Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
-
- Imker sinds: 1978
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
Of een plaat als onderzijde en moer verzinken.
Groeten uit het Bonanzapark
Groeten uit het Bonanzapark
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
vanavond koninginnendoppen dichtgeknepen, zodat de koninginnen niet terug kunnen kruipen.
Nu nog kiezen welke 3 van de 4 volken ik niet wil opofferen om EWK mee te vullen.
Volgende week worden de koninginnen weggebracht naar een stand van een kennis, zodat ze zuiverder bevrucht kunnen worden.
Nu nog kiezen welke 3 van de 4 volken ik niet wil opofferen om EWK mee te vullen.
Volgende week worden de koninginnen weggebracht naar een stand van een kennis, zodat ze zuiverder bevrucht kunnen worden.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
hoi jp en bonanzapark
bedankt voor je opmerking
maar ik heb hem zo gemaakt als op de site van de teeltstation van ameland dus het zou wel goed zijn
alleen doe ik er een kleinere moer erop draaien
gr paul
bedankt voor je opmerking
maar ik heb hem zo gemaakt als op de site van de teeltstation van ameland dus het zou wel goed zijn
alleen doe ik er een kleinere moer erop draaien
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- alfa vulgaris
- Aantal volken: 0
Zojuist voor het eerst na 3 jaar bijenhouden een serieuze poging gedaan over te larven en de nicot dopjes in een drieraams starter gezet. Het kostte me aardig tijd met voorbereiden en ook het overlarven viel me nogal tegen.
Meende dat ik toch relatief zeer goed kleine dingetjes kon zien en bovengemiddelde fijne motoriek bezit.
Zit nu te wachten of ze ook aangeblazen worden...toch even echt spannend.
Tjonge jonge wat begint een bijenvolk toch klein...wonderlijk.
Groeten,
Alfa.
Meende dat ik toch relatief zeer goed kleine dingetjes kon zien en bovengemiddelde fijne motoriek bezit.
Zit nu te wachten of ze ook aangeblazen worden...toch even echt spannend.
Tjonge jonge wat begint een bijenvolk toch klein...wonderlijk.
Groeten,
Alfa.
-
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Vandaag mijn teelt moer weer vrijgelaten uit het Nicot raam.
Gister had ik haar daarin geplaatst nadat ik het raampje eerst met was had in gesmeerd en het dinsdag vast in de broedkamer had gehangen.
Vanmiddag gaan kijken en ja hoor alle cellen belegd nu maar hopen dat er dinsdag dus nog larfjes inzitten.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik het met een Nicot raampje probeer.
Laatst een berichtje hier gelezen dat alle eitjes ok weer opgevreten waren, dus ik ben zeer benieuwd dinsdag.

Gister had ik haar daarin geplaatst nadat ik het raampje eerst met was had in gesmeerd en het dinsdag vast in de broedkamer had gehangen.
Vanmiddag gaan kijken en ja hoor alle cellen belegd nu maar hopen dat er dinsdag dus nog larfjes inzitten.
Dit is voor mij de eerste keer dat ik het met een Nicot raampje probeer.
Laatst een berichtje hier gelezen dat alle eitjes ok weer opgevreten waren, dus ik ben zeer benieuwd dinsdag.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
- Contacteer:
Alfa als je het onder de knie hebt dan stelt het niks voor
het is super leuk het telen vind het leuker dan honing oosten maar wel mooi mee genomen
Paul

Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
- alfa vulgaris
Ik vind honing errug lekker en vind honing oogsten op zich ook heel leuk.
Alleen honingoogst gaat bij mij gepaard met het zuiveren van het vaatwerk en dat vind ik echt een rotklus,maar ik heb het nog steeds over voor dat vloeibare goud.
Ik heb tot nu toe al m'n kasten zelf gemaakt behalve 1 BK en een paar roosterbodems.
Ook de starteropzet heb ik weer zelf inmekaar geknutseld en hoe simpel dat ook was dat duurde nog wel even.
Houtbewerken en schilderen zijn ook niet echt m'n hobby. Gelukkig als het er één keer is kan je weer even vooruit.
Dat telen is inderdaad wel erg leuk Paul. Het is denk ik ook de spanning van wat gaat het worden, het is altijd weer een verassing. Het zal wel zoeits zijn wat anderen met voetbal hebben waarschijnlijk. Dit jaar halen twee zelfgeteelde volken honing en dat geeft echt voldoening na gedane arbeid.
Het één kan niet zonder het andere.
Ben inmiddels 2,5 uur onderweg met de larven in de starter. Door de kijkglaasjes ziet het er nog niet naar uit dat de larven al zijn aangeblazen. De onderkant van de dopjes zitten 28 mm boven de toplat en ik heb 2,5 liter jonge bijen in de 3 raams starter. Ik heb hele jonge larven geschept en kan zien dat de bijen erbij zitten want de dopjes bewegen door de bijen.
Hoop dat het wat wordt. Heb de starter ook maar binnen gezet want het werd behoorlijk koud buiten,misschien helpt dat wat.
Anders probeer ik het gewoon opnieuw.
Iedereen suczeven gewenst met de boel aan de praat te houden.
Alfa.
Alleen honingoogst gaat bij mij gepaard met het zuiveren van het vaatwerk en dat vind ik echt een rotklus,maar ik heb het nog steeds over voor dat vloeibare goud.
Ik heb tot nu toe al m'n kasten zelf gemaakt behalve 1 BK en een paar roosterbodems.
Ook de starteropzet heb ik weer zelf inmekaar geknutseld en hoe simpel dat ook was dat duurde nog wel even.
Houtbewerken en schilderen zijn ook niet echt m'n hobby. Gelukkig als het er één keer is kan je weer even vooruit.
Dat telen is inderdaad wel erg leuk Paul. Het is denk ik ook de spanning van wat gaat het worden, het is altijd weer een verassing. Het zal wel zoeits zijn wat anderen met voetbal hebben waarschijnlijk. Dit jaar halen twee zelfgeteelde volken honing en dat geeft echt voldoening na gedane arbeid.
Het één kan niet zonder het andere.
Ben inmiddels 2,5 uur onderweg met de larven in de starter. Door de kijkglaasjes ziet het er nog niet naar uit dat de larven al zijn aangeblazen. De onderkant van de dopjes zitten 28 mm boven de toplat en ik heb 2,5 liter jonge bijen in de 3 raams starter. Ik heb hele jonge larven geschept en kan zien dat de bijen erbij zitten want de dopjes bewegen door de bijen.
Hoop dat het wat wordt. Heb de starter ook maar binnen gezet want het werd behoorlijk koud buiten,misschien helpt dat wat.
Anders probeer ik het gewoon opnieuw.
Iedereen suczeven gewenst met de boel aan de praat te houden.
Alfa.
-
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Vandaag 8 koninginnen in EWK gedaan.
Ja, 8 dat klopt, ik had er 9 maar 1 koningin vond ik vanmorgen dood in het nicotkooitje.
Ik vind het nog wel aardig gaan voor het eerste seizoen met koninginneteelt, 20 larfjes overgelarfd en tot nu toe 8 koninginnen.
Nu een paar dagen wachten voordat de kasten weer open gaan.
Ja, 8 dat klopt, ik had er 9 maar 1 koningin vond ik vanmorgen dood in het nicotkooitje.
Ik vind het nog wel aardig gaan voor het eerste seizoen met koninginneteelt, 20 larfjes overgelarfd en tot nu toe 8 koninginnen.
Nu een paar dagen wachten voordat de kasten weer open gaan.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Heren heren wat een verwondering. Het is goed om die te verwoorden. Een het is vooral leuk om te lezen. Heel herkenbaar. Ik voel met jullie mee.Het zal wel zoeits zijn wat anderen met voetbal hebben waarschijnlijk.
Ik heb twee weken geleden het voetbal afscheid van mijn papa gevierd. Na een voetballoopbaan van meer dan 50 jaar heeft hij de schoenen in de wilgen gehangen. Met tranen in zijn ogen. Een groot artikel in de krant. Veel cadeaus. Een afscheidswedstrijd met een dream team en afscheidsfeest tot in de late uurtjes (dan ben je behoorlijk voetbalgek). Elke zaterdag lonkte het groene gras met witte strepen. Eelke zondag voor mij en mijn broer verplicht voetbal samenvattingen kijken

Ik ben het met je eens Alfa. Het verschil is echter, zeg ik altijd maar, voetbaal kost geld en tijd. Bijen kost veel tijd maar levert nog enige gage (of andere bijenproducten op (als je het goed doet). Me pa knort dan even.
gr.
JP
Goedenavond allemaal
Ik heb vandaag bij de praktijkles een veger leren maken. Samen met een andere cursist moesten we in tweetallen de inhoud van de kast goed bekijken en dan beslissen welke ramen we over zouden zetten. Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek maar voor ons een ervaring. Vooral het nemen van de beslissing was best spannend, maar we hebben het er goed afgebracht volgens onze leraar.
Wat op dit moment bij mij persoonlijk speelt is het feit dat ik mij afvraag of ik dit wel mag doen. Ik ben mij aan het verdiepen in de biologisch dynamische manier van imkeren. Vanuit mijn achtergrond van werken in een antroposofische instelling had ik wel interesse om eens te zien hoe dat bij het imkeren zat. Het is een manier van kijken naar de imme als een compleet lichaam. Daar een deel vanaf halen is als een ledemaat amputeren. Ik moest daar vandaag wel aan denken toen ik die veger maakte. Het was toen voor mij helemaal duidelijk dat ik volgend jaar de bd-cursus imkeren zal gaan volgen. Hebben jullie hier wel eens een ervaring mee gehad?
Groet Reinier
Ik heb vandaag bij de praktijkles een veger leren maken. Samen met een andere cursist moesten we in tweetallen de inhoud van de kast goed bekijken en dan beslissen welke ramen we over zouden zetten. Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek maar voor ons een ervaring. Vooral het nemen van de beslissing was best spannend, maar we hebben het er goed afgebracht volgens onze leraar.
Wat op dit moment bij mij persoonlijk speelt is het feit dat ik mij afvraag of ik dit wel mag doen. Ik ben mij aan het verdiepen in de biologisch dynamische manier van imkeren. Vanuit mijn achtergrond van werken in een antroposofische instelling had ik wel interesse om eens te zien hoe dat bij het imkeren zat. Het is een manier van kijken naar de imme als een compleet lichaam. Daar een deel vanaf halen is als een ledemaat amputeren. Ik moest daar vandaag wel aan denken toen ik die veger maakte. Het was toen voor mij helemaal duidelijk dat ik volgend jaar de bd-cursus imkeren zal gaan volgen. Hebben jullie hier wel eens een ervaring mee gehad?
Groet Reinier