Kast verplaatsen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Kast verplaatsen
ik heb mijn kast verplaatst naar een nieuwe locatie, 120km, van de oorpsronkelijke plek. 1 dag na aankomst op de nieuwe plek heb ik de kast weer verplaatst naar 4 meter verderop, omdat de eerste plek toch niet geschikt was. Een behoorlijk aantal bijen kan de kast nu niet meer terugvinden, maar meer bijen vinden de nieuwe plek wel. Kan ik iets doen zodat de bijen niet meer naar de oude plek vliegen?
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Kast verplaatsen
Misschien de kast eerst is een meter opschuiven en dan om de paar dagen een halve meter? Vier meter ineens is veel te veel, de bijen hadden zich de eerste dag reeds georiënteerd op die plaats. Altijd maar kleine stukjes verzetten 20 cm is op 5 dagen ook een meter 

- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Ook kan je een coniferen tak of tak met bladeren op de vliegplank leggen zodat ze opnieuw gaan orienteren.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Verplaatsen in dwarsrichting moet met kleine stukjes, in de vliegrichting kan met meer afstand tegelijk.
- buzzer
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
- Contacteer:
Volgens mij doe je dat als je de afgesloten kast na het verplaatsen weer opent zodat ze zich invliegen. Dit heeft nu geen zin meer omdat er al een heleboel de weg (kast)kwijt zijn. Ik zou op de oude laats een 6-ramertje plaatsen met wat voer en die weer afslaan in de kast.Erik Konijn schreef:Ook kan je een coniferen tak of tak met bladeren op de vliegplank leggen zodat ze opnieuw gaan orienteren.
Alle begin is (bij) zonder honing.