Balsemien: onbekende dracht
Moderator: maartenkleijne
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2007
- Aantal volken: 400
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Balsemien: onbekende dracht
Na alle klaagzangen vanmorgen even wezen kijken. Meeste volken 20-50 kg gehaald, en om een uur of 8/9 kwam het zonnetje erdoorheen, vlogen weer als achterlijken. Balsemien wel wat verwaaid, maar toch nog dik in de bloemen. De bijen kijken niet of de stengel wel recht is
- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Hi GB,
Goed man!
Mijn volken vliegen ok nog steeds goed op de balsemien.
Maar 20 is 1 lage honingkamer?
Sommige van mijn volken hebben ook 2 lage honignkamers vol gehaald = ca. 40 kg?
gr.
Goed man!
gr.
JP
-
- Contacteer:
Werk met spaarkast
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Stelletje vissers!Jelte Pieter Dijkstra schreef:Hi GB,
Goed man!
gr.

-
- Contacteer:
Daarom zei ik dat ook Ewousje
Spaarkast Simplx heeft een hk idd max 15 kg
Maar ws werkt JP met Dadant Blatt
Maar een volk op 2 BK 3HK stampievol heeft bij mij wel 50 kg hoor

Spaarkast Simplx heeft een hk idd max 15 kg
Maar ws werkt JP met Dadant Blatt
Maar een volk op 2 BK 3HK stampievol heeft bij mij wel 50 kg hoor

- Jelte Pieter Dijkstra
- Contacteer:
Ik vis niet graag
.
Mijn beste volk heeft twee lage honingkamers vol gestampd.
Maar komende dagen wordt het petweer dus er zal niet veel meer bijkomen.
gr.

Mijn beste volk heeft twee lage honingkamers vol gestampd.
Maar komende dagen wordt het petweer dus er zal niet veel meer bijkomen.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Hoedje af voor Balsemien en onze honingbie. Elke morgen laat ik me wekken door de Helioswekker.
Zodra het begint te schemeren word ik wakker. Het eerste wat ik doe na me opgefrist te hebben
is een wandeling dwars door de Balsemienen . Dat zijn geen koukleumen, net zo min als enkele van mijn
Westerwoldse landras bijenvolken. Om kwart over zeven ging vanmorgen het (Oranje)zonnetje op, weliswaar gesluierd,
maar haar stralen zetten de Balsemienbloemen in een fotogenieke gloed. En wie kwamen er al uit
geschminkt en wel, niet de hommels maar de bijen, notabene bij een temperatuur van slechts 11 a 12 graden.
Ook 's avonds lokt Balsemien tot na zonsondergang, bij wat Jelte petweer noemt, nog bijen, althans de mijne.
Die hoeven maar 100 meter te vliegen. Hoe ver staan die van jullie van de Balsemienen af ?
Misschien heb ik enkele volken met genen die voor grotere koudebestendigheid zorgen.
P.S. Bedoelt JP met 'petweer' niet 'kl...weer' maar gewoon, 'fris nattig weer' waarbij je een pet of hoed of muts of CAP
moet opzetten . Je kunt ook de bijenKAP opzetten. Petweer klinkt negatief. CAPweer niet. Zj
Zodra het begint te schemeren word ik wakker. Het eerste wat ik doe na me opgefrist te hebben
is een wandeling dwars door de Balsemienen . Dat zijn geen koukleumen, net zo min als enkele van mijn
Westerwoldse landras bijenvolken. Om kwart over zeven ging vanmorgen het (Oranje)zonnetje op, weliswaar gesluierd,
maar haar stralen zetten de Balsemienbloemen in een fotogenieke gloed. En wie kwamen er al uit
geschminkt en wel, niet de hommels maar de bijen, notabene bij een temperatuur van slechts 11 a 12 graden.
Ook 's avonds lokt Balsemien tot na zonsondergang, bij wat Jelte petweer noemt, nog bijen, althans de mijne.
Die hoeven maar 100 meter te vliegen. Hoe ver staan die van jullie van de Balsemienen af ?
Misschien heb ik enkele volken met genen die voor grotere koudebestendigheid zorgen.
P.S. Bedoelt JP met 'petweer' niet 'kl...weer' maar gewoon, 'fris nattig weer' waarbij je een pet of hoed of muts of CAP
moet opzetten . Je kunt ook de bijenKAP opzetten. Petweer klinkt negatief. CAPweer niet. Zj
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Dag Bee-tree,
Je waarneming is correct. Ook hier zijn ze voor dag en dauw bezig met lage temperaturen. Maar zou gauw het een ietse pietsje warmer wordt is het net zo snel weer gebeurd met het halen .
Gedurende 3 weken is dat hier hier het gevalgeweest. Daar het volken meer nodig hebben naar dat er gehaald werd liep de voorraad terug. In de omgeving was nauwelijks andere dracht Op de thuis stand was het iets gunstige daar was ook andere dracht. De volken stonden nog geen 2 km uit elkaar.
De omgeving is een veen weide gebied.
Inmiddels ingewinterd
Vanuit een regenachtig rivierengebied.
bertus
Je waarneming is correct. Ook hier zijn ze voor dag en dauw bezig met lage temperaturen. Maar zou gauw het een ietse pietsje warmer wordt is het net zo snel weer gebeurd met het halen .
Gedurende 3 weken is dat hier hier het gevalgeweest. Daar het volken meer nodig hebben naar dat er gehaald werd liep de voorraad terug. In de omgeving was nauwelijks andere dracht Op de thuis stand was het iets gunstige daar was ook andere dracht. De volken stonden nog geen 2 km uit elkaar.
De omgeving is een veen weide gebied.
Inmiddels ingewinterd
Vanuit een regenachtig rivierengebied.
bertus
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Over hoeveel Balsemien hebben jullie het? Bij mij staat er in het bos wel her en der Balsemien en ik weet 1 plek waar er wat meer staan. Zouden mijn bijen daar enorm op gehaald hebben met een verstopt broednest als gevolg...? Ik heb 1 Broedbak vol honing en in die kast kon ik zo geen broed meer vinden (dekplank was nog wel warm).
Overigens had ik een honingkamer met raampjes onderop staan, daar zat geen broed in.
Overigens had ik een honingkamer met raampjes onderop staan, daar zat geen broed in.