Hallo allemaal,
Ik zal als eerst even uitleggen wie ik ben. Ik ben Manon, 20 jaar en studente Jeugdzorg.
Vanuit mijn stage is mij gevraagd een handleiding te schrijven over korfvlechten. Hoe moet dat? Wat is de techniek en wat heb je nodig etc. Vanuit hier willen wij met een aantal deelnemers korven vlechten om te gebruiken als bloembakjes. Nu heb ik al heel veel internetpagina's doorgekeken, maar nergens kan ik een duidelijke uitleg vinden van hoe dit werkt. Ik ben overduidelijk een leek.
Heeft er iemand hier goede ideen en of tips voor mij waar ik zo'n handleiding kan vinden? Of in ieder geval een duidelijke beschrijving van de techniek?
Groet,
Manon
Korfvlechten.
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Korfvlechten.
Beste Manon,
een leuk intiotaief! echter ik moet ook eerlijk zijn. Een bijenkorf maak je niet even een twee. Dat is een vakmanschap dat jarenlang vergt.
Eenvoudige mandjes maken met de spiraalvlechttechniek is wel mogelijk en ook gemakkelijker. Je moet dus zoeken op spiraalvlechttechniek. Het beste kun je een workshop doen bij een vereniging (http://www.vlechters.nl) of een partculier en het in de praktijk leren. Dat zou mijn advies zijn.
gr.
een leuk intiotaief! echter ik moet ook eerlijk zijn. Een bijenkorf maak je niet even een twee. Dat is een vakmanschap dat jarenlang vergt.
Eenvoudige mandjes maken met de spiraalvlechttechniek is wel mogelijk en ook gemakkelijker. Je moet dus zoeken op spiraalvlechttechniek. Het beste kun je een workshop doen bij een vereniging (http://www.vlechters.nl) of een partculier en het in de praktijk leren. Dat zou mijn advies zijn.
gr.
JP
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Oef, dat wordt nogal een klus.
Ik denk dat vlechten met wilgentenen een beter idee is. Dat wordt onder imkers nauwelijks gedaan. De imker vlecht vooral met rogge- en pijpenstro en dat is niet zo geschikt voor blommen, omdat dat onderin gaat rotten, verkleuren en beschimmelen en verspochten.
Google op 'Vereniging voor vlechters' en kijk of er ergens in de buurt een wilgentenenvlechter woont. Misschien is dat wel de site waar JP naar verwijst, dat heb ik even niet gecontroleerd.
Bart
Ik denk dat vlechten met wilgentenen een beter idee is. Dat wordt onder imkers nauwelijks gedaan. De imker vlecht vooral met rogge- en pijpenstro en dat is niet zo geschikt voor blommen, omdat dat onderin gaat rotten, verkleuren en beschimmelen en verspochten.
Google op 'Vereniging voor vlechters' en kijk of er ergens in de buurt een wilgentenenvlechter woont. Misschien is dat wel de site waar JP naar verwijst, dat heb ik even niet gecontroleerd.
Bart
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ook voor jeugdzorg kan vlechten goed, met wilg is niet gemakkelijker dan met bunt of stro.
Maar woon je in mijn omgeving kom maar kijken heb van alles op voorraad.
Alle mandjes en van bunt en wilg.
Maar woon je in mijn omgeving kom maar kijken heb van alles op voorraad.
Alle mandjes en van bunt en wilg.
Tinus Kolsters
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Beste Manon,
ook ik heb bij Tinus leren vlechten. Warm aanbevolen. En de jeugd zal het ook leuk vinden!
gr.
ook ik heb bij Tinus leren vlechten. Warm aanbevolen. En de jeugd zal het ook leuk vinden!
gr.
JP
-
- Contacteer:
Hallo Allemaal,
Bedankt voor alle reacties! Na wat ik op internet gelezen had, had ik al een beetje door dat het best heel moeilijk is. De reden dat dit mij is gevraagd is omdat wij een grote partij Koren? Maar dat weet ik niet zeker hebben.
Helaas is er naar mijn idee geen budget om een cursus te doen en de prijzen die ik op internet heb gezien zijn niet mis. Ik ga eens overleggen op mijn stage wat ze hier nu mee willen. En kijken naar de vlechttechniek die hierboven in de reacties is genoemd.
Ik laat nog wel wat van mij horen!
Hartstikke bedankt in ieder geval.
Groet,
Manon
Bedankt voor alle reacties! Na wat ik op internet gelezen had, had ik al een beetje door dat het best heel moeilijk is. De reden dat dit mij is gevraagd is omdat wij een grote partij Koren? Maar dat weet ik niet zeker hebben.
Helaas is er naar mijn idee geen budget om een cursus te doen en de prijzen die ik op internet heb gezien zijn niet mis. Ik ga eens overleggen op mijn stage wat ze hier nu mee willen. En kijken naar de vlechttechniek die hierboven in de reacties is genoemd.
Ik laat nog wel wat van mij horen!
Hartstikke bedankt in ieder geval.
Groet,
Manon