omlarven in moergoed volk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Re: omlarven in moergoed volk

Bericht door jossmits »

Ad,
Ik heb nooit aan koninginneteelt gedaan. Vandaar mijn volgende vragen.
Als ik het goed begrijp kun je deze koninginnen niet als koninginnen uit redcellen beschouwen, maar meer als "normale" koninginnen. De bijen maken een nieuwe koningin aan zonder zich moerloos te voelen, zie ik dat goed?
Tweede vraag, als de bovenste vraag met ja wordt beantwoord: zou je dan ook eitjes in de plastic dopjes kunnen doen (als die eitjes tenminste blijven zitten)?

Jos
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

jossmits schreef:Ad,
Ik heb nooit aan koninginneteelt gedaan. Vandaar mijn volgende vragen.
Als ik het goed begrijp kun je deze koninginnen niet als koninginnen uit redcellen beschouwen, maar meer als "normale" koninginnen. De bijen maken een nieuwe koningin aan zonder zich moerloos te voelen, zie ik dat goed?
Tweede vraag, als de bovenste vraag met ja wordt beantwoord: zou je dan ook eitjes in de plastic dopjes kunnen doen (als die eitjes tenminste blijven zitten)?

Jos
Die koninginnen komen van larven van maximaal twee dagen oud, dus het zelfde als redcel koninginnen. Waarom ze die larven gaan verzorgen tot koningin weet ik niet. Op de ramen erlangs worden geen doppen opgetrokken. Weet de koningin boven het rooster te komen is het feest afgelopen, doppen worden verwijderd. Eitje aannemen zullen ze niet doen. De aanname is het best van iets grotere larven (1 tot 1,5 dag).

ad staals
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

bedankt Ad,
maae nu weer een nieuwe vraag.
Ik heb nog nooit gebruikte omlarf dopjes (15 jaar oud). Ik wil daarmee experimenteren. Zou het volgende dan ook werken: Ik neem een raam, maak daarin in het midden een horizontale lat met daaraan deze dopjes.In de bovenste helft van dat raam maak ik kunst raat. Dit raam hang ik in het midden van het broednest, even zonder de dopjes, het vrijkomende raam hang ik in de honingkamer, de mate zijn gelijk, ik heb warre kasten). Vervolgens wacht ik tot de bovenste helft van het raam belegd is. Dan larf ik om en hang dit raam in de honingkamer, dus boven het moerrooster.
(Natuurlijk kan ik dan ook een nacht een plank tussen broedbak en honingbak doen, dan krijg ik weer gewoon redcellen, is misschien wel zo zeker).

Jos
Egbert
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Egbert »

Houd er rekening mee, dat wanneer je het gehele raam in een starter doet, de bijen ook koninginnen zullen aantrekken over de eitjes/larfjes in het bovenste gedeelte van het raam.
Bij koninginneteelt heb je het liefst alles zelf in de hand, dus je wilt niet, dat op de was konninginnecellen komen (als je dit wel wilt, kan je net zo goed redcellen laten aantrekken).

Door de larfjes in een starter te plaatsen, zullen de larfjes zeer veel konninginnegelei te eten krijgen, omdat deze bijen zich hopeloos moerloos voelen.
Wanneer je de larfjes met koninginnegelei terug in de kast plaatst, zien de bijen dit als aangetrokken koninginnecellen en zullen deze cellen verder uitbouwen.
De koningin zal, wanneer ze er langs komt het gelei opeten, omdat ze haar natuurlijke drang om te zwermen nog niet voelt.
jossmits schreef: In de bovenste helft van dat raam maak ik kunst raat. Dit raam hang ik in het midden van het broednest, even zonder de dopjes, het vrijkomende raam hang ik in de honingkamer, de mate zijn gelijk, ik heb warre kasten). Vervolgens wacht ik tot de bovenste helft van het raam belegd is. Dan larf ik om en hang dit raam in de honingkamer, dus boven het moerrooster.
Jos
Mijn ervaring (kan je 2x overlarven ervaring noemen?) is dat je dit raam na de 10 dagen toch weer uit de kast haalt, en een ander raam terug hangt. Dan kan je er weer een groot schoon vel inhangen, zodat de dames weer dat te doen hebben.
A.A. Staals
Contacteer:

jossmits schreef:bedankt Ad,
maae nu weer een nieuwe vraag.
Ik heb nog nooit gebruikte omlarf dopjes (15 jaar oud). Ik wil daarmee experimenteren. Zou het volgende dan ook werken: Ik neem een raam, maak daarin in het midden een horizontale lat met daaraan deze dopjes.In de bovenste helft van dat raam maak ik kunst raat. Dit raam hang ik in het midden van het broednest, even zonder de dopjes, het vrijkomende raam hang ik in de honingkamer, de mate zijn gelijk, ik heb warre kasten). Vervolgens wacht ik tot de bovenste helft van het raam belegd is. Dan larf ik om en hang dit raam in de honingkamer, dus boven het moerrooster.
(Natuurlijk kan ik dan ook een nacht een plank tussen broedbak en honingbak doen, dan krijg ik weer gewoon redcellen, is misschien wel zo zeker).

Jos
Jos
Ik denk dat dat wel werkt. Om te voorkomen dat op de raat cellen gebouwd worden geen plank er tussen. Je kunt na een halve dag goed zien wat aangenomen is. Als je het 's morgens doet kun je 's middags/'s avonds de niet aangenomen dopjes opnieuw van een larve voorzien.

ad staals
jossmits
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ok Ad,
Ik denk dat ik het eens uitprobeer. Het lijkt me een mooie methode die goed past bij Warre-kasten.

Jos
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Even nog voor de zekerheid dus geen moerroosters om het teeltraam maar wel de moer in de onderbak onder een rooster.??
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
A.A. Staals
Contacteer:

FerryB schreef:Even nog voor de zekerheid dus geen moerroosters om het teeltraam maar wel de moer in de onderbak onder een rooster.??
Wanneer de doppen gesloten zijn (vijfde dag) rooster om teeltraam tegen inbouwen of doppen in de broedstoof.

ad staals
Plaats reactie