Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ken De Graaf. Wel eens ontmoet. Goed dat je die vraagt voorlegt.
Om eerlijk te zijn, is het toch wel opmerkelijk. Het informatiecentrum zou juist als een van de enigen de sterfte onder de duim moeten hebben, zou je zeggen. Dat is zeker geen kritiek op het centrum, maar je zou verwachten, omdat ze er zelf onderzoek naar doen, dat ze dan ook de meest efficiente bestrijdingsmethodes kunnen toepassen en voorop lopen.
In ieder geval kunnen ze,onderzoek naar de pakketbijen doen zou je zeggen. Maar dat moet eigenlijk wel meteen gebeuren, want anders heb je geen 0- situatie. Ik zie vandaag enkele verenigingsvoorzitters op onze maandelijkse vergaderingen en ik ga aan hun ook enkele vragen voorleggen, zodat deze binnen de imkerbond kunnen worden doorgespeeld.
gr.
JP de sterfte in het informatiecentrum is een beetje een jaarlijks wederkerend iets.
Dat is louter het gevolg van die cursussen die ieder jaar doorgaan voor buitenlandse studenten.
Ieder jaar komen een aantal Aziatische en Afrikaanse universiteitsstudenten hier een cursus bijenhouden volgen, dat loopt over een aantal maanden in de zomer.Meestal is dat een groep van ongeveer 30 personen.Die worden dan ook daar gehuisvest en onderhouden met Europese subsidies.
Zij leren ook aan de bijen werken, en zien ook de verschillende bedrijfsmethoden.Het is dus normaal dat er bijna dagelijks in die bijenvolken gerommeld wordt
Het gevolg daarvan laat zich meestal na de winter zien.
Prof. De Graaf heeft dat een halt toegeroepen, het was een project die zijn voorganger Prof. Jacobs in het leven geroepen had .Vanaf dit jaar gaan deze cursussen niet meer doorgaan, hopelijk is dan ook het probleem van die jaarlijkse sterfte daarmee opgelost (???)
Op 10 juni heb ik een vergadering met de raad van bestuur van de Provinciale Oost-Vl imkersbonden, ik zal dat daar voorleggen.
groetjes uit Vlaanderen waar het al gans de dag aan het regenen is