Volk blijft moercellen maken.
Moderator: Hans van der Post.
Volk blijft moercellen maken.
Ben een beginnende imker, en heb begin juni van een dubbele Segebergerkast een koninginneaflegger gemaakt.
5-6 ramen bijen afgeslagen in een kast samengezet met 2 ramen broed en de moer.
Alles uit een en dezelfde kast.
De aflegger heeft het verder goed gedaan, groeide zeer snel uit tot 11 ramen, honingkamer erop die eind juli is geslingerd.
Probleem is dat de aflegger vanaf het begin moercellen blijft aanmaken.
Controleer meestal om de 7 dagen en vind bij iedere controle 1 mooie uitgebouwde moercel.
Meestal aan de rand van de ramen, maar vandaag een midden op het raam, mooie rechte dop gevuld met voer.
Denk zelf dat dit een wisselcel is?
Huidige moer legt nog steeds, vind nog steeds eitjes, larven en gesloten werksterbroed.
Heb de kast na slingeren gevoerd, en hebben nu ongeveer 6 ramen verzegeld voer.
Broed is ongeveer 4-5 ramen.
Mijn vraag is of ik moet doorgaan met weghalen van de moerdoppen? Zullen ze het gaan opgeven?
Of moer weghalen en verenigen met een jonge moer?
Ik heb nog een zeer jong volk, op een zesramer met 2 ramen broed als reserve.
Kan het zijn dat het volk te krap staat, en daardoor doppen blijft aanmaken, omdat de moer te weinig ruimte heeft om te leggen?
Heb het idee dat de kast ook erg vol zit met bijen, bovenkant ramen onder de deksel zit helemaal vol met bijen.
Kast staat in een volktuin met nog steeds veel bloemen.
Dus......doorgaan met doppen weghalen, en misschien nog groter zetten,
Kun je zo laat in jaar nog groter zetten?
of verenigen met jonge moer en oude weghalen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
5-6 ramen bijen afgeslagen in een kast samengezet met 2 ramen broed en de moer.
Alles uit een en dezelfde kast.
De aflegger heeft het verder goed gedaan, groeide zeer snel uit tot 11 ramen, honingkamer erop die eind juli is geslingerd.
Probleem is dat de aflegger vanaf het begin moercellen blijft aanmaken.
Controleer meestal om de 7 dagen en vind bij iedere controle 1 mooie uitgebouwde moercel.
Meestal aan de rand van de ramen, maar vandaag een midden op het raam, mooie rechte dop gevuld met voer.
Denk zelf dat dit een wisselcel is?
Huidige moer legt nog steeds, vind nog steeds eitjes, larven en gesloten werksterbroed.
Heb de kast na slingeren gevoerd, en hebben nu ongeveer 6 ramen verzegeld voer.
Broed is ongeveer 4-5 ramen.
Mijn vraag is of ik moet doorgaan met weghalen van de moerdoppen? Zullen ze het gaan opgeven?
Of moer weghalen en verenigen met een jonge moer?
Ik heb nog een zeer jong volk, op een zesramer met 2 ramen broed als reserve.
Kan het zijn dat het volk te krap staat, en daardoor doppen blijft aanmaken, omdat de moer te weinig ruimte heeft om te leggen?
Heb het idee dat de kast ook erg vol zit met bijen, bovenkant ramen onder de deksel zit helemaal vol met bijen.
Kast staat in een volktuin met nog steeds veel bloemen.
Dus......doorgaan met doppen weghalen, en misschien nog groter zetten,
Kun je zo laat in jaar nog groter zetten?
of verenigen met jonge moer en oude weghalen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Volk blijft moercellen maken.
Het is hier duidelijk dat er een stille moer wisseling zou komen. De koningin is aan vervanging toe. Je kunt dit nog laten gebeuren, maar verenigen met het kleine volkje is de beste optie.
ad staals
ad staals
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Goed idee van Ad. Geeft waarschijnlijk beter volk voor de winterzit en voor het voorjaar.
Maar eh, zes ramen voer en vijf ramen broed? Hoe krijg je dat nou weer voor mekaar? Ik bedoel, je kunt een (kunst-)zwerm ook 'de kast uit voeren', zoals dat heet, oftewel zo veel voer geven dat ze weer willen zwermen.
