; De ardappel heeft zwarte bessen met pitten als vrucht. Bij "zaaddozen" krijg ik een andere associatie.tuinders, die zaaddozen aan de aardappelen krijgen
aardappelbloemen
Moderator: maartenkleijne
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: aardappelbloemen
Toen in de 17e eeuw met veel bravour de eerste aardappel in europa werd geintroduceerd gebeurde het volgende: de importeur en planter nodigde hoogstaande gasten uit om het nieuwe product te komen proeven; de bessen waren mooi zwart; opgekookt roken zij niet zo lekker maar de gasten probeerden ervan te smullen; daarna werd de hele meute ziek en er vielen doden. Nachtschades hebben veel gifproducerende onderdelen. Van de Aaardappel is alleen de wortelknol vrij van gif, van de tomaat alleen de vrucht, Maar wisten zij veel. Pas veel later ontdekte men, dat niet de bessen, maar de wortelknollen eetbaar ( en lekker) waren. Ik vertel dit verhaal vawege het vogende citaat:
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Hier een afbeelding van de aardappel met zaad . Ook de Bildstar levert behoorlijk wat van deze bessen . De aardappel is niet zaadvast dat wil zeggen dat de knol van een zaailing niet op het ras lijkt waar het zaad van gewonnen is . vraag over de bestuiving . De aardappel is een zelfbestuiver zie ( Saving Seeds door Marc Rogers ( Carden way Publisching, 1990 ).Oude Essink schreef:Zijn daar speciale nog vruchtbare rassen voor beschikbaar en hoe komt de bestuiving van het ene ras naar het andere tot stand?
Sommigen experimenteren met eigen rassen: http://daughterofthesoil.blogspot.com/2 ... atoes.html
Aardappels groeien aan ondergrondse stengels, niet aan wortels.Oude Essink schreef:... maar de wortelknollen eetbaar ( en lekker) waren.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Jaap,
Jij schrijft, dat de aardappel een zelfbestuiver is, maar dat beantwoordt mijn vraag niet, hoe die bestuiving tot stand komt; zelfbestuiving is nog geen vanzelfbestuiving; ook al is het eigen pollen, het zal toch van helmknop naar stempel moeten. Met zelfbestuiving kweek je overigens geen nieuwe rassen; daar is kruisbestuiving voor nodig. De site waarnaar Markcv verwijst maakt veel duidelijk:
hennie oes
Jij schrijft, dat de aardappel een zelfbestuiver is, maar dat beantwoordt mijn vraag niet, hoe die bestuiving tot stand komt; zelfbestuiving is nog geen vanzelfbestuiving; ook al is het eigen pollen, het zal toch van helmknop naar stempel moeten. Met zelfbestuiving kweek je overigens geen nieuwe rassen; daar is kruisbestuiving voor nodig. De site waarnaar Markcv verwijst maakt veel duidelijk:
Gewoon met het kwastje dus als bestuivers ontbreken, zoals dat vroeger ook bij de tomaat ging met het handmatig bediende trilmachientje.Hand-pollinating them is very easy
hennie oes
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Hennie .
Ik citeer even;
Aardappel (Solanum tuberosum L.) zijn de bloemen volkomen gedegenereerd en kunnen niet meer tot vruchtzetting komen; de plant kan zich alleen nog vegetatief vermeerderen via de wortelknoL.
IK wilde enkel op deze uitspraak reageren , maar van het een komt het ander .
Dat een zelfbestuiver niet altijd een vanzelf bestuiving teweegbrengt zoals bij ( Boon, Violier , Teunisbloem ) mag duidelijk zijn .
Wat zou er dan voor een zelfbestuiver overblijven . ? wind , een insect , soms water , een kwastje . In dit geval denk ik ( net als bij de tomaat ) Onder glas is de tomaat in het verleden bestoven door een trilling met een stokje ( pas veel later een trilmachientje ) tegen de bloemtros te geven en dit was voldoende . Tegenwoordig door middel van Hommels , Enkel de trilling van het landen en opstijgen hiervan is voldoende voor de bestuiving . Ik neem dus aan dat dit bij de aardappel hetzelfde is en veelal door de wind tot stand zal komen .
Jij stelt dat bij zelfbestuiving geen nieuwe rassen tot stand kunnen komen . Zelfs producten uit zaden van een ( wij noemden het vroeger Keesjes een zaadbol van de aardappel ) zijn de knollen niet identiek. Er zijn bedrijven die heel veel proberen met wisselend succes .
