Nieuwe broedbak onder of bovenop

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Imker&Co
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Nieuwe broedbak onder of bovenop

Bericht door Imker&Co »

Ik heb het forum redelijk doorgelezen, en dit item zal al wel een keertje behandelt zijn, maar kan het niet vinden, dus vandaar mijn vragen.
1. Mijn veger is inmiddels aardig aan het groeien, ze zitten in een houten 6 ramer. Ik wil ze meer raten geven en een nieuwe broedbak plaatsen. Moet ik deze nu boven op of onderop plaatsen.
2. Ik ben maar net begonnen met deze geweldige hobby en dit is het eerste jaar dat ik een veger heb gemaakt, wat doe je normaal met een veger, gaat deze als ze goed groeien in een gewone kast? Of winteren ze in in de 6 ramer en gaan ze pas volgend jaar als volwassen volk berder?

Mbrgr
Klaas
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nieuwe broedbak onder of bovenop

Bericht door maartenkleijne »

er zijn verschillende opties, ik noem er enkele:
Er is dracht genoeg en ik wil ze nu nog zoveel mogelijke laten bouwen: kamer met kunstraat er boven op.
Er is weinig dracht maar ik moet ze toch wat meer ruimte geven: kamer eronder.
Er is nog drie maanden volop dracht: nu gauw in een tienramer, over drie weken een honingkamer erop, dan kan ik eind augustus nog een voile honingkamer oogsten
gr,
m
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Ik zou hem overhangen in een gewone kast.
Je hebt nog tijd zat om er een sterk volk van te maken....elke dag een potje suikerwater geven en ramen naar behoefte.
Inwinteren op 2 broedkamers moet je kunnen redden als je elke dag wat suikerwater geeft.
Imker&Co
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Imker&Co »

Alex en Maarten,

hartelijk bedankt!

Mvrgr
dree
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door dree »

Een bak bovenop geeft een grote verstoring van de temperatuur. Het kost, zeker voor zo' n klein volk, veel en energie om het broed warm te houden. Een bak onderop heeft die nadelen niet. Bovendien bouwt een bij van nature van boven naar onder.

Andreas
de bosbij
Contacteer:

Bericht door de bosbij »

Eens met Andreas, broednest altijd naar onderen uitbreiden.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Imker&Co schreef:Ik heb het forum redelijk doorgelezen, en dit item zal al wel een keertje behandelt zijn, maar kan het niet vinden, dus vandaar mijn vragen.
1. Mijn veger is inmiddels aardig aan het groeien, ze zitten in een houten 6 ramer. Ik wil ze meer raten geven en een nieuwe broedbak plaatsen. Moet ik deze nu boven op of onderop plaatsen.
2. Ik ben maar net begonnen met deze geweldige hobby en dit is het eerste jaar dat ik een veger heb gemaakt, wat doe je normaal met een veger, gaat deze als ze goed groeien in een gewone kast? Of winteren ze in in de 6 ramer en gaan ze pas volgend jaar als volwassen volk berder?

Mbrgr
Klaas
1. Aardig aan het groeien en zit in een houten 6 ramer, is niet de informatie om te beoordelen of er een bek op moet/kan. Informatie waar ik iets mee kan is aantal ramen bezet en aantal ramen broed en wanneer gemaakt. Een raam (simplex) gesloten broed is na tien dagen twee ramen bijen.
Als de bijen aan het zesde raam toe zijn is het tijd genoeg om uit te breiden. Ik zet dan een bak boven op (en indien nodig zelfs de volgende) om dat dan mooi aan de onderlat wordt vast gebouwd. Ook kun je dan als ze veel halen van die ramen slingeren.
Om een veger goed te laten werken is het nodig dat ze continu halen, dus meestal met beetjes voeren. Voeren is beter dan een raam voer inhangen. Pak van 2,5 kg suikerdeeg is hiervoor zeer geschikt om dat ze die langzaam opnemen.

ad staals
Plaats reactie