imkeren met A. mellifera mellifera
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Re: imkeren met A. mellifera mellifera
Citaat Ewout: als ik mijn gele kornoeljes beter wil laten bestuiven om wat meer /grotere van die heerlijke vruchten te kunnen oogsten, is de mellifera dan geschikter of juist minder geschikt dan bijv carnica of buckfast? Want de mellifera vliegt dus al veel vroeger, maar het volk komt ook pas veel later op sterkte begrijp ik?
De gele kornoelje bloeit heel vroeg in het jaar. Ongeacht het bijensoort zul je het bijenvolk dicht bij de kornoeljestruiken moeten zetten - binnen 100 meter - honingbijen vliegen bij lage temperatuur niet ver!
Of kan ik beter hommels houden?
Nee want een hommel nest heeft in dit vroege voorjaar, als de kornoelje bloeit, nog geen werksters.
Wat er met een gekocht hommelnest buiten gezet gebeurd weet ik niet denk dat het verkommerd.
De gele kornoelje bloeit heel vroeg in het jaar. Ongeacht het bijensoort zul je het bijenvolk dicht bij de kornoeljestruiken moeten zetten - binnen 100 meter - honingbijen vliegen bij lage temperatuur niet ver!
Nee want een hommel nest heeft in dit vroege voorjaar, als de kornoelje bloeit, nog geen werksters.
Wat er met een gekocht hommelnest buiten gezet gebeurd weet ik niet denk dat het verkommerd.
!Hans.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Dank voor je antwoord Hans. Geen hommels dus... Gehoornde metselbij zou misschien kunnen, eind februari?Hans van der Post. schreef:Citaat Ewout: als ik mijn gele kornoeljes beter wil laten bestuiven om wat meer /grotere van die heerlijke vruchten te kunnen oogsten, is de mellifera dan geschikter of juist minder geschikt dan bijv carnica of buckfast? Want de mellifera vliegt dus al veel vroeger, maar het volk komt ook pas veel later op sterkte begrijp ik?
Hierbij foto's van de zeer matige bestuiving van mijn kornoeljes, dat moet beter kunnen.
Toch maar eens in Chimay gaan buurten volgend jaar februari om te kijken wat daar vliegt.

- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Vind toch dat de kornoelje op de foto's aardig zijn bestoven. Zou het niet kunnen zijn dat heester te veel aan vruchtjes afstoot zoals het met appels en peren gaat?
!Hans.
- Ewout
- Contacteer:
Dat zou kunnen, bij nader inzien is de ene foto inderdaad wel aardig bestoven (deze soort geeft vruchten van 3 cm). Ik lees op een Oekraïense site over kornoeljes (vertaling):

Ik heb twee rassen naast elkaar staan, dus dat wat dat betreft zit ik goed. Misschien ben ik te gretigKornoelje bloeit zeer vroeg in de Krim - eind februari. Het is op dat moment niet warm genoeg, bijen zullen geenszins vliegen. Daarom is het wenselijk om in de sectie twee of drie bomen van verschillende rassen te planten, temeer omdat ze geen bijzondere eisen stellen aan de plaats. Ze zullen dan goed worden bestoven.

- Ewout
- Contacteer:
Overigens, om verder bij het onderwerp te blijven; het bevruchtingsstation van 't Landras is ook dit jaar weer open, zie onderstaande brief

Slow communication dus kennelijk met deze club
Van Chimay hoor ik dat ze dit jaar een slecht teeltjaar hebben door het weer de afgelopen maand...
Slow communication dus kennelijk met deze club

Van Chimay hoor ik dat ze dit jaar een slecht teeltjaar hebben door het weer de afgelopen maand...
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ewout,
dank voor het plaatsen van deze mail. Ik heb mijn postduif al klaar staan om mijn bestelling te doen. Ze verkopen dus ook afleggertjes? Ik vind de prijs nogal schappelijk.
Groet, Bert
dank voor het plaatsen van deze mail. Ik heb mijn postduif al klaar staan om mijn bestelling te doen. Ze verkopen dus ook afleggertjes? Ik vind de prijs nogal schappelijk.
Groet, Bert
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Deze club is op het internet echt niet te vinden.. je kan alleen vinden dat ze bestaan en er is een folder maar daar houdt het dan ook mee op. Echter, gezien het taalgebruik in die brief is dat dan misschien ook wel logisch
Zou ik dat mailadres in die brief mogen gebruiken om wat informatie te vragen van die lui? Op voorbereiding van het beginnen met imkeren na de cursus van volgend jaar wil ik alvast een en ander op een rijtje krijgen. En ik heb voor mezelf al besloten dat ik met de Mellifera Mellifera aan de gang wil, maar dan wel met de meest zuivere soort die ik kan vinden. Hier in de buurt is wel iemand die imkert met de Mellifera Mellifera maar die moet ik eerst weer zien te vinden
Geen naam genoteerd toen ik bij de club was..
Overigens, die meneer heeft wel een mooi handschrift zeg..
mvg
Embraced

Zou ik dat mailadres in die brief mogen gebruiken om wat informatie te vragen van die lui? Op voorbereiding van het beginnen met imkeren na de cursus van volgend jaar wil ik alvast een en ander op een rijtje krijgen. En ik heb voor mezelf al besloten dat ik met de Mellifera Mellifera aan de gang wil, maar dan wel met de meest zuivere soort die ik kan vinden. Hier in de buurt is wel iemand die imkert met de Mellifera Mellifera maar die moet ik eerst weer zien te vinden

Overigens, die meneer heeft wel een mooi handschrift zeg..

mvg
Embraced

Embraced
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
hedentendage is het trouwens wel heel professioneel om een brief met de hand te schrijven...

-
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Ben laatste bij Fries en z'n team op bezoek geweest tijdens een cursus. Van de vele testvolken op Gotland zijn er nog maar een paar in leven en die hebben inmiddels ook al eens hulp gehad van een imker. De bijen hebben zich aangepast aan varroa maar hebben daarbij belangrijke eigenschappen verloren. Volgens de heren niet meer geschikt als productievolken.jossmits schreef:Er zijn al plaatsen op de wereld waar bijen op zijn minst de varroa tolereert. Bijvoorbeeld in Zweden op Gotland (beschreven door Ingemar Fries), In de VS in Arnot Forest (beschreven door Thomas Seeley) of in Frankrijk bij le Mans en Avignon (beschreven door Yves le Conte). Om welke rassen het gaat weet ik niet. In Frankrijk neem ik aan dat het de zwarte bij is met Italiaanse invloed. In de VS moet het wel haast Carnica of misschien Italiaans zijn, waarschijnlijk geen zwarte bij. In Zweden vermoed ik dat de zwarte bij de basis vormt.
WUR experimenteert, naar ik meen, met bijen afkomstig van Gotland.
Jos
Het gaat bijna zeker niet om zwarte bijen.
//Han
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Fries ea zijn in 1999 begonnen met hun Bond: live and let die project op Gotland, kijken wat er over blijft als je niet bestrijdt. Met bijen van verschillende achtergrond, dus geen pure zwarte. In 2008/2009 hebben ze allerlei eigenschappen van bijen en mijten nagemeten, toen hadden ze 20-30 volken in hun live and let die populatie. De WUR heeft bijen uit deze populatie op Tiengemeten.
Lennard
Lennard