh.
Ik verwachtte al zo'n reaktie.
Is dit nog gezellig ?..heh heh.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Artikel uit 2004 over het besluit van de EMEA EU Agentschap voor Evaluatie van Medische producten..
http://edepot.wur.nl/142225
Men gaat er hier van uit dat er wel wat in de honing zit maar dat dat zo weinig is dat het geen gevaren geeft voor de gezondheid..
Nou ja.. Er is genoeg informatie te vinden op het internet over de effecten van oxaalzuur op de bijen, hoeveel er nu eigenlijk in de honing terecht komt en de verschillende manieren waarop je het kan toedienen..
Maar.. volgens mij ging deze postdraad over dracht
http://edepot.wur.nl/142225
Men gaat er hier van uit dat er wel wat in de honing zit maar dat dat zo weinig is dat het geen gevaren geeft voor de gezondheid..
Nou ja.. Er is genoeg informatie te vinden op het internet over de effecten van oxaalzuur op de bijen, hoeveel er nu eigenlijk in de honing terecht komt en de verschillende manieren waarop je het kan toedienen..
Maar.. volgens mij ging deze postdraad over dracht

Embraced
-
- Imker sinds: 1965
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Bij mijn weten heeft beehive clean nergens in europa een toelating.
Over het gebruik van niet toegelaten produkten (waaronder oxaalzuur) is informatie te vinden in de engelse folder over varroabestrijding "managing varroa" van de bee unit van de food and environment research agency, een engelse overheidsorganisatie. De folder is te downloaden bij: http://www.defra.gov.uk/fera
zie met name pag 20 t/m 24 van die folder. De folder behandelt ook de wel in de UK toegelaten middelen en methoden.
Het argument dat je niet in de honingkamer geeft maar in de broedkamer slaat nergens op. Apistan geef je ook in de broedkamer. Toch komt het werkzame middel van apistan in de honing terecht en nog wel via de was. De honing zelf neemt het middel niet op, de was wel, maar door het slingeren komen kleine wasdeeltjes met daarop het middel in de honing.
Jos
Over het gebruik van niet toegelaten produkten (waaronder oxaalzuur) is informatie te vinden in de engelse folder over varroabestrijding "managing varroa" van de bee unit van de food and environment research agency, een engelse overheidsorganisatie. De folder is te downloaden bij: http://www.defra.gov.uk/fera
zie met name pag 20 t/m 24 van die folder. De folder behandelt ook de wel in de UK toegelaten middelen en methoden.
Het argument dat je niet in de honingkamer geeft maar in de broedkamer slaat nergens op. Apistan geef je ook in de broedkamer. Toch komt het werkzame middel van apistan in de honing terecht en nog wel via de was. De honing zelf neemt het middel niet op, de was wel, maar door het slingeren komen kleine wasdeeltjes met daarop het middel in de honing.
Jos
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Ga je nou apistan vergelijken met beevital hiveclean??? Appels met peren vergelijken om het maar netjes te zeggen.
En beevital hiveclean niet toegelaten???? ....het is overal te koop....en jij wil zeggen dat al die winkels voor imkerij artikelen de wet overtreden ?????
En beevital hiveclean niet toegelaten???? ....het is overal te koop....en jij wil zeggen dat al die winkels voor imkerij artikelen de wet overtreden ?????
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Merkwaardig dat jullie niet zien dat zulk soort acties niet kosher zijn.(in mijn beleving dan)
Over smaak valt niet te twisten zegt men wel.
Over smaak valt niet te twisten zegt men wel.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Iets wat overal te koop is, hoeft niet per definitie toegelaten te zijn. Om een toelating te krijgen is er nogal wat papierwerk nodig. Bier tegen slakken zou vorig jaar ook verboden worden evenals spiritus tegen luizen en nog wat middeltjes, de zogenaamde RUB middelen. deze maatregel is nu uitgesteld tot volgend jaar. Op het moment dat dat verboden wordt, wil dat niet zeggen dat spiritus en bier niet meer overal te koop zijn.Alex Mönch schreef:Ga je nou apistan vergelijken met beevital hiveclean??? Appels met peren vergelijken om het maar netjes te zeggen.
Wiet is in Nederland ook verboden, het wordt alleen gedoogd.
