stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 7
- Contacteer:
stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld
Vanacht is bij ons enkele uren de stroom uitgevallen, terwijl ik moerdoppen in een broedstoof heb staan. Deze doppen zijn 11 dagen geleden overgelarfd en kunnen vanaf zondag uitkomen. Ik weet niet precies hoe lang de stroom er is af geweest, ik denk in elk geval niet langer dan 6 uur, maar het kan ook korter zijn.
Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken. Weet iemand of de doppen uit de broedstoof nu verloren zijn? Of kunnen ze wel tegen een tijdelijke afkoeling in deze fase?
Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken. Weet iemand of de doppen uit de broedstoof nu verloren zijn? Of kunnen ze wel tegen een tijdelijke afkoeling in deze fase?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld
Tja. Belangrijk is dat je de temperatuur tijdens de afkoeling weet. Dit kun je nagaan als je een max/min temp gebruikt. Op zich houd een goed geisoleerde broedstoof de temperatuur lang vast...hangt ook af waar de stoof stond. Zondag zul je het zien.
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik zou ze in de broedstoof laten uitlopen en daarna de koningin in het volk doen. Kun je er zo ingooien.erikzhs schreef: Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken.
ad staals
-
- Contacteer:
Lukt dat zomaar in een groot volk?A.A. Staals schreef:Ik zou ze in de broedstoof laten uitlopen en daarna de koningin in het volk doen. Kun je er zo ingooien.erikzhs schreef: Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken.
ad staals
Ik heb inmiddels redcellen gebroken en 1 dop uit de broedstoof ingehangen. Als ik morgen jonge moertjes uit de broedstoof over heb, zou ik er dan 's avonds 1 bij in kunnen gooien? Als de dop dan niet is uitgelopen zit er tenminste een moer in. Als de dop wel is uitgelopen vechten ze het 's avonds wel uit. Of zie ik dit verkeerd?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.
Als dat zo is krijg je daar bericht van als ik me niet vergis dus zal de spanning wel niet langer dan 4 uur eraf zijn geweest.
Je kan ook even bij de buren vragen of evt 2 huizen verder als 1 fase spanningsloos is geweest.
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.
Als dat zo is krijg je daar bericht van als ik me niet vergis dus zal de spanning wel niet langer dan 4 uur eraf zijn geweest.
Je kan ook even bij de buren vragen of evt 2 huizen verder als 1 fase spanningsloos is geweest.
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): mellifera
- Contacteer:
[quote="alfa vulgaris"]Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.[/quote]
Waar had ze die gelegd dan?
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.[/quote]
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
Inmiddels zijn we 500+ jaar verder en heb zo nu en dan toch leuk contact met groningers.J.R. schreef:alfa vulgaris schreef:Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.
Begin me nu wel af te vragen of diezelfde wel helemaal raszuiver zijn.

-
- Contacteer:
Zo te zien heeft de afkoeling geen of weinig invloed gehad. Inniddels is een deel van de moeren al uitgelopen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Erik
www.imkerijerik.nl
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
in het laatste stadium kunnen de doppen heel wat hebben.erikzhs schreef:Zo te zien heeft de afkoeling geen of weinig invloed gehad. Inmiddels is een deel van de moeren al uitgelopen.
Als je ze toch in die grote volken wilt hangen, kun je de dop ook tegen een halogeen lamp doorlichten.
Je kunt dan zien of de pop al iets beweegt, en hem dan alsnog in het volk hangen, nadat je die doppen hebt weggebroken.
Dat doorlichten doe ik altijd als ik ga kooien op de 10e dag.
Je kunt prima zien of de pop rolt of als een dood propje onder in ligt.
Ik heb vanavond de doppen doorgelicht en gekooid, die Maandag 10 Juni uitlopen voor de 1e Ronde Ameland.
Zo weet ik bij benadering hoeveel moeren ik kan verwachten, en gelijk de afhalers gaan emailen.
Groet,
hennie..

https://home.kpn.nl/buckfast/ ( pedigrees)
https://home.kpn.nl/kroese.001/ (K-Teelt + KI )
https://www.youtube.com/user/buckfastimker
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Hennie dit doorlichten wist ik nog niet, het is net schouwen van kippen eieren.
!Hans.