Hoe is de dracht bij jullie?
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Re: Hoe is de dracht bij jullie?
Vandaag was het super mooi weer ze vlogen super en er waren heel veel aan het invliegen echt hele hoop
De hk is nu uit gebouwt en ik heb de hk leeg geveegd ent de rooster er tussen gedaan om straks bijen zonder darren te hebben voor ameland
Ik zal dit jaar wel wat honing hebben maar niet veel
Paul
De hk is nu uit gebouwt en ik heb de hk leeg geveegd ent de rooster er tussen gedaan om straks bijen zonder darren te hebben voor ameland
Ik zal dit jaar wel wat honing hebben maar niet veel
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Vandaag hele dag zwaar bewolkt en de bijen vlogen minimaal.
Mijn honingkamers zijn nu pas bijna uitgebouwd (ik had helemaal geen uitgebouwde HK ramen).
En in de meeste kasten (3) toch 5 of 6 ramen gevuld en bijna verzegeld.
Ik heb 1 moerloosvolk (veger van gemaakt vorige week) en die halen en verzegelen nu duidelijk het meeste.
Dus misschien toch nog wat Honing dit jaar.
Toch wel leuk vorig jaar had ik niks o.a. door veel pech met aangekochte volken (moeren weg,dood, niet bevrucht enz)
Die ellende wil ik nooit meer dus toen het besluit genomen dat ik me voornamelijk op de koninginnen kweek ga richten en dat honing een (leuke) bijzaak is
Mijn honingkamers zijn nu pas bijna uitgebouwd (ik had helemaal geen uitgebouwde HK ramen).
En in de meeste kasten (3) toch 5 of 6 ramen gevuld en bijna verzegeld.
Ik heb 1 moerloosvolk (veger van gemaakt vorige week) en die halen en verzegelen nu duidelijk het meeste.
Dus misschien toch nog wat Honing dit jaar.
Toch wel leuk vorig jaar had ik niks o.a. door veel pech met aangekochte volken (moeren weg,dood, niet bevrucht enz)
Die ellende wil ik nooit meer dus toen het besluit genomen dat ik me voornamelijk op de koninginnen kweek ga richten en dat honing een (leuke) bijzaak is
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Het verschilt dus erg per regio..hier in Amersfoort kwam er weer veel binnen vandaag...tijdens het controleren op zwerm neiging een paar ramen uit het broed gedeelte de bijen afgeschud...het regende vers gehaalde nectar,die nog door de huisbijen naar de honingkamers moest worden gesjouwd.
Maandag en dinsdag hier 18 en 19 graden als de voorspelling uit komt ?....komt er weer een hoop binnen
Maandag en dinsdag hier 18 en 19 graden als de voorspelling uit komt ?....komt er weer een hoop binnen

-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Vandaag even een snelle blik in de hk geworpen. Een volk, die de moer heeft vervangen, heeft vijf ramen met nectar. Het andere volk erg weinig in de hk. De blauwe bessen, kastanjes en lijsterbessen staan nog in bloei, dus ik blijf hopen, maar verwacht er niet veel van dit jaar.
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Vandaag werd er weer volop gevlogen.
Morgen en overmorgen warmer,woensdag ff wat minder en dan gaat de temperatuur weer omhoog en dus nog meer nectar.
Heb net op de dadant kast onder de tweede honingkamer een derde geplaatst met 4 uitgebouwde honingkamer raampjes en 5 raampjes met kunstraat.
Kunnen de bouwbijen ook hun ei weer kwijt
De tweede zat al weer aardig vol met nectar en gezien de hoeveelheid bijen in de broedkamer en het gesloten broed is wat extra volks ruimte ook geen overbodige luxe
Als de temperatuur na vrijdag nou ff doorloopt,wordt het toch nog een mooie oogst.
Morgen en overmorgen warmer,woensdag ff wat minder en dan gaat de temperatuur weer omhoog en dus nog meer nectar.
Heb net op de dadant kast onder de tweede honingkamer een derde geplaatst met 4 uitgebouwde honingkamer raampjes en 5 raampjes met kunstraat.
Kunnen de bouwbijen ook hun ei weer kwijt