Middelen die op het eerste gezicht niet zo schadelijk zijn, blijken dat later toch te zijn. (neonicotinoides, Roundup). Vraag is: wil je het risico nemen dat je dingen toevoegd aan de honing, waar je de toekomstige gevolgen niet van kunt overzien, zowel voor de gezondheid van de bijen, als voor de volksgezondheid. weet wel dat je het bewust doet, en daar dus ook later op aangesproken kunt worden.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Zie de toegelaten middelen in Nederland..Alex Mönch schreef:Ga je nou apistan vergelijken met beevital hiveclean??? Appels met peren vergelijken om het maar netjes te zeggen.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... -QJe0555Jw
-
- Imker sinds: 1965
- Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
- Contacteer:
Ik heb bovenstaand niet apistan vergeleken met beehive clean. De stelling van Alex was dat de werkzame stof uit beehive clean niet of nauwelijks in de honing terecht zou komen omdat hij het alleen in de broedkamer gebruikte. Vervolgens heb ik laten zien dat de werkzame stof van apistan, ondanks dat het ook alleen in de broedkamer wordt gebruikt en ondanks dat die stof, in tegenstelling tot oxaalzuur, niet door honing wordt opgenomen toch in de honing terecht kan komen.
Je kunt alleen veilig produkten gebruiken met de honingkamer erop als in de toelating staat dat dat kan. Even voor de duidelijkheid: de toelating is een toestemming door de toelatingsautoriteiten (in Nederland CGB)om een produkt voor een bepaalde toepassing te gebruiken volgens de gebruiksvoorschriften die daar bij horen. Bij de toelating wordt onder meer beoordeeld of het produkt doet wat het zegt (de effectiviteit) of het veilig is voor de imker en voor de bijen. Of het, en in welke mate het residuen in honing en was achterlaat waarbij die residuen onder maximum grenzen moeten blijven, etc.
Bij mijn weten hebben in Nederland alleen Apistan, apiguard en thymovar een toelating (zie de link die Jaap hierboven aangeeft). In Frankrijk, waar ik woon, hebben daarbij ook nog Apivar en apivar-life een toelating.
Het enige produkt dat ik ken met een toelating waarbij je de honingkamer erop mag laten is een produkt dat Mite away quick strips (MAQS) heet. MAQS heeft een toelating in de VS en in Canada en sinds kort ook in de UK. Omdat het een toelating heeft in een ander EU land, zou ik het onder voorwaarden , ook in Frankrijk mogen gebruiken. Volgens mij geldt dat ook voor nederland, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou dan trouwens ook voor Beehive clean gelden, als dat tenminste een toelating zou hebben in een ander EU land (dat heb ik niet kunnen vinden). MAQS is gebaseerd op mierenzuur. Hoewel het een toelating heeft waarbij je de honingkamer erop mag laten zou ik dat, als ik het zou gebruiken, niet doen. Het zal toch iets toevoegen aan de honing dat er niet in hoort. Bovendien is het bij MAQS zo dat je het gedurende een week toepast, bij voorkeur na de laatste dracht, dus geen enkele noodzaak om de honingkamer erop te hebben.
Jos
Je kunt alleen veilig produkten gebruiken met de honingkamer erop als in de toelating staat dat dat kan. Even voor de duidelijkheid: de toelating is een toestemming door de toelatingsautoriteiten (in Nederland CGB)om een produkt voor een bepaalde toepassing te gebruiken volgens de gebruiksvoorschriften die daar bij horen. Bij de toelating wordt onder meer beoordeeld of het produkt doet wat het zegt (de effectiviteit) of het veilig is voor de imker en voor de bijen. Of het, en in welke mate het residuen in honing en was achterlaat waarbij die residuen onder maximum grenzen moeten blijven, etc.
Bij mijn weten hebben in Nederland alleen Apistan, apiguard en thymovar een toelating (zie de link die Jaap hierboven aangeeft). In Frankrijk, waar ik woon, hebben daarbij ook nog Apivar en apivar-life een toelating.
Het enige produkt dat ik ken met een toelating waarbij je de honingkamer erop mag laten is een produkt dat Mite away quick strips (MAQS) heet. MAQS heeft een toelating in de VS en in Canada en sinds kort ook in de UK. Omdat het een toelating heeft in een ander EU land, zou ik het onder voorwaarden , ook in Frankrijk mogen gebruiken. Volgens mij geldt dat ook voor nederland, maar dat weet ik niet zeker. Dat zou dan trouwens ook voor Beehive clean gelden, als dat tenminste een toelating zou hebben in een ander EU land (dat heb ik niet kunnen vinden). MAQS is gebaseerd op mierenzuur. Hoewel het een toelating heeft waarbij je de honingkamer erop mag laten zou ik dat, als ik het zou gebruiken, niet doen. Het zal toch iets toevoegen aan de honing dat er niet in hoort. Bovendien is het bij MAQS zo dat je het gedurende een week toepast, bij voorkeur na de laatste dracht, dus geen enkele noodzaak om de honingkamer erop te hebben.
Jos
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
jossmits schreef:
Omdat het een toelating heeft in een ander EU land, zou ik het onder voorwaarden , ook in Frankrijk mogen gebruiken. Volgens mij geldt dat ook voor nederland, maar dat weet ik niet zeker.
Jos

Jaap v P