Inwinteren en roof.
Moderator: Hans van der Post.
Inwinteren en roof.
Als beginnend imker vraag ik mij af of het aan de buitenkant waar te nemen is of er door volken naast het volk dat je inwintert wordt geroofd. Dus is er andere/grotere activiteit aan de kast te zien?
En wat is wijsheid, eerst voeren of eerst varroabestrijding, ik heb begrepen dat dit in de combinatie niet wenselijk is.
Bedankt voor het lezen.
En wat is wijsheid, eerst voeren of eerst varroabestrijding, ik heb begrepen dat dit in de combinatie niet wenselijk is.
Bedankt voor het lezen.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Inwinteren en roof.
Ja, dat is zeker te zien en te horen. Veel gevlieg en gezoem, overal zoekende bijen, een hele drukte.
Ik heb wel gevoerd terwijl de mierenzuur erop stond. Boven de bak met mierenzuur de voerbak. Was geen probleem, maar het schijnt niet altijd te lukken, dan willen ze niet langs het zuur.
Ik heb wel gevoerd terwijl de mierenzuur erop stond. Boven de bak met mierenzuur de voerbak. Was geen probleem, maar het schijnt niet altijd te lukken, dan willen ze niet langs het zuur.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bij roven zie je bijen zoeken bij de daken, achter en zijkanten van de kast of ze via het `kelderraampje´binnen kunnen komen.
bij het vlieggat zie je bijen die voor de ingang nerveus heen er weer vliegen inplaats van rechtstreekts te landen en naar binnen te wandelen, waarschijnlijk nemen waar, als ze een opening zien probeeren ze naar binnen te glippen, en gaan ervandoor als ze worden betrapt.
vaak hebben de rovers een kaal/glimmend voorkomen omdat ze door het knokken met de wachters en het wringen door spleetjes hun haar kwijt raken.
je ziet dan ook een verhoogde activiteit van de wachters.
wachters, duidelijk te herkennen aan hun hun gedrag (op hun achterpootjes met hun voorpoten los van de grond ´graaien´ze naar aanvliegende bijen)hollen op aankomende bijen af om de te ínspecteren´ook neemt het aantal schermutselingen (knokpartijtjes) bij de poort toe.
zelf voer en behandel ik tegelijkertijd (Thymovar) nooit probleem mee gehad (wel alle volken tegelijk behandelen).
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. plaats een kruk, stoel, boomstronk naast de bijenstand, idiaal om eens lekker met een pot koffie het gedrag van de bijen te bekijken,
(zelf zit er iedere dag minstens een uur) dat help enorm in het leren herkenen van bijengedrag en kun je snel afwijkingen spotten!
bij het vlieggat zie je bijen die voor de ingang nerveus heen er weer vliegen inplaats van rechtstreekts te landen en naar binnen te wandelen, waarschijnlijk nemen waar, als ze een opening zien probeeren ze naar binnen te glippen, en gaan ervandoor als ze worden betrapt.
vaak hebben de rovers een kaal/glimmend voorkomen omdat ze door het knokken met de wachters en het wringen door spleetjes hun haar kwijt raken.
je ziet dan ook een verhoogde activiteit van de wachters.
wachters, duidelijk te herkennen aan hun hun gedrag (op hun achterpootjes met hun voorpoten los van de grond ´graaien´ze naar aanvliegende bijen)hollen op aankomende bijen af om de te ínspecteren´ook neemt het aantal schermutselingen (knokpartijtjes) bij de poort toe.
zelf voer en behandel ik tegelijkertijd (Thymovar) nooit probleem mee gehad (wel alle volken tegelijk behandelen).
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps. plaats een kruk, stoel, boomstronk naast de bijenstand, idiaal om eens lekker met een pot koffie het gedrag van de bijen te bekijken,
(zelf zit er iedere dag minstens een uur) dat help enorm in het leren herkenen van bijengedrag en kun je snel afwijkingen spotten!
Laatst gewijzigd door semar op vr 23 aug 2013, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je voert terwijl je mierenzuur gebruikt voor varroabestrijding, schijnt er teveel vocht in de lucht in de bijenkast te komen voor een goede bestrijding. Heb daar zelf geen ervaring mee.
Renske, was jouw mierenzuurbehandeling succesvol?
Zijn er nog meer mensen die voeren en mierenzuur tegelijk gebruiken, en hoe zijn jullie ervaringen? Het is wel een stuk makkelijker plannen, als dat tegelijk kan.
Groetjes, Dineke.
Renske, was jouw mierenzuurbehandeling succesvol?
Zijn er nog meer mensen die voeren en mierenzuur tegelijk gebruiken, en hoe zijn jullie ervaringen? Het is wel een stuk makkelijker plannen, als dat tegelijk kan.
Groetjes, Dineke.
-
- Contacteer:
Ik voer eerst een dag of 2 zodat de bijen gewoon zijn aan de voerbak op de kast (als dit al nodig is). Na deze 2tal dagen begin ik met mijn mierenzuur behandeling (spons methode). Dat lukt goed, alleen zie ik in 1 kast dat het opnemen van de suiker trager gaat dan voor de aanwezigheid van het mierenzuur.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Ik voer in de schemering dan is de eerste reactie "waar is het voer" die dan in het donker plaatsvind over.
Elke druppel suikerwater die je morst kan tot grote activiteit prikkelen.
Zoals semar schreef: bijen zoeken bij de daken, achter en zijkanten van de kast of ze via het `kelderraampje´binnen kunnen komen.
Onderdruk de drang om "even" een volk te inspecteren!! Het wordt oorlog.
Als je zelf een volk hebt staan en binnen vijfhonderd meter geen andere imker met bijen kun je wel even kijken hoeveel een volk nog nodig heeft.
Elke druppel suikerwater die je morst kan tot grote activiteit prikkelen.
Zoals semar schreef: bijen zoeken bij de daken, achter en zijkanten van de kast of ze via het `kelderraampje´binnen kunnen komen.
Onderdruk de drang om "even" een volk te inspecteren!! Het wordt oorlog.

Als je zelf een volk hebt staan en binnen vijfhonderd meter geen andere imker met bijen kun je wel even kijken hoeveel een volk nog nodig heeft.
!Hans.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
He Ahmo,
ik ben ben benieuwd naar je Balsemienverhaal. Graag reactie!
gr.
ik ben ben benieuwd naar je Balsemienverhaal. Graag reactie!
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het gaat er niet om of een volk zich kan verdedigen of niet.
Het gaat er om dat er honderden bijen sterven tijdens het roven(door verdediging),volken "aggresief" worden tegenover al wat beweegt rondom de kasten en niet alleen om je eigen huis vliegen (op zoek naar openingen)maar ook bij die van je buren.
Kortom;voorkomen!!!
Petro
Het gaat er om dat er honderden bijen sterven tijdens het roven(door verdediging),volken "aggresief" worden tegenover al wat beweegt rondom de kasten en niet alleen om je eigen huis vliegen (op zoek naar openingen)maar ook bij die van je buren.
Kortom;voorkomen!!!
Petro
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Helmaal met de reactie van Semar eens.
JP deze topic gaat over inwinteren.
JP deze topic gaat over inwinteren.