Ik had 'm hier al eerder laten zien. Simpel van 18mm goedkope plaat uit de bouwwereld. Géén extra isolatie.
Heb er nu 2 gloeilampjes in hangen en een zelfgebouwde schakel-thermostaat. 12Vdc met een uA741 en een 12Vdc relais wat de lampjes schakelt.
De hysteresis *(schakel-verschil) is simpel te beïnvloeden door een terug-koppeling te geven van de uitgang van de thermostaat naar de positieve ingang van de uA741 OpAmp.
Voor de liefhebbers kan ik simpel een schemaatje per mail doen toekomen.
Ding staat inmiddels al een paar weken te draaien en werkt feilloos.
De luchtvochtigheid doe ik met een paar bakjes water die op de bodem staan. Regelen dmv een lapje die ik er in hang om het oppervlakte te vergroten.
Zelfde soort apparaat is hier al ingebruik sinds de tachtiger jaren als broedmachine voor kippen en die werkt ook nog steeds..
(iets groter, ongeveer formaat als de koelkast van Hennie)
Jannes
Broedstoof kopen
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Re: Broedstoof kopen
Nou mooi ding maar de uitleg is voor mij hetzelfde als chinees, dus de vraag is wat kost het als je zoiets koopt.
En de volgende vraag is ik zie heel veel broedmachines of stoven hoe noem je dat op marktplaats staan o.a. voor reptiel eieren en nou is mijn vraag kun je daar ook iets mee of is dat allemaal verschillend.
kun je bijv. een broedstoof voor reptielen niet gebruiken om doppen uit te broeden.
kortom ik heb er de ballen verstand van maar wil wel graag zo iets gaan gebruiken want dan belast je je volken veel minder.
En de volgende vraag is ik zie heel veel broedmachines of stoven hoe noem je dat op marktplaats staan o.a. voor reptiel eieren en nou is mijn vraag kun je daar ook iets mee of is dat allemaal verschillend.
kun je bijv. een broedstoof voor reptielen niet gebruiken om doppen uit te broeden.
kortom ik heb er de ballen verstand van maar wil wel graag zo iets gaan gebruiken want dan belast je je volken veel minder.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 1995
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
De kosten voor mijn broedstoof annex honingsmelter verwarmer was volgens mij zo'n € 165,00. Ik gebruik het dus niet alleen voor de doppen maar ook om honing te smelten.
Belangrijkste is dat de thermostaat nauwkeurig is en fijn genoeg schakelt en dat je vochtgehalte kan reguleren. Het mooiste is als er een kijkvenster inzit zodat je zonder de broedstoof te openen kan beoordelen wat de status is
Hierbij nog een link
http://www.jaeger-bruttechnik.com/de/shop-3/bienenzucht
Belangrijkste is dat de thermostaat nauwkeurig is en fijn genoeg schakelt en dat je vochtgehalte kan reguleren. Het mooiste is als er een kijkvenster inzit zodat je zonder de broedstoof te openen kan beoordelen wat de status is
Hierbij nog een link
http://www.jaeger-bruttechnik.com/de/shop-3/bienenzucht
-
- Imker sinds: 2011
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Die jaeger stoven zijn hele zuiver met de thempratuur heel stabiel
Ik heb aantal kameleon kwekers die ik ken hebben die ook ik zat te twijfelen om er een te komen maar ik wist niet of de doppen me kooitjes erin past
Nu heb ik een kippen broedstoof
Paul
Ik heb aantal kameleon kwekers die ik ken hebben die ook ik zat te twijfelen om er een te komen maar ik wist niet of de doppen me kooitjes erin past
Nu heb ik een kippen broedstoof
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
De thermostaat heb ik zelf gemaakt. Uurtje solderen met ongeveer 15 á 20 euro onderdelen.
Schema op internet via Circuitsonline.nl is ongeveer gelijk met mijn model.
Vochtmeter heb ik vroeger gekocht, gebruik ik ook voor mijn kippen-broedmachine. Prijs weet ik niet.
Broedmachine zelf ook een paar tientjes. Hout was over van de verbouwing thuis. zit nog geen m2 plaatmateriaal aan van 18mm dikke plaat.
Neem de goedkoopste.
Hand vol houtschroeven, stukje glas (2x met lucht er tussen) en 2 eierkist sluitingen.
De grootte is afhankelijk van wat je er mee wilt. Ik broed alleen doppen. Voor honig warm houden is mijn model véél te klein.
Er passen 2 ramen broedkamer formaat in, achter elkaar. Dan is er nog 4 cm voor vrij.
Heb er ook geen bal verstand van, maar iets in elkaar zetten lukt me nog wel
Maken en experimenteren in de winter, kun je er in het seizoen gebruik van maken...
Jannes
Schema op internet via Circuitsonline.nl is ongeveer gelijk met mijn model.
Vochtmeter heb ik vroeger gekocht, gebruik ik ook voor mijn kippen-broedmachine. Prijs weet ik niet.
Broedmachine zelf ook een paar tientjes. Hout was over van de verbouwing thuis. zit nog geen m2 plaatmateriaal aan van 18mm dikke plaat.
Neem de goedkoopste.
Hand vol houtschroeven, stukje glas (2x met lucht er tussen) en 2 eierkist sluitingen.
De grootte is afhankelijk van wat je er mee wilt. Ik broed alleen doppen. Voor honig warm houden is mijn model véél te klein.
Er passen 2 ramen broedkamer formaat in, achter elkaar. Dan is er nog 4 cm voor vrij.
Heb er ook geen bal verstand van, maar iets in elkaar zetten lukt me nog wel

Maken en experimenteren in de winter, kun je er in het seizoen gebruik van maken...
Jannes