Groet,
Bart
Maar eh, zes ramen voer en vijf ramen broed? Hoe krijg je dat nou weer voor mekaar? Ik bedoel, je kunt een (kunst-)zwerm ook 'de kast uit voeren', zoals dat heet, oftewel zo veel voer geven dat ze weer willen zwermen.
Groet,
Bart
Moet ik dus concluderen dat ik teveel gevoerd heb?
Ik heb de kast aan 1 kant gewogen, dat was ongeveer 11 kg., totaal zal dus dubbele zijn, 22kg.
Is Segeberger met 1 broedkamer, deksel en bodem.
Is de rede van moerwissel dan teveel voer?
Zo ja, kan ik dan geen ramen vervangen door uitgeslingerde, deze tegen broednest plaatsen?
En toekomstige doppen blijven weghalen?
Of is dit in deze tijd, augustus/september, riskant?
Darren zie ik niet echt meer m.b.t bevruchten van een nieuwe moer.
Gr.Cor
Ik heb de kast aan 1 kant gewogen, dat was ongeveer 11 kg., totaal zal dus dubbele zijn, 22kg.
Is Segeberger met 1 broedkamer, deksel en bodem.
Is de rede van moerwissel dan teveel voer?
Zo ja, kan ik dan geen ramen vervangen door uitgeslingerde, deze tegen broednest plaatsen?
Of is dit in deze tijd, augustus/september, riskant?
Darren zie ik niet echt meer m.b.t bevruchten van een nieuwe moer.
Gr.Cor
-
- Contacteer:
Te veel voer is niet de rede. Stille moerwisseling krijg je als de moer niet meer voldoet (ouderdom of mankement bv veroorzaakt door klemmen).hanos1970 schreef: Is de rede van moerwissel dan teveel voer?
Gr.Cor
Stille moerwisseling is niet te stoppen.
ad staals
Hoi Ad,
Dat is dan duidelijk, ik ga verenigen.
Maar dan de vraag hoe?
Neem aan dat ik het oude grote volk bovenop kleine volk met jonge moer zet met krant ertussen.
En oude moer uit grote volk van te voren al weghaal?
Beide kasten staan zelfde standplaats, niet naast elkaar, wel op dezelfde lijn, tussen kasten staan grote bloembakken.
Centraal de nieuwe kast ertussen zetten kan niet op dezelfde lijn, ertussen zitten bloembakken.
Of andere standplaats zoeken buiten bereik van de huidige?
Ik heb nog een andere plek met 3 kasten, 7 km in vogelvlucht verwijdert.
Gr.Cor
Dat is dan duidelijk, ik ga verenigen.
Maar dan de vraag hoe?
Neem aan dat ik het oude grote volk bovenop kleine volk met jonge moer zet met krant ertussen.
En oude moer uit grote volk van te voren al weghaal?
Beide kasten staan zelfde standplaats, niet naast elkaar, wel op dezelfde lijn, tussen kasten staan grote bloembakken.
Centraal de nieuwe kast ertussen zetten kan niet op dezelfde lijn, ertussen zitten bloembakken.
Of andere standplaats zoeken buiten bereik van de huidige?
Ik heb nog een andere plek met 3 kasten, 7 km in vogelvlucht verwijdert.
Gr.Cor
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Lijkt mij beter om het precies andersom te doen, dus moerloze volk onder en nieuwe moer bovenop. En oude moer eerst weghalen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
Eerst oude moer weghalen, en dan met krant nieuwe volk met jonge moer erop zetten?
Hoe zit het dan later met de opbouw van je kast, richting de winter, meeste voer zit dan onder, boven zit dan 2 ramen voer en 2 ramen broed,2 uitgeslingerde ramen en kantblokken. ( dit is op dit moment inhoud van jonge volk )
Dat jonge volk heb ik eerder overgezet van 6-raamskast naar een normale broedkamer, omdat ik geen voerbak heb voor 6-ramer.
Wel normale 2 liter voerbak die ik bovenop de raten heb gezet, ze nemen hier langzaam maar goed van.
Moet ik later dan alles opnieuw herschikken? Of gewoon later de broedkamers omruilen? Is dat niet te ingrijpend voor bijen met een nieuwe moer?
En waar kan ik nieuwe volk plaatsen? Op de oude plaats van oude volk?
