Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
Ad door lege ramen in het midden van een honingkamer te hangen,worden ze sneller gevuld dan wanneer je niks doet en het aan de bijen overlaat.
Is dit noodzakelijk?Nee,maar het gaat dan wel allemaal wat sneller.Soms lijkt het of ze de kantramen in een honingkamer negeren en dan in de broedkamer verder gaan met nectar opslaan en verzegelen.Dit treedt nogal eens op aan het einde van een dracht of gewoon bij een niet zo zware dracht.Bijen beginnen in de honingkamer in het midden en werken dan naar buiten.
Ook bij het gebruik van 2 of meer honingkamers helpt het om tegen het einde van de dracht,de nog niet volle bovenste hk van plaats te wisselen met de volle boven het rooster.
Is dit noodzakelijk?Nee,maar het gaat dan wel allemaal wat sneller.Soms lijkt het of ze de kantramen in een honingkamer negeren en dan in de broedkamer verder gaan met nectar opslaan en verzegelen.Dit treedt nogal eens op aan het einde van een dracht of gewoon bij een niet zo zware dracht.Bijen beginnen in de honingkamer in het midden en werken dan naar buiten.
Ook bij het gebruik van 2 of meer honingkamers helpt het om tegen het einde van de dracht,de nog niet volle bovenste hk van plaats te wisselen met de volle boven het rooster.
-
- Imker sinds: 2007
- Aantal volken: 400
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Heb ergens een bijenstand in een natuurgebied. In die omgeving ook een aantal ha's heide.
Was daar vandaag, kom ik tot de ontdekking dat er ook best heel veel Balsemien staat! (ja, echt veluwe, op een berg nog wel )
Zie dat de bijen zowel balsemien als heide bevliegen op nectar (!)
Ben benieuwd of en hoeveel honing heb gaat opleveren, want heb die volken eigenlijk nergens voor klaar gemaakt....
En natuurlijk wat voor smaak dat op gaat leveren
Was daar vandaag, kom ik tot de ontdekking dat er ook best heel veel Balsemien staat! (ja, echt veluwe, op een berg nog wel )
Zie dat de bijen zowel balsemien als heide bevliegen op nectar (!)
Ben benieuwd of en hoeveel honing heb gaat opleveren, want heb die volken eigenlijk nergens voor klaar gemaakt....
En natuurlijk wat voor smaak dat op gaat leveren

- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Vanochtend klokslag om 6 uur (lekker vroeg) zat ik in de auto op weg om bijenkasten op te halen.
Samen met imker M. om plus minus half zeven de eerste kast ingeladen. De bijen vlogen toen al akelig driftig. Waarop? Onvoorstelbaar. Gelukkig had ik de andere 5 kasten op mijn andere stand gisteravond al gesloten. Het ging allemaal als een trein aangezien ik het tot in de puntjes had voorbereid.
Om plusminus half acht de eerste kasten uitgeladen. Volledig witte bijen kwamen toen al naar de andere kasten op de balsemienstand gevlogen. Er werd prima gevlogen! De kasten die ik er nu bij heb gezet hoeven geen honing te winnen, maar het zou al fijn zijn als ze hun wintervoedsel kunnen ophalen. Dan vind ik het prima.
Verder merk ik dat op de thuistand ik veel meer moet voeren. In de kantramen zit nog nauwelijks opgeslagen voer! En dat terwijl ik al een maand aan het voeren ben in sommige volken. Kleine beetjes maar toch. Waar blijft het?
gr.
Samen met imker M. om plus minus half zeven de eerste kast ingeladen. De bijen vlogen toen al akelig driftig. Waarop? Onvoorstelbaar. Gelukkig had ik de andere 5 kasten op mijn andere stand gisteravond al gesloten. Het ging allemaal als een trein aangezien ik het tot in de puntjes had voorbereid.
Om plusminus half acht de eerste kasten uitgeladen. Volledig witte bijen kwamen toen al naar de andere kasten op de balsemienstand gevlogen. Er werd prima gevlogen! De kasten die ik er nu bij heb gezet hoeven geen honing te winnen, maar het zou al fijn zijn als ze hun wintervoedsel kunnen ophalen. Dan vind ik het prima.
Verder merk ik dat op de thuistand ik veel meer moet voeren. In de kantramen zit nog nauwelijks opgeslagen voer! En dat terwijl ik al een maand aan het voeren ben in sommige volken. Kleine beetjes maar toch. Waar blijft het?
gr.
JP
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Roverij JP ?
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Nee geen roverij. De bijen hebben nog veel gewerkt, veel broed aangezet en ook nog wat gebouwd.
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 2007
- Aantal volken: 400
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Broed en bouwen kost voer.
Telkens klein beetje voeren stimuleert ontwikkeling.
Logisch dat er meer voer in gaat.
Telkens klein beetje voeren stimuleert ontwikkeling.
Logisch dat er meer voer in gaat.
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Zo snel als het begon is het ook weer afgekabbeld nu komt er s,ochtends nog een paar bijen wit binnen maar overdag is er niets meer te bekennen
Ben wezen kijken in de kasten:
Het is niet veel moet als het zo door gaat bij voeren.
Prachtige bloemen pracht maar geen of nauwelijks nectar
Ik heb nog een liedje gezongen maar ook dat hielp niet.
Bertus.
Ben wezen kijken in de kasten:
Het is niet veel moet als het zo door gaat bij voeren.
Prachtige bloemen pracht maar geen of nauwelijks nectar
Ik heb nog een liedje gezongen maar ook dat hielp niet.
Bertus.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ergens is het met bijenhouden en honing oogsten als met aandelen: als je kijkt van dag tot dag wordt het een achtbaan met teleurstellingen (JP 18/8: 'Wat een petheidejaar. Ook al petbalsmien') en euforie (JP 24/8: 'En ja hoor het feest lijkt inderdaad zijn te begonnen
'). Volgens mij spaar je je hart als je het even afwacht