Wassen neus of echt waar? Invoeren met kunstmatige wasdop

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Wassen neus of echt waar? Invoeren met kunstmatige wasdo

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Gisteravond (=donderdagavond) gecheckt of mijn buckfastkoninginnen (opgehaald bij Roger De Vos) waren uitgelopen in mijn Kieler kastjes. INGEVOERD MET MIJN ZELFGEMAAKTE WASDOPPEN. Ik heb ze er woensdagochtend ingehangen. Aangezien er Carnica bijen in de kastjes zaten, was het toch wel beter om met een dop in te voeren. Van te voren had ik al het broed en/of doppen eruit gehaald en de kastjes waren dus hopeloos moereloos. Het resultaat was 5 prachtige rustige koninginnen op de raat. Bij eentje was haar merkplaatje afgevallen, maar ik merk haar opnieuw naar de aanparing. Ik heb de rest van elke wasdop verwijderd. Tot nu toe zeer tevreden over deze methode. Ik heb nog een 6 ramer waar de moer al 3 dagen opgeloten zit in een kooitje met voer. De bijen knagen wel flink maar het duurt gewoon even.

gr.

PS: twee doppen vertoonden gaten aan de onderzijde van de dop maar ook van de zijkant. Dat kan gevaarlijk zijn ivm afknagen van de dop. Dit is overigens niet gebeurd. Ik heb een foefje in mijn gedacht dat dit tegenknagen tegen moet gaat. Ik ga dat uitproberen.
JP
Plaats reactie