Jelte Pieter Dijkstra schreef:He Semar,
Ik heb het idee dat het met tbh netzo is als met een korf of kielers; het vergt toch continue begeleiding. Eenmaal als de raten hard zijn (lees bebroed) zal het gemakkelijker worden. Ik ervaar dat ook bij kielers. Eenmaal de raatjes vastgebouwd zijn, weer losgesneden zijn, en weer bebroed zijn, bouwen de bijen het veel minder vast. Met name in het begin vergt het veel begeleiding. Bijsturen van raatbouw etc.
gr.
JP, de speldeprik is prima (ik geef toch meteen lik op stuk)

mareh, wat je zegt is nu juist mijn probleem, de breekbaarheid van de broedramen valt wel mee,
maar met name het vaak inspecteren, lossnijden oogsten etc van deze kast vindt ik erg onhandig, en nu niets iets wat ik een beginger zou aanraden.
je kunt moeilijker controleeren etc, dus meer kans op zwermen. en dat maakt hem (net als de korf) in mijn optiek aanmerkelijk minder geschik voor in de stad (heb je de paniek gezien als 4 hoog achter een zwerm aan het bolkon gaat hangen?) als dat te vaak gebeurd is het gedaan met het gedogen door je buuren.
verder vindt ik het trage werken erin, de hopeloos lange tijd nodig om hem weer af te sluiten (pletten van bijen tussen de latten en tussen de latten en het dak)
de grote verstoring iedere keer weer als je erin moet zijn (je moet eerst een flink aantal latten losmaken voor je bent waar je moet zijn) toch eigenlijk een hopeloos geval. De kinders hier vinden hem wel leuk met het raampje, maar anders was deze kast bij mij allang verdweenen.
goed om op de busch manier bijen te houden (1. pleur er een bijenvolk in, doe er verder niets aan en haal 2x per jaar de honing eruit),
maar dat vindt ik voor in de binnenstad een ongeschikte methode. bovendien kun je dat net zo makkelijk in een gewone kast doen.
het oogsten is ook een drama met het gelieder en geroof, en het bestrijden is ook weer extra lastig en druppelen is natuurlijk onmogelijk met deze kast.
al met al waarom zou je je als imker al die extra problemen op de hals halen, de natuurlijke raatbouw etc kun je ten slotte in ieder kasttype toepassen.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)