stofzuigende bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Apis
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: stofzuigende bijen

Bericht door Apis »

Ik heb red cedar kasten die alleen in de lijnolie staan. Zijn 1 jaar oud dus redelijk strak.
Bij sommige een onbehandeld mdf plaatje onder de vliegplank, ook daar doen ze het op.
raymond coenraats
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Bericht door raymond coenraats »

Ik heb onbewerkte kasten (Red cedar0 en daar grazen ze ook op. Bij mij zit op de vliegplank een beetje alg. wat wel vreemd is dat bij mij twee volken het doen en de rest niet. Soort maakt niet uit het is namelijk een carnica volk en een buckfastvolk die het doen.
vr.gr.Raymond
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Het is inmiddels twee uur. in de nacht. Ik heb lang moeten zoeken om de site te vinden.
Wat jammer dat er sinds 5 augustus niet meer gereageerd is op dat fascinerende bijengedrag
dat washboarding wordt genoemd.
Ik heb het afgelopen middag om drie uur bij een volk gezien. Ze stonden niet in rijen zoals
op de filmpjes van de twee professoren die ook nog naar een verklaring zoeken.
Ik durf een poging te wagen.
Het volk is eergisteren opgehaald uit zijn "zomerverblijf' bij Robinia"s en Lindes en Klavers.
Het moet zich weer orienteren op de nieuwe plek, de thuisstand. Naast het orienteringsinstinct
wordt ook het nestbouwinstinct geactiveerd door de plaatsverandering.
Het oerinstinct van bijen in boomloze milieus zoals zandwoestijnen, waar wel nog tijdelijk rijkelijk
kruiden kunnen groeien en bloeien, prikkelt de bijen tot het graven van nestholtes in verticale
zandwanden door met de voorpoten druk achterwaarts of benedenwaarts het zand weg te schrapen of te krabben.
Het valt naar beneden. De bijen hoeven het zand niet met de achterpoten verder weg te duwen zoals
dat bij zandbijen te zien is. Onze kasten lijken op een verticale zandwanden, maar zijn te stevig om er wat
van af te krabben. Bij half vermolmde bomen is dat wel mogelijk, evenals bij zandwanden.
Een goed bezet volk vindt een SPLEETvormig vlieggat van slechts 5 mm te klein . Een ROND vlieggat van 2 cm is beter
te bewaken door een tactischer opstelling. In de herfst maken ze het van nature zelf kleiner met was en propolis,
Vandaar de ijdele schraperij boven en onder of voor een te nauwe vliegspleet in de zomer, is mijn idee.

Misschien weet iemand of zich al eens een zwerm gevestigd heeft in een konijnen- of vossenhol of dat van een das
of van zandzwaluwen (ook wel oeverzwaluwen genoemd). Van spouwmuren en schoorsteenpijpen zijn ze ook niet vies.

Het gedrag van de schrapende bijen ga ik beter in de gaten houden. Anders blijft het beeld van croupiers me bij. bee-tree
beehotel
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door beehotel »

Interesante gedachten, wie weet komen we er ooit eens achter.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Misschien weet iemand of zich al eens een zwerm gevestigd heeft in een konijnen- of vossenhol of dat van een das
of van zandzwaluwen (ook wel oeverzwaluwen genoemd).
Dat is allemaal veel te vochtig....bijen kunnen daar niet tegen. Nog nooit gezien. Maar mss iemand anders wel?
Verder kun je het schraapgedrag ook prachtig zien in een kast met zacht isolatiemateriaal. Daar knagen de bijen steeds een stukje van de wanden af.
Ik heb zo'n kast ooit gemaakt. De kast is deels ingerot en de binnenkant is volledig uitgehold door de bijen, maar elk jaar overwinterd daar perfect een drie-raams volkje in. Ondertussen is de kast zo uitgehold dat er een 5-ramer aan bijen inpast :D .

gr.
JP
Plaats reactie