te veel bijenvolken in de omgeving?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
beethere
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Contacteer:

Re: te veel bijenvolken in de omgeving?

Bericht door beethere »

De roverij vindt normaal gesproken ook alleen plaats in perioden van weinig dracht, en daar is momenteel gelukkig ook nog geen sprake van... :)
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Door de lage temperatuur en de vele regenbuien is er geen verse nectar...wel stuifmeel.....er is dus zeker kans op roven..
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Haloohoo Alex als je op mijn verhaal doelt.

Die aflegger die ook meer voer vreet staat nogal verderop.
Je zou kunnen denken die bijen verdedigen de kast misschien minder..daar heeft de imker andere ideeën over.

Ik heb me daar aan de reglels gehouden lijkt me..vlieggat ok is bij mij een basis van 36 mm met een hoogt van 9 mm en dan afgeronde hoeken met een straal van 9 mm. misschien is het te groot. Er zijn voor zover ik weet geen grote volken in de nabijheid.
Daar staan dus ook 3 naast mekaar en de afleggers van andere koninginnen hebben nog zat voer terwijl ik ze allemaal hetzelfde heb meegegeven.

Je zou kunnen denken dat het aan de samenstelling toevallig van de volkjes kan liggen met haal bijen ofzo,maar dat is het ook niet want ze hebben alleen nog maar binnen gezeten met kutweer.oh ja juist kans op roverij...

Naja ik houd de gedachte nog even vast.
Het viel me ineens op....teel in elk geval niet na van die koningin.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Alex , je kunt gelijk hebben, maar owee als er niets te halen valt. Wat is dat voor geelgroen spul
tussen het armenhuisje en de villa ?
Hoeveel volken heb je ? De meeste adviseurs in de bijenliteratuur en online zouden jou geen prijs toekennen
voor risico-inschattings-gedrag. Sterkte gewenst aan het miniplusvolkje. Tabee-tree
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Geel groen spul...mos lol
Prijzen van anderen zit ik niet op te wachten.....val elk jaar in de prijzen met goede honing oogsten zonder roverij door volken die sterk de winter uit komen :D
Toen ik pas was begonnen met imkeren 1 keer roverij gehad......was mijn eigen schuld.suikerwater gemorst tijdens het voeren van een zwerm overdag.
Ik had toen mijn lesje wel geleerd.
Dat drieramertje wordt met kleine beetjes suikerdeeg gevoerd,zodat de andere kasten het niet ruiken......zou ik ze met verdunde honing voeren(en in iets mindere mate met suikerwater),is het kassa....dan kun je er op wachten dat speurbijen gaan proberen naar binnen te komen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

bee-tree schreef:Broeder Adam heeft in zijn bijen een 'deugd' gekweekt die de ware katholiek als ondeugd behoort te biechten als hij er zelf onder gebukt gaat,
namelijk hebzucht, graaizucht,enz. Broeder Adam was geen priester; heeft dus geen priesterwijdingen ontvangen; heeft daarom geen zware
opleiding gehad in de theologie met name de moraaltheologie , verder niet in de (natuur)filosofie, enz. De kloosterleiding heeft hem niet geremd,
want broeder Adam bracht brood op de plank in de vorm van honing, bijenwas, stuifmeel, propolis, Van koninginnegelei ben ik niet zeker.
Ik neem desondanks de pet voor hem af. Ik zeg wel tegen mezelf: Behoed je kweekvolken tegen je eigen en andermans graaiers. Nu jij weer Semar. Zjef

beetree, ik begrijp niet zo goed wat een wel of niet priesterwijding hier nou mee te maken heeft.
heb alleen moeite met de uitdrukking graaiers (de bijen zowel als de imkers) :wink:
je kunt een dier toch moeilijk verwijten dat ze suksesvol zijn?
de natuur heeft meestal niet veel op met moraalridders als het werkt werkt het en is de soort suksesvol,
zoals colega´s al hebben opgemerkt roverij kun je zelf wat aan doen de buckfast is een prima bij die hard werkt uitermate vriendelijk is
en zuinig in gebruik.
we hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar karaktermoord vind ik toch wel wat ver gaan,
ik noem de minder haalende volken ook geen luie donders. :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie