Ik probeer in twee afleggers m'n koninginnen te vinden om ze te merken. Lukt me niet....
Wie heeft er tips om de koningin te lokaliseren?
Tips om koningin te vinden?
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Tips om koningin te vinden?
Blijft lastig. Mijn ervaring:
- Zoek aan het begin van de middag, of afhankelijk van het weer op andere momenten waarop de meeste bijen van huis zijn.
- Geen of weinig rook gebruiken maakt het zoeken makkelijker (dan gaat ze vaker gewoon door waar ze mee bezig was)
- Ze zal met name zitten op de ramen waar eitjes in zitten. Kijk daar dus extra goed.
- Bestudeer de ramen niet, maar kijk vluchtig. Ze is niet alleen groter, maar loopt ook anders. Probeer ook te kijken of je een hofstaatje ergens kan herkennen, kijk dan even extra goed.
- Hoe meer darren, hoe lastiger... Twee weken wachten en je vind haar misschien zo.
- Wij werken op onze stand voornamelijk met bastaarden en de moeren verschillen nogal van kleur onderling. Op de kastkaart heb ik de kleuren geschreven, zodat ik beter weet waar ik op moet letten.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Waarom nu? Zoeken naar een koningin in deze tijd van het jaar is niet aan te raden. Wanneer je ze verongelukt heb je een probleem. Of ze nu 's winters wel of niet gemerkt is maakt niet uit. Zoeken en merken in het voorjaar is bovendien voor de meeste een stuk makkelijker.Haveka59 schreef:Ik probeer in twee afleggers m'n koninginnen te vinden om ze te merken. Lukt me niet....
Wie heeft er tips om de koningin te lokaliseren?
ad staals
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Mijn moeren worden altijd pas in de lente gemerkt en tegelijkertijd een vleugel geknipt. In het najaar en in de winter is het zinloos om een gemerkte moer te hebben je moet ze toch niet vinden. In de lente zie je ze meestal zo en vooral rustig over de raat lopen en is het kinderspel om ze te vinden het broednest is dan veel kleiner. Niettegenstaande je ze eigenlijk overal in de kast kan tegenkomen is dat meestal wel op open broed en/of eitjes. Wel even gegevens noteren op de kastkaart of gewoon op het dekplankje is best nuttig.
Dank voor de tips. Die zijn ook nuttig in andere jaargetijden...
Ik heb het plan om twee volken te verenigen. Daarbij wil ik de koningin van het ene volk behouden en het andere als versterking gebruiken. Kortom, ik wil deze koningin straks weg hebben...en ik had nu de tijd...heb rustig een half uurtje zitten turen, maar ze was even een blokje om...
Ik heb het plan om twee volken te verenigen. Daarbij wil ik de koningin van het ene volk behouden en het andere als versterking gebruiken. Kortom, ik wil deze koningin straks weg hebben...en ik had nu de tijd...heb rustig een half uurtje zitten turen, maar ze was even een blokje om...
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De water vernevelaar gebruiken in plaats van rook , dan is het blokje wat zij omloopt niet zo grootHaveka59 schreef: , maar ze was even een blokje om...

Gewoon morgen of overmorgen opnieuw proberen .
Jaap v P
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Mijn neef is er heel goed in, langzaam de deksel optillen, rustig kijken tot je ziet in welke straatje de bijen anders doen, daar zit de moer bij......
gr,
m
m