Bij mij zijn ook de antwoorden meestal uit de praktijk .
Jaap v P
Ik citeer even;
Aardappel (Solanum tuberosum L.) zijn de bloemen volkomen gedegenereerd en kunnen niet meer tot vruchtzetting komen; de plant kan zich alleen nog vegetatief vermeerderen via de wortelknoL.
IK wilde enkel op deze uitspraak reageren , maar van het een komt het ander .
Dat een zelfbestuiver niet altijd een vanzelf bestuiving teweegbrengt zoals bij ( Boon, Violier , Teunisbloem ) mag duidelijk zijn .
Wat zou er dan voor een zelfbestuiver overblijven . ? wind , een insect , soms water , een kwastje . In dit geval denk ik ( net als bij de tomaat ) Onder glas is de tomaat in het verleden bestoven door een trilling met een stokje ( pas veel later een trilmachientje ) tegen de bloemtros te geven en dit was voldoende . Tegenwoordig door middel van Hommels , Enkel de trilling van het landen en opstijgen hiervan is voldoende voor de bestuiving . Ik neem dus aan dat dit bij de aardappel hetzelfde is en veelal door de wind tot stand zal komen .
Jij stelt dat bij zelfbestuiving geen nieuwe rassen tot stand kunnen komen . Zelfs producten uit zaden van een ( wij noemden het vroeger Keesjes een zaadbol van de aardappel ) zijn de knollen niet identiek. Er zijn bedrijven die heel veel proberen met wisselend succes .
Bij mij zijn ook de antwoorden meestal uit de praktijk .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Zelf kweken en persensemar schreef:kan ik ook zonnebloem olie krijgen zonder dat het van zaadgecoate planten komt?
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
http://piteba.com/nld/index_nld.htm
Oude Essink schreef:Hallo Jaap,
Jij schrijft, dat de aardappel een zelfbestuiver is, maar dat beantwoordt mijn vraag niet, hoe die bestuiving tot stand komt; zelfbestuiving is nog geen vanzelfbestuiving; ook al is het eigen pollen, het zal toch van helmknop naar stempel moeten. Met zelfbestuiving kweek je overigens geen nieuwe rassen; daar is kruisbestuiving voor nodig. De site waarnaar Markcv verwijst maakt veel duidelijk:Gewoon met het kwastje dus als bestuivers ontbreken, zoals dat vroeger ook bij de tomaat ging met het handmatig bediende trilmachientje.Hand-pollinating them is very easy
hennie oes
Dit is niet helemaal waar, een aardappel is een tetraploïd, wat wil zeggen dat het meerdere genenparen bezit en daarom kan dus een zelfbestoven aardappel verschillende nakomelingen opleveren.
Zo heb ik van een zelfbestoven Blaue Congo (aardappel die paars van binnen en buiten is) donker en licht paarse en rose/licht rode nakomelingen.
Ik kweek zelf veel verschillende solanums/nachtschades(tomaat,aardappel,peper,tomatillo,physalis,jaltomato) dus vandaar d dat de vraag of ze als drachtplanten kunnen dienen me zeer intresseert, kan iemand hier onderhand al meer over vertellen?
-
- Contacteer:
Aldo het is niet omdat een bloem of plant bevlogen wordt dat we het onmiddellijk kunnen bestempelen als waardevolle "drachtplant".
Nachtschadigen worden volgens mijn waarnemingen niet zo druk bevlogen door honingbijen, maar wel iets meer door hommels.
Onze grootste zorg in Vlaanderen is, dat men hier bezig is de aardappel genetisch te manipuleren, met alle gevolgen van dien als die pollen zich dan vermengen
met de nachtschadigen in de natuur.
Nachtschadigen worden volgens mijn waarnemingen niet zo druk bevlogen door honingbijen, maar wel iets meer door hommels.
Onze grootste zorg in Vlaanderen is, dat men hier bezig is de aardappel genetisch te manipuleren, met alle gevolgen van dien als die pollen zich dan vermengen
met de nachtschadigen in de natuur.
roger
Tja kan me die angst helemaal voorstellen, het "loslaten" van gentech in de vrije natuur is iets wat mij ook zorgen maakt, eenmaal aanwezig kan je het niet meer terugdraaien