Hoe kan dit?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Hoe kan dit?

Bericht door erikzhs »

Vandaag bij één van de volken waar ik redcellen ging breken een vreemde situatie aangetroffen. Ik heb 11 dagen geleden een kunstzwerm van dit volk gemaakt, met moer. Deze staat enkene km verderop. Ik trof nu in het volk inderdaad redcellen aan, maar ook een gemerkte moer in de onderbak!!!

Het lijkt mij sterk dat dit de originele moer is die vanaf de andere stand terug is gevlogen. Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat dit een moer is uit een ander volk wat een paar meter verder staat. Van dit volk was nog geen kunstzwerm gemaakt, maar vandaag trof ik daar gesloten moerdoppen een, geen eitjes of kleine larfjes en ook geen moer. Zou het kunnen dat deze moer haar volk heeft verlaten en de andere moerloze kast is binnen gegaan?

Dit lijkt mij eigenlijk de enige verklaring. Zou deze moer nu gewoon geaccepteerd worden en verder gaan met leggen? Ik heb de redcellen verwijderd, omdat in dit volk ook nog een teeltraam zit met 5 gesloten Carnica doppen. Deze heb ik nu ingekooid, maar ik weet eigenlijk even niet wat ik nu het beste kan doen. Ik denk er zelf aan om deze doppen uit te laten lopen en dan in de avond 1 moer in te laten lopen. Het risico is dat de vreemde moer miscchien toch nog gaat zwermen of zou dat niet snel gebeuren?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hoe kan dit?

Bericht door A.A. Staals »

Moer vliegt niet alleen terug.
Moer uit ander volk zou, als ze niet kan vliegen, in het volk terecht gekomen kunnen zijn, als ze gezwermd heeft. Waren er ook eitjes?
Misschien is het de moeite waard te controleren of er een moer in de kunstzwerm zit.
Een jonge moer er bij laten lopen wordt zeker geen succes.

ad staals
erikzhs
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Contacteer:

Re: Hoe kan dit?

Bericht door erikzhs »

Bedankt voor je reactie. Geen jonge moer erbij dus.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Plaats reactie