Varroabestrijding in de Mini-Plus

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Varroabestrijding in de Mini-Plus

Bericht door Ewout »

Nu het einde van de honingoogst in zicht komt en daarmee tevens de varroabestrijding, leek het mij verstandig om de Mini-Plus volkjes daar ook maar meteen in mee te nemen. Het doel is immers om de moertjes te overwinteren, het liefst zo varroa-vrij.

Ik twijfel tussen oxaalzuur vernevelen en thymovar.

Mierenzuur zie ik niet zo zitten omdat het een vrij kleine ruimte is, bovendien geïsoleerd en de dosering nogal nauw komt... En er bij mierenzuur toch nog vrij regelmatig moeren het leven laten (zie dit onderzoek, kopje QUEEN LOSSES), wat je nu juist niet wilt met reserve moeren.

Oxaalzuur vernevelen heeft als voordeel dat je HM even apart kunt zetten, de raampjes besproeien en klaar (eventueel een week later nog eens?), maar als nadeel dat het niet in het broed werkt.

Thymovar werkt ook niet in het broed, maar kan langduriger gebruikt worden, waardoor ik (onterecht? ik hoor het graag) aanneem dat het effectiever is. Ik weet niet of het ook schadelijk is voor het EPS? Een perspex dekplank was vorig jaar ge-etst op de plekken waar de plaatjes hadden gelegen. Ik vind thymovar wel erg duur. Is een kwart stripje genoeg voor 1,5 rompje broed?

Oxaalzuur druppelen in zo'n minivolkje wat alle warmte nodig heeft liever niet...

Wat doen de andere MP imkers?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in de Mini-Plus

Bericht door Alex Mönch »

Ik doe 3 behandelingen ....elke 9 de dag beevital hiveclean....dan moet je ze aardig schoon hebben.
In een planten spuitje sproei ik fijne nevel van onder naar boven,zodat er zo min mogelijk in de open cellen beland.
Plaats reactie