koningin wandelt buiten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

roosje2012
Contacteer:

koningin wandelt buiten

Bericht door roosje2012 »

Vandaag weer iets vreemds meegemaakt
Een 6ramerke vertoonde een komen en gaan van veel darren. Ik vond de kast ook verdacht weinig wegen. Vanmorgen doodde ik maar lieft 48 darren, wat er op kan wijzen dat ze niet meer blij zijn met de koningin. Om 16 uur vind ik de koningin van voor op de gevel van de kast, omringd door wat bijen, die haar wat lijken te pesten. Ik open de kast en doe de volgende observaties : Er is geen open broed meer, alleen nog 1 raam gesloten broed. Dat broed leeft nog. Ik vind nog een 7 tal darren, die ik meteen dood. Er is een speeldopje, niet belegd. Er zit nog eten in, maar er is al veel weg. Ik ben echter tot op heden blijven siroop voeren. Er zijn nog heel wat werksters.
Onderaan de kast vind ik een klompje, zoiets als compacte aarde. Het lijkt een stuk van een nest te zijn, met wat openingen hier en daar. Er zit niets in.
Wanneer ik de koningin terug op de raat zet, wordz ze wat later bezocht en onderzocht door een aantal bijen, die op haar rug en zo gaan zitten. Weet er iemand wat hier aan de hand is.
Volgens mij willen ze deze slappe koningin wisselen, maar er is geen broed meer. Ik denk dat ik misschien een nieuw koninginnetje er op moet zetten. Maar wat is dat stukje dat ik daar gevonden heb? Iemand een idee ook waarom die koningin zich zomaar buiten bevond. Iemand al meegemaakt?
Bijlagen
DSC08776.JPG
DSC08777.JPG
DSC08778.JPG
DSC08779.JPG
DSC08780.JPG
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: koningin wandelt buiten

Bericht door petro »

Ik kan met geen mogelijkheid de situatie inschatten,dus ook niet vertellen wat er is.Hetgeen je weergeeft wijst trouwens niet op een slechte moer maar op roof!
Hetgeen je hebt gevonden is het begin van een hommelnestje,gezien het uiterlijk al enige maanden oud.
Petro
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Waarom maak je die darren dood??
Wat is het nut daarvan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Mogelijk een stille moerwisseling. Dus niet slim darren te doden.

ad staals
roosje2012
Contacteer:

Ik heb die darren gedood, omdat ze alles opeten. Ik kreeg die kast niet ingewinterd. Vooraleer ik de laatste doodde, heb ik gekeken of er geen belegde cellen waren, maar er zijn zelfs geen larven meer of eitjes. Dus hoe ze stil gaan moerwissellen weet ik ook niet. Dat die koningin buiten wandelt vond ik er al helemaal op wijzen dat ze niet deugde. Ik ben trouwens vergeten ze zeggen, dat, wanneer ik ze er af deed en of mijn hand hield, ze bij het rondwandelen een soort waterspoor naliet vanuit het puntje van haar abdomen.
Even heb ik gedacht dat de darren die misschien in hun eigen kast niet meer welkom waren, hun kans hebben schoon gezien zich in dit kleiner en zwakker volkje te installeren en daar hun gangen hebben gegaan met de voeding. Ik heb hier nog vier andere kasten staan. Maar de kwestie van die wandelde koningin vind ik al helemaal mysterieus. Deze is bovendien geknipt.
Dus de toestand nu is. Op een paar darren na waarschijnlijk, heb ik de meeste toch verwijderd. Het kastje neemt nog steeds siroop op. De bijen brengen als gek nog stuifmeel binnen. Ik heb de koningin er terug op gezet. Er is geen open broed meer. Ik heb ze ook een tweede tymol behandeling gegeven.
Morgen ga ik controleren of de koningin er nog op zit, Vind ik ze dood terug, dan kan ik enkel een ander koningin er op zetten, meen ik. Of wat denken jullie dat ik moet doen. Stukje broed van een ander kast geven? Maar die zijn allemaal al ingewinterd en ik doe ze niet graag meer open.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Veel kans loopt er een jonge, niet leggende, koningin in het volk rond.
Die darren , alles opeten?

ad staals
roosje2012
Contacteer:

Er zijn geen moerdoppen, dus van waar zou ze afstig zijn?

maar ik bedenk wel dat ik een darrenbroedige kast heb gehad! Missxhien zijn het de darren uit die kast die honger hadden daar neens een onderkomen hebben gevonden! Maar dat is dan nog geen uitleg waarom mijn koningin op de wandel,is gegaan!
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Ik vind het heel raar en erg dier onvriendelijk dat je de darren dood maakt, volgens mij heeft dat geen enkel nut en ik begrijp dan ook niet hoe je daar aan/op komt.
Dit is geen antwoord op je vraag maar het doodmaken van Darren heeft volgens mij ook helemaal niets te maken met een moer die buiten loopt. :naughty:

En ik heb geleerd dat darren helemaal niks op eten maar gevoerd worden door de werksters, dus dan moet je die ook dood maken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Die kleidingetjes zijn naar mijn idee het werk van een urntjeswesp.
Nestkamertjes,komt een gevangen beestje in met een eitje van de wesp erbij hoppa.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Roosje, volgens mij heeft Alfons Vulgaris gelijk wat betreft die rare ofwel zeldzame geboetseerde
dopjes die urntjes moeten worden. Op de hei kom ik enkelvoudige urntjes tegen, bevestigd aan de heidestengel.
Die zijn van een andere soort Urntjeswesp. Die groepjes die jij gevonden hebt, heb ik nog nooit gezien.
Waar precies zaten ze in de kast ? Zat in die dopjes iets dat leek op stuifmeel ?
In een enkele van mijn kasten die dubbelwandig zijn heb ik vorig jaar in de 'spouw' wel 'cellen' met wandjes
bestaande uit aaneengekit zand aangetroffen gevuld met poppen en resten geel stuifmeel van een metselbijsoort. Die komen pas in het vooorjaar uit; in maart of april ontpoppen ze. Ze doen de bijen geen kwaad.

Of de Urntjeswespen onrust veroorzaken waardoor het beeld ontstaan is wat jij beschreven hebt, weet ik niet.
Kun je die urntjes bewaren voor verder onderzoek door bijvoorbeeld mensen van de KNNV en het IVN bij jouw
in de buurt. Raadpleeg de site van jouw gemeente voor het adres van die twee verenigingen. Tot zo ver
want zonet is 'hoog'bezoek biinen gekomen. Zjef
Plaats reactie