stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld

Bericht door erikzhs »

Vanacht is bij ons enkele uren de stroom uitgevallen, terwijl ik moerdoppen in een broedstoof heb staan. Deze doppen zijn 11 dagen geleden overgelarfd en kunnen vanaf zondag uitkomen. Ik weet niet precies hoe lang de stroom er is af geweest, ik denk in elk geval niet langer dan 6 uur, maar het kan ook korter zijn.
Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken. Weet iemand of de doppen uit de broedstoof nu verloren zijn? Of kunnen ze wel tegen een tijdelijke afkoeling in deze fase?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: stroom uitgevallen > moerdoppen afgekoeld

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Tja. Belangrijk is dat je de temperatuur tijdens de afkoeling weet. Dit kun je nagaan als je een max/min temp gebruikt. Op zich houd een goed geisoleerde broedstoof de temperatuur lang vast...hangt ook af waar de stoof stond. Zondag zul je het zien.

gr.
JP
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

erikzhs schreef: Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken.
Ik zou ze in de broedstoof laten uitlopen en daarna de koningin in het volk doen. Kun je er zo ingooien.

ad staals
erikzhs
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

A.A. Staals schreef:
erikzhs schreef: Vandaag wilde ik enkelen rijpe doppen in volken hangen waarvan ik redcellen ga breken.
Ik zou ze in de broedstoof laten uitlopen en daarna de koningin in het volk doen. Kun je er zo ingooien.

ad staals
Lukt dat zomaar in een groot volk?

Ik heb inmiddels redcellen gebroken en 1 dop uit de broedstoof ingehangen. Als ik morgen jonge moertjes uit de broedstoof over heb, zou ik er dan 's avonds 1 bij in kunnen gooien? Als de dop dan niet is uitgelopen zit er tenminste een moer in. Als de dop wel is uitgelopen vechten ze het 's avonds wel uit. Of zie ik dit verkeerd?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.
Als dat zo is krijg je daar bericht van als ik me niet vergis dus zal de spanning wel niet langer dan 4 uur eraf zijn geweest.

Je kan ook even bij de buren vragen of evt 2 huizen verder als 1 fase spanningsloos is geweest.
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.
J.R.
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Contacteer:

Bericht door J.R. »

[quote="alfa vulgaris"]Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.
Als dat zo is krijg je daar bericht van als ik me niet vergis dus zal de spanning wel niet langer dan 4 uur eraf zijn geweest.

Je kan ook even bij de buren vragen of evt 2 huizen verder als 1 fase spanningsloos is geweest.
Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.[/quote]
Waar had ze die gelegd dan?
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010

Bericht door alfa vulgaris »

J.R. schreef:
alfa vulgaris schreef:Als ik me niet vergis heb je volgens de wet recht op 35 euro vergoeding als de spanning langer dan 4 uur van je meterkast af is.

Heb wel eens een rijpe dop (11 dagen?) een paar uur bij m'n navel bewaard koningin ging gewoon eitjes leggen.[/quote]
Waar had ze die gelegd dan?
Inmiddels zijn we 500+ jaar verder en heb zo nu en dan toch leuk contact met groningers.
Begin me nu wel af te vragen of diezelfde wel helemaal raszuiver zijn. :lol:
erikzhs
Contacteer:

Bericht door erikzhs »

Zo te zien heeft de afkoeling geen of weinig invloed gehad. Inniddels is een deel van de moeren al uitgelopen.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

erikzhs schreef:Zo te zien heeft de afkoeling geen of weinig invloed gehad. Inmiddels is een deel van de moeren al uitgelopen.
in het laatste stadium kunnen de doppen heel wat hebben.
Als je ze toch in die grote volken wilt hangen, kun je de dop ook tegen een halogeen lamp doorlichten.
Je kunt dan zien of de pop al iets beweegt, en hem dan alsnog in het volk hangen, nadat je die doppen hebt weggebroken.

Dat doorlichten doe ik altijd als ik ga kooien op de 10e dag.
Je kunt prima zien of de pop rolt of als een dood propje onder in ligt.

Ik heb vanavond de doppen doorgelicht en gekooid, die Maandag 10 Juni uitlopen voor de 1e Ronde Ameland.
Zo weet ik bij benadering hoeveel moeren ik kan verwachten, en gelijk de afhalers gaan emailen.

Groet,
hennie..
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Hennie dit doorlichten wist ik nog niet, het is net schouwen van kippen eieren.
!Hans.
Plaats reactie