Dag beste mensen,
Ik ben zo blij met dit forum, al aardig wat vragen beantwoord gekregen. Nu heb ik een dilemma. Ik heb een moerloos volk op 11 ramen. Kan ik deze verenigen met een kleine zwerm waarvan de koningin nu goed aan de leg is? Ik heb nog een volk die ongeveer even groot is als het moerloze volk.Maar ik zou graag de zwerm versterken. Is dat een goed idee? Ik hoor het graag, groeten,
Petra
groot moerloos volk verenigen met klein zwermvolk?
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: groot moerloos volk verenigen met klein zwermvolk?
Hoe moerloos is dat ene volk? Is het hopeloos moerloos, dus niet meer in de mogelijkheid om zelf een jonge moer te kweken? Of is het volk moerloos en heeft het doppen aangezet, dus is het volk in afwachting van een aantal jonge moeren?
Maar waarom wil je de zwerm juist versterken? Juist een zwerm met goed leggende moer kan snel groeien (uit zichzelf), zeker als je nog een beetje voert.
Maar waarom wil je de zwerm juist versterken? Juist een zwerm met goed leggende moer kan snel groeien (uit zichzelf), zeker als je nog een beetje voert.
Hoi Eddy,
Bedankt voor je reactie. Het volk is hopeloos moerloos. Ik wil graag verenigen met het kleine volk omdat het echt wel klein is. Ik denk dat ze het makkelijker hebben als er versterking is. De keuze voor vereniging is vooral praktisch omdat ik bijna kasten tekort kom. Maar kan zo'n klein volk een groot volk ontvangen? Geen idee,
Groetjes Petra
Bedankt voor je reactie. Het volk is hopeloos moerloos. Ik wil graag verenigen met het kleine volk omdat het echt wel klein is. Ik denk dat ze het makkelijker hebben als er versterking is. De keuze voor vereniging is vooral praktisch omdat ik bijna kasten tekort kom. Maar kan zo'n klein volk een groot volk ontvangen? Geen idee,
Groetjes Petra
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Gevoelsmatig denk ik niet dat deze vereniging eenvoudig gaat lukken. Het ene volk is moergoed, het andere hopeloos moerloos. Het ene volk te klein, het andere (te) groot. Ik zou eerder het kleine volkje versterken met jonge bijen die je uit een groot volk afgeslagen hebt. Misschien iemand anders een idee?
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
wat ik zou doen is het kleine goede volk bovenop het grote moerloze volk zetten met een krant ertussen met een paar (doorgangs) gaatjes.
de oude krantemethode (=1-2 blz. krant als afscheiding tussen de 2 volken).
na 1-2 dagen liggen de krantesnippers voor de kast en is het 1 volk.
de rest v/d krant volgt daarna wel.
groet, jacques
groet, jacques
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
En zo is het de veiligste manier.
Petro
Petro
jjmvaningen schreef:wat ik zou doen is het kleine goede volk bovenop het grote moerloze volk zetten met een krant ertussen met een paar (doorgangs) gaatjes.
groet, jacques
Zo is het niet gelopen. Ik heb het moerloze volk verenigd met het volk van gelijke sterkte.Ik weet nu dat er een kans van slagen is als ik het wel met het kleine volk had gedaan! Bedankt voor alle reacties,
Groet Petra
Groet Petra