Toch nog dracht ondanks matig weer.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Toch nog dracht ondanks matig weer.

Bericht door Alex Mönch »

Beste Jos,het percentage oxaal zuur kristallen dat eventueel aan een bijenpootje wordt meegenomen naar de hk s is natuurlijk erg laag.
Als er al wat naar boven belanden en dan ook nog eens in een cel belanden zal dit niet eens meetbaar zijn in de honing!!!
Het is ook nog eens een stof die van nature in honing voorkomt!!!
Oxaalzuur kristallen verliezen hun werkzaamheid na een aantal dagen....daarom worden blok behandelingen toegepast elke 9 de dag!!!
Je krijgt dus nooit een enorme concentratie van het middel op en in de raten na gebruik over een langere periode.
Bij Apistan was dit wel het geval..het residu belande overal.

Apistan is dus een heel ander verhaal dit is een middel dat in de was zelfs erg lang aantoonbaar aanwezig zal blijven en was daarom erg risico vol om mee te werken.
Ik heb dit middel dan ook nooit gebruikt.
Mogelijk is het mischien zelfs aantoonbaar in sommige platen oude kunstraat(als iemand ze nog ergens heeft),als deze gemaakt waren in de periode,dat het middel pas werd gebruikt en de ingeleverde was weer werd gebruikt om kunstraat van te maken.

Jou stelling om het gebruik en de risico s met elkaar te vergelijken gaat dus niet op.

Voor MAQS gebaseerd op mierenzuur die toegelaten zijn de U.S,Canada en U.k. ook tijdens het gebruik van hk,zie ik wel enig risico.
Mierenzuur verdampt en beland dus werkelijk overal.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hebben wij niet één Europa ????
Jaap,

op bepaalde vlakken hebben wij 1 Europa idd, op bepaalde vlakken ook niet.
Dan zou er op bepaalde vlakken 1-Europa-beleid wenselijk zijn (maar waarvan de standkoming nog lang zal duren),
en dan heb je ook 1-Europa-beleid dat minder wenselijk is, maar komen we er nog vanaf?

Groet,
JP
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Alex,
Het enige dat ik wilde zeggen is dat je er in zijn algemeenheid niet vanuit mag gaan dat als je een produkt in de broedkamer gebruikt residuen niet in de honingkamer terecht komen (als je die er op hebt staan.). daarvoor gebruikte ik het voorbeeld apistan, maar ik had ook een ander porodukt kunnen nemen.
Het werkzame middel uit apistan blijft zelfs heel lang in was, het breekt heel slecht af. Dat is de belangrijkste oorzaak van de resisitentie van varroa tegen dit produkt. de varooa wordt eigenlijk permanent aan kleine hoeveelheden van dit produkt blootgesteld en ontwikklet daardoor resistentie.
Over MAQS: in de VS en in Canada is het inmiddels ook toegestaan in de biologische imkerij.
Jaap,
Inderdaad zou het volgens mij, maar dat weet ik niet zeker in nederland onder voorwaarden gebruikt mogen worden.
Ik heb hier een Engelse collega, die inmiddels toestemming heeft om MAQS, hier in Frankrijk toe te passen. De toepassingsregels in zijn algemeenheid zijn , vergeleken met nederland nog al streng. Ik moet een register bijhouden met daarin o.a., wanneer en welk produkt ik gebruik. Ik moet een recept van de dierenarts van dit produkt bewaren, etc. Deze Engelse collega moet nu ook bijhouden hoe de effectiviteit van dat MAQS is, etc.

Jos
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Gister in de HK gekeken van drie kasten en wat blijkt ze zijn zelfs al aan het verzegelen weliswaar maar een stuk of 5 ramen per bak maar toch.
ik had helemaal geen uitgebouwde HK ramen dus zit er overal kunstraat in.
Het vreemde en ook jammer is dat ze maar 5 ramen hebben uitgebouwd is dat normaal of komt dat door het koude weer?
Ik had zo gehoopt dat ze dit jaar per kast twee honing bakken zouden uitbouwen zodat ik volgend jaar zo de uitgebouwde ramen er in kan hangen en volgens mij scheelt dat behoorlijk, want dan hoeven ze niet te bouwen maar alleen maar vol te dragen :be9:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Dat ze niet alle ramen hebben uitgebouwd komt doordat er geen constante overvloedige dracht is,als het weer warmer wordt,kunstraat om en om hangen tussen de uitgebouwde ramen.
Dan bouwen ze sneller de rest uit.
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Bij mij zit er wel wat nectar in de HK, een raam of 4-5. Nog niet verzegeld. Ik hoop nog steeds op de blauwe bes, maar gezien de weersvoorspelling kan ik beter hopen dat ijsbloemen nectar geven. Wat een voorjaar... :(
hofstede
Contacteer:

Bericht door hofstede »

Ons pa is vandaag naar de bijen in Bijham geweest,en was verbaasd wat de bijen in een week tijd met dit weer toch hebben binnen gehaald.
Het is een raar voorjaar, en donderdag wordt het maar 10 graat .

groet Jan
Plaats reactie