De tweede zat al weer aardig vol met nectar en gezien de hoeveelheid bijen in de broedkamer en het gesloten broed is wat extra volks ruimte ook geen overbodige luxe

Als de temperatuur na vrijdag nou ff doorloopt,wordt het toch nog een mooie oogst.
- Imkerij Witharen
- Imker sinds: 1977
- Aantal volken: 19
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Nou, het verschilt dus nogal per regio merk ik.
Hier is het helemaal niets. Mijn volken komen niet op sterkte en kunnen nét in de eigen behoefte voorzien.
Véél te koud en bijna alle dracht is uitgebloeid. Ik hoop op een mooie Juni maand, dan komen de volken nog wat op sterkte. Kunstzwermen kan ik nog niet maken, daar zijn ze gewoon nog véél te klein voor.
Vorig seizoen groeiden ze eindapril al de kast uit en stonden ze op 2 BK en een HK. nu nog steeds op één BK en 2 volken met HK. de andere 7 alleen op de BK en die is nog niet eens vol.. ongeveer 5 ramen broed en géén groei. Als het, zoals vandaag ook maar 15gr. is, vliegen ze niet eens. Tegen de avond kwam even de zon en werd er even gevlogen. De hele dag was het stil.
Vorige week één dag mooi vliegweer. De rest van de week was er géén activiteit behalve enkele waterhalers.
Het zal toch nog wel een beetje zomer worden? Geen honing kan ik mee leven, maar geen ontwikkeling is dramatisch.
Zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Imker sinds 1977...
Jannes
Hier is het helemaal niets. Mijn volken komen niet op sterkte en kunnen nét in de eigen behoefte voorzien.
Véél te koud en bijna alle dracht is uitgebloeid. Ik hoop op een mooie Juni maand, dan komen de volken nog wat op sterkte. Kunstzwermen kan ik nog niet maken, daar zijn ze gewoon nog véél te klein voor.
Vorig seizoen groeiden ze eindapril al de kast uit en stonden ze op 2 BK en een HK. nu nog steeds op één BK en 2 volken met HK. de andere 7 alleen op de BK en die is nog niet eens vol.. ongeveer 5 ramen broed en géén groei. Als het, zoals vandaag ook maar 15gr. is, vliegen ze niet eens. Tegen de avond kwam even de zon en werd er even gevlogen. De hele dag was het stil.
Vorige week één dag mooi vliegweer. De rest van de week was er géén activiteit behalve enkele waterhalers.
Het zal toch nog wel een beetje zomer worden? Geen honing kan ik mee leven, maar geen ontwikkeling is dramatisch.
Zo heb ik het nog nooit meegemaakt. Imker sinds 1977...
Jannes

- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Dat klopt: koudste maand sinds 1962. Het is echt een probleem.
Ik had jonge moeren en hiervoor K. kastjes gevuld. Maar de volken waar je bijen uit aftapt, hebben dan wel minder bijen om broed warm te houden. Ik houd mijn hart vast.
Ik had jonge moeren en hiervoor K. kastjes gevuld. Maar de volken waar je bijen uit aftapt, hebben dan wel minder bijen om broed warm te houden. Ik houd mijn hart vast.
JP
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Bijzonder dat de bijen bij Alex gisteren vlogen. Ik zit dicht bij Amersfoort, maar bij mij vloog er maar een enkele bij. Het was 11 graden...
- jvanveldhuisen
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
zwermkoorts?Santtu Pikkarainen schreef:Bijzonder dat de bijen bij Alex gisteren vlogen. Ik zit dicht bij Amersfoort, maar bij mij vloog er maar een enkele bij. Het was 11 graden...
Misschien iets lokaals?
Mijn Amersfoortse dames waren ook in grote getalen actief.
Helaas is bijna alle honing opgegeten in de afgelopen tijd. Maar daar gaat als het goed is de komende dagen weer hard aan gewerkt worden.
Mijn Amersfoortse dames waren ook in grote getalen actief.
Helaas is bijna alle honing opgegeten in de afgelopen tijd. Maar daar gaat als het goed is de komende dagen weer hard aan gewerkt worden.