Impatiens walleriana (syn. Impatiens sultanii)bee-tree schreef: Ons Vlijtige Liesje ofwel Sultansbalsemien, Impatiens sultani, heeft een zeer lange en dunne gebogen spoor.
Alleen vlinders kunnen bij de nectar komen met hun roltong
Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Ewout, LWPisa kin ig nait. Heb je een E-mail adres voor me of een telefoonnummer ? Bedankt. Zj.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Jack en zijn lieve vrouw , ik wil me even excuseren en corrigeren. Hoe ik je ega Kruidje roer me niet
heb kunnen noemen, begrijp ik niet, want dat is Mimosa pudica ofwel 'Verlegen' mimosa.
De blaadjes vouwen zich bij aanraking tegen elkaar aan. Ze wordt in kassen gekweekt en kan 's zomers buiten
gehouden worden. Ik ben soms behoorlijk in de war en lees soms te vluchtig. Nu ik je bericht herlezen heb
krijg ik een ander beeld van je vrouw. Ze laat de Balsemien zelfs tussen de potplanten onaangeroerd.
Dan heb je een vrouw naar mijn hart. Misschien mag ik haar'Impatiens noli tangere' noemen, dat is de
wetenschappelijke naam van Springzaad met gele bloemen die ook door hommels bezocht worden.
Ze groeit op vochtige plaatsen in bossen, in grienden en brongebieden en bij heggen. Ik heb ze rond mijn bosvijver.
Dat noli-tangere heeft met aanraken te maken; noli= wil niet, tangere= geraakt worden.
Als je de vruchten van de balsemienen te vroeg aanraakt, springen ze soms wel open, maar de zaden zijn nog niet rijp
en worden niet weggeslingerd. Ze zijn nog groen. Bij rijpheid zijn ze zwart.
Dus een compliment voor je wederhelft. Zij voelt de balsemienen goed aan. Noli-tangere heeft ook een overdrachtelijke
of figuurlijke betekenis, namelijk: niet geraakt willen worden (in je gemoed, je ziel, enz.), niet beledigd willen worden.
Ik hoop dat ik door deze bijdrage niet het tegenovergestelde bereik van wat ik wil. Dus nogmaals mijn excuses. Bee-tree
heb kunnen noemen, begrijp ik niet, want dat is Mimosa pudica ofwel 'Verlegen' mimosa.
De blaadjes vouwen zich bij aanraking tegen elkaar aan. Ze wordt in kassen gekweekt en kan 's zomers buiten
gehouden worden. Ik ben soms behoorlijk in de war en lees soms te vluchtig. Nu ik je bericht herlezen heb
krijg ik een ander beeld van je vrouw. Ze laat de Balsemien zelfs tussen de potplanten onaangeroerd.
Dan heb je een vrouw naar mijn hart. Misschien mag ik haar'Impatiens noli tangere' noemen, dat is de
wetenschappelijke naam van Springzaad met gele bloemen die ook door hommels bezocht worden.
Ze groeit op vochtige plaatsen in bossen, in grienden en brongebieden en bij heggen. Ik heb ze rond mijn bosvijver.
Dat noli-tangere heeft met aanraken te maken; noli= wil niet, tangere= geraakt worden.
Als je de vruchten van de balsemienen te vroeg aanraakt, springen ze soms wel open, maar de zaden zijn nog niet rijp
en worden niet weggeslingerd. Ze zijn nog groen. Bij rijpheid zijn ze zwart.
Dus een compliment voor je wederhelft. Zij voelt de balsemienen goed aan. Noli-tangere heeft ook een overdrachtelijke
of figuurlijke betekenis, namelijk: niet geraakt willen worden (in je gemoed, je ziel, enz.), niet beledigd willen worden.
Ik hoop dat ik door deze bijdrage niet het tegenovergestelde bereik van wat ik wil. Dus nogmaals mijn excuses. Bee-tree
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Verklaar je nader ??Jelte Pieter Dijkstra schreef:He Jaap, die is er mooi opgeplakt![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
gr.

Jaap v P
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Tussenstand: nog steeds geen bij op de Balsemien; ze vliegen wel volop en zitten in mijn tuin vooral op de solidago en de kogeldistel en daar wel degelijk broederlijk (zusterlijk) met hommels en wespen. Ik zie geen hommel die zich door de bijen van de kogeldistels laat verjagen.
Toch nog even afwachten met de balsemien, maar op dit ogenblik is het wel erg droog, ze hangen slap en zien er dus nu niet erg aantrekkelijk uit..
groet,
Jack
Toch nog even afwachten met de balsemien, maar op dit ogenblik is het wel erg droog, ze hangen slap en zien er dus nu niet erg aantrekkelijk uit..
groet,
Jack
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Tja, die van mij staan aan de rivier. Staan relatief nat. Ik moet er om rijden. Ik ga morgen denk ik even zien.
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
- Contacteer:
Hier in sliedrecht vliegen ze er ook nog niet op.(zit ongeveer 200meter van de biesbosch). volgens een imker in de buurt loopt de balsemien achter ongeveer 2 weken. Dat is wel jammer want hier is het een hoofddracht.
vr.gr. Raymond
vr.gr. Raymond
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Voor bepaalde ervaren rotten mag het dan gesneden koek zijn, voor mij was het niet bevliegen van de balsemien nieuw. Ik wist het niet.
Ik vind het jammer; want mijn bijen staan er nu twee weken en er is weinig gebeurd terwijl het prima weer was. Ik hoop dat het gauw gaat gebeuren: dat zou de volken een enorme boost geven. Voeren kan daar niet tegenop.
Ik betwijfel dat het door hommels komt. Ik denk eerder doordat er een alternatief drachtaanbod is of in combinatie met een of andere morfologsiche/fysiologische afwijking van de plant, wat dat ook moge zijn). Je kunt het snel genoeg zien als er straks wel op de Balsemien wordt gevlogen.
gr.
Ik vind het jammer; want mijn bijen staan er nu twee weken en er is weinig gebeurd terwijl het prima weer was. Ik hoop dat het gauw gaat gebeuren: dat zou de volken een enorme boost geven. Voeren kan daar niet tegenop.
Ik betwijfel dat het door hommels komt. Ik denk eerder doordat er een alternatief drachtaanbod is of in combinatie met een of andere morfologsiche/fysiologische afwijking van de plant, wat dat ook moge zijn). Je kunt het snel genoeg zien als er straks wel op de Balsemien wordt gevlogen.
gr.
JP