Nu iedereen zo vol lof is over hun honingoogsten, is dat een mooie gelegenheid om dat ook eens te laten zien en te beoordelen door de keurmeesters van het Bijkersgilde
(Als je durft tenminste )
Kom maar eens naar de Markt van Melk en Honing in Zuidlaren op 3 augustus.
En doe mee aan de grote honingkeuring.
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Ik heb er eentje van het Brouwhuis gekocht met speciale ijkvloeistof, alleen weet ik niet of die vloeistof ook voor honingmeten kan dienen? Wie weet daar een antwoord op?
Als het ijkvloeistof is speciaal voor een honingrefractometer, dan zal dat prima gaan, maar sommige andere refractometers worden op 0 ge-ijkt met demi-water en dat is voor zo'n hoge range niet precies genoeg (je kunt altijd het beste ijken zo dicht mogelijk bij hetgeen je gaat meten).
Ewout schreef:Als het ijkvloeistof is speciaal voor een honingrefractometer, dan zal dat prima gaan, maar sommige andere refractometers worden op 0 ge-ijkt met demi-water en dat is voor zo'n hoge range niet precies genoeg (je kunt altijd het beste ijken zo dicht mogelijk bij hetgeen je gaat meten).
Ewout, ik heb een foto genomen van het flesje zie je hiermede of het de goede vloeistof is?
Graag je advies.
De meter die je hebt is vermoedelijk voor het bereik van 58-90 brix, 71 brix ligt dan natuurlijk aardig in het midden. Maar 71 brix = ca. 30,7 procent water, terwijl je je precisie eerder in de buurt van de 20 wil hebben (=81,7 brix). Met deze ijkvloeistof kun je natuurlijk best al wat meer zekerheid krijgen, maar wil je echt goed meten dan is ijkhoning wel beter. Ik begreep uit een ander onderwerp dat dat in vlaanderen gek genoeg niet zo goed verkrijgbaar is. Misschien even navragen bij de instanties die bij jullie honingkeuringen doen waar zij mee ijken?
Heren,
wat u denkt u om een nieuwe topic over ijken van refracto meter te openen!? Zeer zinnig onderwerp.
Ik zou er ook eens eentje moeten kopen, zodat ik niet hoef te lenen van de vereniging.\
Dit onderwerp gaat over dracht.