Het 'kleedje'
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Het 'kleedje'
Áls Pasen naderde werden we vroeger blij. Deels om religieuze redenen, deels om seculiere.
Men mocht zich in nieuwe kleren steken. 'Op z'n Paasbest' stamt uit die tijd.
Ook opa schafte voor zichzelf en de bijenvolken nieuwe kleding aan.Oma moest haar 5 jaar oude jurk afstaan, al was die nog lang niet uit de mode.Wel was hij wat verschoten in de was. Maar opa was geen 'hoal koo en wou dat zijn vrouw gezien mocht worden tijdens de kerkgang .Hij kon bovendien de jurk goed gebruiken voor de bijen. Hij maakte er 'kleedjes' van .
Ze waren van ademende stof, mooi oprolbaar als hij slechts een tipje van de sluier wou oplichten of de helft van de raten van boven wou zien. Ze veroorzaakten geen gekraak bij het ontbloten. De stof vezelde niet en was reukvrij en kleurstofvrij na 5 jaar regelmatig
in de was te zijn geweest. Warmte tegenhouden hoefden ze niet te doen, want bij koud weer ging er een kussentje
met hooi bovenop. Deze afdekking moest vochtige lucht doorlaten. Bodemventilatie is niet genoeg.
Overlichten in ons huis die open kunnen, zijn er niet voor niets. In de deksel behoort vóór en achter een ruim gazen gat te zitten.
Ik noem de afdekking nog vaak kleedje. We behoren afdekplank en afdekfolie te zeggen.
Wie laat in de winter de plastic afdekking of het plastic 'kleedje' op het volk liggen ?
Ik ken een ecologisch imker die uitgewassen juten pootaardappelzakjes gebruikt als 'kleedje'. Zj.
Men mocht zich in nieuwe kleren steken. 'Op z'n Paasbest' stamt uit die tijd.
Ook opa schafte voor zichzelf en de bijenvolken nieuwe kleding aan.Oma moest haar 5 jaar oude jurk afstaan, al was die nog lang niet uit de mode.Wel was hij wat verschoten in de was. Maar opa was geen 'hoal koo en wou dat zijn vrouw gezien mocht worden tijdens de kerkgang .Hij kon bovendien de jurk goed gebruiken voor de bijen. Hij maakte er 'kleedjes' van .
Ze waren van ademende stof, mooi oprolbaar als hij slechts een tipje van de sluier wou oplichten of de helft van de raten van boven wou zien. Ze veroorzaakten geen gekraak bij het ontbloten. De stof vezelde niet en was reukvrij en kleurstofvrij na 5 jaar regelmatig
in de was te zijn geweest. Warmte tegenhouden hoefden ze niet te doen, want bij koud weer ging er een kussentje
met hooi bovenop. Deze afdekking moest vochtige lucht doorlaten. Bodemventilatie is niet genoeg.
Overlichten in ons huis die open kunnen, zijn er niet voor niets. In de deksel behoort vóór en achter een ruim gazen gat te zitten.
Ik noem de afdekking nog vaak kleedje. We behoren afdekplank en afdekfolie te zeggen.
Wie laat in de winter de plastic afdekking of het plastic 'kleedje' op het volk liggen ?
Ik ken een ecologisch imker die uitgewassen juten pootaardappelzakjes gebruikt als 'kleedje'. Zj.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Re: Het 'kleedje'
er is ook niets mis met dekkleedjes,
heb jaren de vilten expemplaren gebruikt.
maar ik gebruik soms ook een oude handoek (je hebt soms weleens materiaal te kort)
werkt ook prima, wordt aan de onderkant gecoat met propolis.
ook prima voor de winterzit.
beetree, had jouw opa bodem ventilatie? die is toch pas in de jaren 70 geintroduceerd??
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
heb jaren de vilten expemplaren gebruikt.
maar ik gebruik soms ook een oude handoek (je hebt soms weleens materiaal te kort)
werkt ook prima, wordt aan de onderkant gecoat met propolis.
ook prima voor de winterzit.
beetree, had jouw opa bodem ventilatie? die is toch pas in de jaren 70 geintroduceerd??
vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Wat voegen de kleedjes eigenlijk toe aan de dekplank? Ik heb een plaatje plexiglas op het voergat liggen zodat ik in de winter een vluchtige blik op het volk kan werpen (zitten er nog bijen in, veel meer niet natuurlijk). Voor warmtebehoud heb ik de daken geisoleerd met isolatieplaten.
- semar
- Contacteer:
iets betere vochtafvoer,
voor de rest niks,
in het kleedje kun ook een voergat knipen en plaatje opleggen.
kwestie van voorkeur en wat je bij de hand hebt.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
voor de rest niks,
in het kleedje kun ook een voergat knipen en plaatje opleggen.
kwestie van voorkeur en wat je bij de hand hebt.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
Goede morgen Dominique, tot de bodemventilatie rekende hij de vliegspleet of het vlieggat want die
zaten net als tegenwoordig bij de meeste kasttypen in de kastbodem. Zj.
zaten net als tegenwoordig bij de meeste kasttypen in de kastbodem. Zj.
-
- Contacteer:
Goede morgen Dominique, ik had me nog duidelijker moeten uitdrukken namelijk als volgt:
Viegspleet of vliegopening of vlieggat VORMEN ONDERDEEL van wat wij de kastbodem noemen.
Eigenlijk is de bodem een heel lage bak vanwege zijn opstaande randen. Volgens mij hebben
de Segeberger kunststofkasten een kastbodem die wel 10 a 15 cm hoog is met de bedoeling
darreraat te laten bouwen aan de onderlatjes van de raampjes en zo Varroa"s te vangen
zonder dat de werksterraat verbouwd wordt tot darrecellen en tevens omdat Varroa's liever
op iets minder warme plekken hun voortbestaan uitoefenen. Zj.
Viegspleet of vliegopening of vlieggat VORMEN ONDERDEEL van wat wij de kastbodem noemen.
Eigenlijk is de bodem een heel lage bak vanwege zijn opstaande randen. Volgens mij hebben
de Segeberger kunststofkasten een kastbodem die wel 10 a 15 cm hoog is met de bedoeling
darreraat te laten bouwen aan de onderlatjes van de raampjes en zo Varroa"s te vangen
zonder dat de werksterraat verbouwd wordt tot darrecellen en tevens omdat Varroa's liever
-
- Contacteer:
Goede morgen Sanntu, te hoge luchtvochtigheid in de kast wordt als een groot gevaar
beschouwd voor volk en raten tijdens de winterzit. Beschimmelde raten en wanden moeten vermeden worden.
Die lokken naaktslakken de kasten in want die houden van paddestoelen en schimmels.
Er wordt altijd gezegd: Een koude droge winter geeft minder sterfte in de bijenvolken dan een
zachte vochtige of kleffe winter. Dus de "stil"hangende bijen die warmte moeten opwekken
om het 20 C in het midden van de tros te krijgen , verbranden suiker met behulp van zuurstof tot warmte en water en kooldioxyde.
Warmte mag blijven hangen in het netwerk van de tros, maar water en kooldioxyde moeten als afval, dat het kamermilieu
kan verslechteren , uit huis gevoerd worden. Een afdekking van plexiglas of plastic die de raten van kastrand tot kastrand bedekt
is gevaarlijk. Alleen bodemventilatie is niet genoeg. Vandaar het verhaal over het tegenwoordig verguisde dekkleedje. Zj
beschouwd voor volk en raten tijdens de winterzit. Beschimmelde raten en wanden moeten vermeden worden.
Die lokken naaktslakken de kasten in want die houden van paddestoelen en schimmels.
Er wordt altijd gezegd: Een koude droge winter geeft minder sterfte in de bijenvolken dan een
zachte vochtige of kleffe winter. Dus de "stil"hangende bijen die warmte moeten opwekken
om het 20 C in het midden van de tros te krijgen , verbranden suiker met behulp van zuurstof tot warmte en water en kooldioxyde.
Warmte mag blijven hangen in het netwerk van de tros, maar water en kooldioxyde moeten als afval, dat het kamermilieu
kan verslechteren , uit huis gevoerd worden. Een afdekking van plexiglas of plastic die de raten van kastrand tot kastrand bedekt
is gevaarlijk. Alleen bodemventilatie is niet genoeg. Vandaar het verhaal over het tegenwoordig verguisde dekkleedje. Zj
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Het plexiplaatje van Santtu, in combinatie met goede isolatie aan de bovenkant, zorgt er voor dat er geen condensatie plaatsvindt. De gesloten afdekking van plastic is niet gevaarlijk. Het gevaar zit hem in condensatie van de warme, vochtige lucht, tegen een koud oppervlak. Goede isolatie, in combinatie met bodemventilatie, zorgt voor droge overwintering zonder beschimmeling.
- semar
- Contacteer:
de ruimte onder de bouwverspering in de hoge duitse bodems zijn voor de bijen om te baarden en te trossen, en niet om te bouwen.bee-tree schreef: Volgens mij hebben
vandaar de naam ook
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
- semar
- Contacteer:
eddy, wat heeft isolatie voor zin als je de bodem open moet laten?Eddy Geurtsen schreef:Het plexiplaatje van Santtu, in combinatie met goede isolatie aan de bovenkant, zorgt er voor dat er geen condensatie plaatsvindt. De gesloten afdekking van plastic is niet gevaarlijk. Het gevaar zit hem in condensatie van de warme, vochtige lucht, tegen een koud oppervlak. Goede isolatie, in combinatie met bodemventilatie, zorgt voor droge overwintering zonder beschimmeling.
zoiets als de woonkamer verwarmen en de schuifpui open laten?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)