Wie kent buckfastlab?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Wie kent buckfastlab?

Bericht door Alex Mönch »

Een resistente lijn verkopen die niet resistent is??? Voor zo n iemand hebben ze een naam.
p.zwartepoorte
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Contacteer:

Bericht door p.zwartepoorte »

Vertel vertel
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Graag wel bij de topic blijven. Inhoudelijk dus!
JP
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Ben niet helemaal ontevreden over de P256 en de aflegger die ik juni gemaakt heb, van de aflegger heb ik geen honing afgehaald maar hoeft niet ingevoerd te worden.
Van het hoofdvolk heb ik 3 honingkamers geslingerd en wordt ook niet ingevoerd er zeker nog 20 kg honing in.
Het positieve van deze volken is dat ze veel minder mijten hebben dan de rest van mijn volken. Ik heb een nassenheider verdamper gebruikt met 150 ml mierenzuur 85% de eerste dag 60 mijten en bij de aflegger 50, de tweede dag 30 de afl. ook, daarna 3 dagen van 20 hierna niets meer.
Dit vergeleken bij een buckfast koningin uit Denemarken telde ik de eerste dag ruim 200 mijten zo ook de aflegger, na de zevende dag vielen nog 80 mijten.
Ik was van plan om de aflegger niet te ontsmetten maar door mij nieuwsgierigheid wilde ik toch weten of er veel mijten in zouden zitten, het viel mij reuze mee.
Misschien kan het buckfastlab varroa tolerante koninginnen leveren ik heb hier nog geen bewijs van, maar bij klantvriendelijkheid zet ik een vraagteken.

Vr.groet, Roel
semar
Imker sinds: 1975
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Roel zijn die afleggers gemaakt met je eigen bijen??

in dat geval kun je toch niets zeggen over hoe ´tolerant´deze nieuwe moeren zijn?
de varoa zal je dan meerendeels uit je iegen volken hebben gehaald.
en tenzij de beide opzetter van hetzelfde volk hebt gemaakt kun je daar het eerste jaar niets van zeggen
omdat je niet weet met hoeveel varoa´s de nieuwe moeren zijn begongen?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
roelof1945
Contacteer:

roelof1945 schreef: door semar » ma 09 sep 2013, 10:03

Roel zijn die afleggers gemaakt met je eigen bijen??

in dat geval kun je toch niets zeggen over hoe ´tolerant´deze nieuwe moeren zijn?
Afleggers zijn geen andere bijen dan van de 2 volken zelf. Heb een volle broedkamer met 11 ramen afgenomen een bodem er onder en een dak er op en zo had ik 2 mooie afleggers de vliegbijen vlogen terug naar de kast van de oude moer, de afleggers hebben doppen aangezet nadat er een moer was uitgelopen hebben ze de rest weg geknaagd.
Ben het met Semar eens dat ik een jaar moet wachten voor het vast stellen van de tolerantie.
Voor volgend jaar laat ik de jonge moeren bevruchten door een darrenvolk die voor het tweede jaar weinig last heeft van de varoamijt.
Hopende dat de P256 goed door de winter komt.

Vr.groet, Roel
roelof1945
Contacteer:

Door overlarven heb ik nog 3 dochters van de P256 deze volkjes waren ook redelijk besmet met de varroa mijt, na een behandeling met mierenzuur zijn ze
bijna mijt vrij.
Ik heb 20 larfjes gebruikt bij het overlarven maar mijn Buckfast volk, uiteindelijk zijn er maar 2 uit de broedmachine gekomen, de Buckfast volken zijn
zeer zwermtraag en willen geen koninginne cellen uitbouwen dit jaar geen enkele zwerm.
Voor het volgend jaar is het de bedoeling dat de larfjes in een bastaard volk gehangen worden misschien gaat het dan beter.
Ik weet niet hoe oud een KI koningin kan worden deze gaat dan het derde seizoen in, ik hoop dat ze het nog even vol houdt.
Sprak een beroeps imker uit Nieuw Zeeland hij beweerde een KI koningin gaat maar twee seizoenen mee ,ik zie het volgend jaar wel.

Vr. groet, Roel
roelof1945
Contacteer:

Het gaat nog steeds goed met de koningin het volk staat op 2 broedkamers en twee honingkamers met een behoorlijk gewicht jammer dat het weer zo slecht is want ze vliegen goed op de schietwilg.
2 dochters zijn sinds kort niet meer aanwezig weet niet wat er mis is gegaan alle beide volken staan op 20 broedramen, een volk heeft een dochter terug gekregen en de ander een paar koninginnen doppen.
De volken zijn goed door de winter gekomen en wat voor mij belangrijk is dat er valt maar zelden een mijt.

Groet, Roel
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Leuk dat je ons op de hoogte houd!
Maar de KI koningin leeft dus nog? Vierde seizoen? Maar de twee dochters hebben het begeven?
Zitten er dan doppen in die twee volken?

gr.
JP
roelof1945
Contacteer:

De koningin is van 2012 en gaat haar derde seizoen in.
Ik controleer de volken normaal niet wel let ik op netheid en plaats er een schone bodem eronder, dit jaar waren ze allemaal schoon.
Door het omzetten naar houten spaarkasten zag ik bij het eerste volk een dop zitten deze heb ik er uit gebroken maar vond
verder geen brias behalve enkele stukjes darrenbroed, 2dagen later heb ik hier een reserve F1 in laten lopen.
De tweede had enkel wat darrenbroed maar geen koninginnen cellen, het zijn volken van 22 broedramen bezet, dus bijen genoeg.
Heb nog een koningin in een kieler zitten zij is zo klein iets groter dan een gewone bij, niet geschikt voor een groot volk.

Groet, Roel
Plaats reactie