Gr. Cor
Hoe zit het dan later met de opbouw van je kast, richting de winter, meeste voer zit dan onder, boven zit dan 2 ramen voer en 2 ramen broed,2 uitgeslingerde ramen en kantblokken. ( dit is op dit moment inhoud van jonge volk )
Dat jonge volk heb ik eerder overgezet van 6-raamskast naar een normale broedkamer, omdat ik geen voerbak heb voor 6-ramer.
Wel normale 2 liter voerbak die ik bovenop de raten heb gezet, ze nemen hier langzaam maar goed van.
Moet ik later dan alles opnieuw herschikken? Of gewoon later de broedkamers omruilen? Is dat niet te ingrijpend voor bijen met een nieuwe moer?
En waar kan ik nieuwe volk plaatsen? Op de oude plaats van oude volk?
Gr. Cor
-
- Contacteer:
Is niet beter in deze tijd van het jaar. Zorgen voor een goede opbouw is beter.FerryB schreef:Lijkt mij beter om het precies andersom te doen, dus moerloze volk onder en nieuwe moer bovenop. En oude moer eerst weghalen.
Het is ook misschien ook mogelijk om ruimte te maken in het oude volk en daar ingepakt in een krant het volkje in te hangen. (lege ruimte bekleden met krant dan het volkje inhangen.)
ad staals
Dat idee met plaatsmaken in oude kast en dan nieuwe inpakken in krant en dan inhangen durf ikzelf niet aan.
Heb geen idee hoe ik dan het nieuwe volk moet inpakken.
Ik heb op andere standplaats een volk in een houten spaarkast op 10 ramen staan, ook een jonge moer,deze heeft de bak al helemaal bezet en is voor de winter al klaar met voeren. Raammaat is simplex.
Als ik nu het volk met de slechte moer overzet naar een houten broedkamer die ik bovenop het jonge volk in de houtenkast zet met krant ertussen, raammaat is toch hetzelfde, en raam dat overblijft van de 11 uit de Segeberger kan ik dan aan het jonge volk geven dat oorspronkelijk in de 6-ramer zat
En bij overzetten meteen de slechte moer verwijder.
Zo blijft de opbouw van de kast redelijk intact, bovenin zitten dan een raam of 6 voer, met 4 ramen broed in midden, onderin zit dan de indeling van de houtenkast.
Deze houtenkast staan ver genoeg van de oude standplaats, de oude bijen zullen niet meer terugvliegen.
Zet ik de Segeberger eerst een tijdje tegen de nieuwe houtenkast aan, zodat ze kunnen invliegen.
Ben anders bang dat bij overzetten een gedeelte van de opvliegende bijen niet meer weet waar ze moeten zijn, aangezien er meerdere houten kasten staan
En plaats bij overzetten de houtenkast centraal tussen de oude plek van de houten en de Segeberger.
Is dit een goede oplossing of niet?
Heb geen idee hoe ik dan het nieuwe volk moet inpakken.
Ik heb op andere standplaats een volk in een houten spaarkast op 10 ramen staan, ook een jonge moer,deze heeft de bak al helemaal bezet en is voor de winter al klaar met voeren. Raammaat is simplex.
Als ik nu het volk met de slechte moer overzet naar een houten broedkamer die ik bovenop het jonge volk in de houtenkast zet met krant ertussen, raammaat is toch hetzelfde, en raam dat overblijft van de 11 uit de Segeberger kan ik dan aan het jonge volk geven dat oorspronkelijk in de 6-ramer zat
En bij overzetten meteen de slechte moer verwijder.
Zo blijft de opbouw van de kast redelijk intact, bovenin zitten dan een raam of 6 voer, met 4 ramen broed in midden, onderin zit dan de indeling van de houtenkast.
Deze houtenkast staan ver genoeg van de oude standplaats, de oude bijen zullen niet meer terugvliegen.
Zet ik de Segeberger eerst een tijdje tegen de nieuwe houtenkast aan, zodat ze kunnen invliegen.
Ben anders bang dat bij overzetten een gedeelte van de opvliegende bijen niet meer weet waar ze moeten zijn, aangezien er meerdere houten kasten staan
En plaats bij overzetten de houtenkast centraal tussen de oude plek van de houten en de Segeberger.
Is dit een goede oplossing of niet?