Cel maat en de Varroa's
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Cel maat en de Varroa's
heb je
http://www.holtermann-shop.de/
geprobeert? die leverd wel in nederland
Groet
Semar(Dominique)
http://www.holtermann-shop.de/
geprobeert? die leverd wel in nederland
Groet
Semar(Dominique)
- Alex Mönch
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 7
- Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
- Contacteer:
Dank je Stephan,ga binnenkort een mailtje naar ze sturen.
- Alex Mönch
- Contacteer:
Semar,ik probeer het eerst met een mailtje naar die leverancier.
- Alex Mönch
- Contacteer:
Ik heb mijn zinnen erop gezet en ik zal en ik moet het testen volgend voorjaar 

- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Wel eens zitten denken om hier mee te expirimenteren door niet speciaal materiaal te halen.
Kwam theoretisch hierop uit:
Honingraat is soort hangende steiger.
Als je de bijen nu een aanzetje geeft dan hangen ze het er wel aan dus:
Wasribbeltjes 10 in 5,1 cm op een lat of 4 mm starterstrip met wasribbeltjes 10 in 5,1 cm.
Er is vast een goochemerd die weet hoe hij dat kan dopen...anders vellen en stripjes afsnijden o.i.d..
Ik denk als je de aanzet op 5,1 geeft de bijen de rest er aardig bijklussen.
Juist expirimenteren met waswafels van deze maat is interessant...snap ik.
Ik vind dat je de raatafstand ook moet aanpassen en wat denk je van de bijenruimte,die zal ook kleiner moeten vrees ik.
Tja als het mierenzuur op is moet je toch wat.
Ook wel over zitten kraken...als bijen sneller uitlopen in een warmer nest en varroa's niet dan moet broednest temperatuur uitmaken.
Benieuwd wat de Pt-100 in de kast van apiario zegt...meer dan 34,5 gr/C denk ik en die hoeven niet te bestrijden.
...als de kast nu net zo groot is en er zit evenveel stuifmeel en honing in dus gewicht aan bijen?
Dan heb je in hetzelfde volk toch ook meer individuën die taken kunnen uitvoeren of zit ik daarnaast
Ik zie het ook wel zitten.
Heb het al even druk genoeg met conventioneel bijenhouden geloof ik.
Kwam theoretisch hierop uit:
Honingraat is soort hangende steiger.
Als je de bijen nu een aanzetje geeft dan hangen ze het er wel aan dus:
Wasribbeltjes 10 in 5,1 cm op een lat of 4 mm starterstrip met wasribbeltjes 10 in 5,1 cm.
Er is vast een goochemerd die weet hoe hij dat kan dopen...anders vellen en stripjes afsnijden o.i.d..
Ik denk als je de aanzet op 5,1 geeft de bijen de rest er aardig bijklussen.
Juist expirimenteren met waswafels van deze maat is interessant...snap ik.
Ik vind dat je de raatafstand ook moet aanpassen en wat denk je van de bijenruimte,die zal ook kleiner moeten vrees ik.
Tja als het mierenzuur op is moet je toch wat.
Ook wel over zitten kraken...als bijen sneller uitlopen in een warmer nest en varroa's niet dan moet broednest temperatuur uitmaken.
Benieuwd wat de Pt-100 in de kast van apiario zegt...meer dan 34,5 gr/C denk ik en die hoeven niet te bestrijden.
...als de kast nu net zo groot is en er zit evenveel stuifmeel en honing in dus gewicht aan bijen?
Dan heb je in hetzelfde volk toch ook meer individuën die taken kunnen uitvoeren of zit ik daarnaast

Ik zie het ook wel zitten.
Heb het al even druk genoeg met conventioneel bijenhouden geloof ik.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Er is ook wel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van celmaat op de varroabesmetting van een volk, maar de resultaten daarvan zijn (helaas) teleurstellend:
- Small-cell comb does not control Varroa mites in colonies of honeybees of European origin (Thomas D. Seeley, Sean R. Griffin, 2011)
- Small-cell comb foundation does not impede Varroa mite population growth in honey bee colonies* (Jennifer A. Berry, William B. Owens, Keith S. Delaplane, 2010)
- Brood-cell size has no influence on the population dynamics of Varroa destructor mites in the native western honey bee, Apis mellifera mellifera* (Mary F. Coffey, John Breen, Mark J.F. Brown, and John B. McMullan, 2009)
- Alex Mönch
- Contacteer:
Dank je Ewout,ik ben een illusie armer
Heeft geen zin om het te proberen als ik het zo lees.

- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Tja maar wat dacht jij dan watvoor hypothese daar achter zit?Dank je Ewout,ik ben een illusie armer
Kleinere cellen verkorten de broedduur van bijen en dus de verlagen reproductie van varroa?
Of: in kleinere cellen is er minder ruimte voor varroa en dus wordt de reproductie van varroa verlaagd?
ETC ETC
gr
JP
Ik zie hier dus duidelijk verschil in hun testen.Ewout schreef:Er is ook wel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de invloed van celmaat op de varroabesmetting van een volk, maar de resultaten daarvan zijn (helaas) teleurstellend:
- Small-cell comb does not control Varroa mites in colonies of honeybees of European origin (Thomas D. Seeley, Sean R. Griffin, 2011)
- Small-cell comb foundation does not impede Varroa mite population growth in honey bee colonies* (Jennifer A. Berry, William B. Owens, Keith S. Delaplane, 2010)
- Brood-cell size has no influence on the population dynamics of Varroa destructor mites in the native western honey bee, Apis mellifera mellifera* (Mary F. Coffey, John Breen, Mark J.F. Brown, and John B. McMullan, 2009)
Het filmpje spreekt over dat het gebruik van kleinere cellen, uiteindelijk kleinere bijen produceert. en meer bijen voor hetzelfde werk. minder gestrest en leven langer. broed duur word korter.
En dit het hygienic behavior van de bijen ten goeie komt wat weer lijd naar beter Varroa resistencie.
Als ik nu naar de testen kijk van de de linkjes gepost door Ewout dan zie ik onder andere:
1 artikel spreekt "by providing them with combs built of small cells, in which immature mites might have difficulty developing for lack of space" sorry maar dat word in het filmpje niet beweert als oplossing of verbetering tot Varroa resistencie dus deze test zit er in mijn ogen vies naast.
Het andere artikel spreekt over een test periode van 3 maanden? "Test colonies with alternating small and standard cell size brood combs were sampled over a three-month period and the population biology of the mites evaluated. To ensure high varroa infestation levels, all colonies were infested with mites from a host colony prior to commencement"
3 maanden om deze volken hygienic behavior te leren wat zou leiden naar beter Varroa resistencie? Als je zoals het filmpje spreekt kleinere bijen zal moeten kweken dan zit hier dus een paar seizoenen in om dit te testen en geen 3 maanden zoals dit artikel spreekt. Weer een test/artikel wat in mijn ogen het filmpje niet kan tegen spreken.
Ander linkje spreekt weer over "We conclude that small-cell comb technology does not impede Varroa population growth."
Het filmpje spreekt duidelijk over dat de kleinere bijen een beter hygienic behavior vertonen ..... deze kleinere bijen zijn er door de kleinere cellen te gebruiken. En niet dat de kleinere cellen het wapen is tegen de Varroa.
Voor mij is dit dus geen duidelijk antwoord, en er zit dus maar 1 ding op en dat is het zelf proberen.
Ik zal 1 volk eerst op 5,1 MM zetten en daarna naar 4,9 overstappen.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik denk dat het absoluut geen kwaad kan om je bijen op kleinere celmaat te zetten. Maar 1 volk gaat je statisch gezien geen relevante informatie geven.
Als het toegenomen hygiënisch gedrag wat ontstaat door kleinere bijen ervoor zorgt dat de varroa afneemt, dan had dat toch alsnog uit de resultaten (mate van besmetting) naar voren moeten komen, los van welk mechanisme verondersteld wordt? Er zijn nog veel meer onderzoekers die hetzelfde hebben geprobeerd aan te tonen, maar ik ben er geen een tegengekomen waar het wel is aangetoond. Ik hou me aanbevolen.
Als het toegenomen hygiënisch gedrag wat ontstaat door kleinere bijen ervoor zorgt dat de varroa afneemt, dan had dat toch alsnog uit de resultaten (mate van besmetting) naar voren moeten komen, los van welk mechanisme verondersteld wordt? Er zijn nog veel meer onderzoekers die hetzelfde hebben geprobeerd aan te tonen, maar ik ben er geen een tegengekomen waar het wel is aangetoond. Ik hou me aanbevolen.