Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? aflevering 2013
Vandaag een filmpje op YouTube gezet van het werken met de nieuwe kunstraatpersjes.
Zijn nu gemaakt van twee componenten zelf lossende siliconen en hebben RVS scharnieren.
http://youtu.be/pJ7_Ns93IWU
Ik vind het erg leuk om te doen en er is ook nog belangstelling voor heb er nu weer 5 in bestelling.
Dit is zeker niet commercieel maar echt hobby en erg leuk om te doen.
Zijn nu gemaakt van twee componenten zelf lossende siliconen en hebben RVS scharnieren.
http://youtu.be/pJ7_Ns93IWU
Ik vind het erg leuk om te doen en er is ook nog belangstelling voor heb er nu weer 5 in bestelling.
Dit is zeker niet commercieel maar echt hobby en erg leuk om te doen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Reinier,ik ben groot voorstander van biodynamisch alles.reinier schreef:.
Wat op dit moment bij mij persoonlijk speelt is het feit dat ik mij afvraag of ik dit wel mag doen. Ik ben mij aan het verdiepen in de biologisch dynamische manier van imkeren. Vanuit mijn achtergrond van werken in een antroposofische instelling had ik wel interesse om eens te zien hoe dat bij het imkeren zat. Het is een manier van kijken naar de imme als een compleet lichaam. Daar een deel vanaf halen is als een ledemaat amputeren. Ik moest daar vandaag wel aan denken toen ik die veger maakte. Het was toen voor mij helemaal duidelijk dat ik volgend jaar de bd-cursus imkeren zal gaan volgen. Hebben jullie hier wel eens een ervaring mee gehad?
Groet Reinier
Ik heb ongeveer anderhalf jaar lang dit gedachtengoed zoveel mogelijk proberen toe te passen op m'n bijen.
Stel ik je een vraag: Stel je been wordt zwart,je wordt wat bang en gaat (toch) naar het ziekenhuis,arst zegt been moet eraf anders is het snel gebeurd met je. Hoe biodynamisch ben je dan nog?
Nog een: Je werkt in een instelling,daar zullen ook vast mensen tussen zitten die medicijnen gebruiken geproduceerd door big-pharma....Hoe verdedig je dat vanuit BD standpunt?
Ik verlang geen antwoord,maar geef je iets om over na te denken in mijn beleving.
Er zijn helaas imkers geweest die niet zo BD bezig zijn geweest en hebben de noord-west europese honingbij besmet met een parasiet die ze niet had door de natuurlijke bariëres en waaraan volgensmij en vele anderen de bijen,als je er niks aan doet, allemaal kapot aan gaan. Accepteer je dan vanuit BD oogpunt dat er een dag komt dat je alleen nog granen,wat bonen en eens een nootje eet?
Ik heb ervoor gekozen dat ik bijen wil en dat moet dan maar wat minder biodynamisch...eigenlijk bijna niet meer BD dus.
Als je per se BD wil blijf je waarschijnlijk bijen kopen (hoe BD is dat?) en achter je bijen aanhollen als ze weer eens zwermen
en mag je dan wel de bijen zomaar ergens onderdak geven waar JIJ dat wilt?
Ook een leuke gedachte vind ik: De mens leeeft in sterke symbiose met de honingbij,mag je dan de bijen ook niet een beetje door de tijd helpen? Je zal zowieso al onderdak voor ze beschikbaar moeten stellen want er is geen holle boom meer te vinden in Nederland.
Ook: denk je dat een bloem die bestoven wordt het verschil merkt tussen een BD of een niet BD bijtje?
Ook : Als je BD wil,vind IK dat je met de zwarte bij moet imkeren want die hoort hier thuis. Deze moet naar mijn idee al zo zijn verbasterd door het paren met darren van soorten die hier niet thuishoren als deze al niet is uitgestorven.
Kan nog wel even doorgaan....ik vind het wel erg interessant.
Sorry Reinier,als we allemaal BD gingen kunnen we het wel vergeten met de honingbijen en met name door de parasiet die ze varroa destructor noemen.
Van mij mag je BD Reinier maar durf te voorspellen dat het snel gebeurt is. Ik moet toegeven een natuurlijk bijenest is wel erg leuk om naar te kijken maar ja dat mag dan weer niet natuurlijk.
Ik stop maar,sterkte ermee Reinier in het maken van je beslissingen... ik weet inmiddels uit ervaring als imker moet je soms hard zijn anders heb je jezelf en je omgeving te pakken.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
je kunt het ook zien als een stekje maken!reinier schreef:Goedenavond . Het is een manier van kijken naar de imme als een compleet lichaam. Daar een deel vanaf halen is als een ledemaat amputeren.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
- Contacteer:
Gistermiddag mijn eerste zwerm geschept 
Samen met praktijkleraar en mede-studente een zwerm uit de heg gehaald.
http://www.bijenhouden.net/eerste-zwerm-geschept/
Het volkje staat nu in de vijframer in de schuur bij te komen. Suikerdeeg gegeven en over een paar dagen naar de bijenstand brengen.

Samen met praktijkleraar en mede-studente een zwerm uit de heg gehaald.
http://www.bijenhouden.net/eerste-zwerm-geschept/
Het volkje staat nu in de vijframer in de schuur bij te komen. Suikerdeeg gegeven en over een paar dagen naar de bijenstand brengen.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Zou het volkje niet liever vliegen?edwins schreef:Gistermiddag mijn eerste zwerm geschept
Een zwerm voeren mag pas na een dag of drie, voeren geeft een grote kans om weer te vertrekken.
ad staals
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
- Contacteer:
Ad,
Dit is het advies dat ik van beide leraren heb gekregen. Dus volg ik het maar op.
Het is voor mij ook allemaal nieuw.
Dit is het advies dat ik van beide leraren heb gekregen. Dus volg ik het maar op.
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 3
- Contacteer:
net broedaflegger gemaakt, staat nu bovenop HZ als zuigeling, vanavond eraf en 3 dagen koel/donker
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Ik vroeg me ook af of je een zwerm niet beter wat kon voeren.edwins schreef:Ad,
Als je gelooft in democratie dan zou ik ze maar snel naar de stand brengen,want heb al iets van 5 mensen met schijnbaar veel ervaring gehoord dat je een zwerm absoluut niet moet voeren de 1e 3 dagen anders is de kans groter dat ze er vandoor gaan.
Vreemd...dat deze praktijkleraren hier een andere zienswijze hebben.
Zo'papiertje zegt niks dus.
-
- Imker sinds: 1960
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
zie onderstaande link . Tot op den dag van vandaag nog NOOIT een zwerm ( en dat zijn er veel )opgesloten laten zitten .edwins schreef:Ad,
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... erm#p69510
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Edwinedwins schreef:Ad,
Maak de heren dan eens attent op het boek van Joustra "Het Bijenboek" derde druk bovenaan bladzijde 185. Leren zij misschien ook weer wat.
ad staals