Inwinteren en roof.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Dirk C
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Contacteer:

Re: Inwinteren en roof.

Bericht door Dirk C »

Van deeg welke te hard wordt heb ik vooralsnog geen last gehad.
Onze bijen halen dat zeer vlotjes op.
Ik leg wel steeds een plastic zak over de blok suikerdeeg (tot net over de rand van de kast).
Ook geef ik tegenwoordig 2x een half pak ipv ineens 15kg.
Wat je wel kan doen is een stokje of 2 door de deeg duwen.
Op die manier gaat de plastic zak niet dichtklapprn thv het voergat.

zie geen verschil tussen de volken welke invertsiroop krijgen en deze welke deeg krijgen.

Met vriendelijke imkergroeten,
Dirk
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Ahmo, bedankt voor je aanvulling. Ik zal je advies opvolgen om het eens bij een kast uit te proberen.
Kun je nog wat vragen beantwoorden ? 1.Moet het vlieggat precies dezelfde diameter hebben als op de foto te zien is ?
2. Hoe groot is de diameter van het ronde gat ? (ik schat 30 millimeter)
3. In welk land of welke landen passen ze dit toe ?
4. Hebben jouw kasten een gazen bodem ? (dit vraag ik in verband met de ventilatie)
5. Heb je geen gat in de deksel ten behoeve van de ventilatie ? (aan de voorkant zie ik er geen, misschien is er een aan achterwand)
6. Kun je bij jouw type kasten ook overdag voeren zonder roverij op te wekken ? (het filmpje laat een enorme drukte zien
van aan- en afstormende bijen zoals dat vooral tijdens de voerperiode te zien is. Het zou de imkers met meer dan 10 volken
die voerbakjes van 2 liter gebruiken , goed van pas komen om al bij daglicht de bakjes te vullen en niet in het halfduister).
7. Van welk materiaal is de ronde klep gemaakt waarmee je de vliegopening gemakkelijker en efficiënter allerlei formaten
kunt geven? (Het zou een prima middel zijn om bijvoorbeeld Dwergspitsmuizen buiten de kast houden. Het gat kan met
het 'diafragma' de vorm van een maansikkel gegeven worden).

P.S. Op het you tube filmpje dat je getipt hebt raak ik niet uitgekeken. Bedankt. Zj.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Kun je bij jouw type kasten ook overdag voeren zonder roverij op te wekken ? (het filmpje laat een enorme drukte zien
van aan- en afstormende bijen zoals dat vooral tijdens de voerperiode te zien is. Het zou de imkers met meer dan 10 volken
die voerbakjes van 2 liter gebruiken , goed van pas komen om al bij daglicht de bakjes te vullen en niet in het halfduister).
Bee tree,

als het zo uitkomt voer ik ook overdag.....of in de namiddag. De bijen passen zich maar aan mijn schema.

Het is van belang dat je rustig werkt en zonder te morsen en vooral geen rare fratsen uithaalt (zoals honging afhalen, ramen vergeten buiten te laten staan, etc). Gebruik kleine emmertjes om suikerwater over te gieten uit grotere emmers of jerrycans. Als je al morst, gebruik eventueel water om de boel af te spoelen.

Overigens speelt het roverij probleem nu veel minder erg dan in augustus. Op zich is de dit een prima tijd om in te voeren! De broednesten krimpen nu eindelijk en het voer wordt prachtig mooi om het broednest heen opgeslagen (terwijl er nu ook nog voldoende zomerbijen zijn die nu nog wat aan de opslag kunnen werken).

Ik ga overigens komende weken de invoercapaciteit sterk opvoeren. Er zijn steeds meer volken die klaar zijn, en dan haal ik de voerbakken van die volken af, maak ze proper. Ik zet ze dan naast een volk wat al een bak heeft.
Overigens winteren de volken prachtig in. Veel klimop moet nogal bloeien.

gr.
JP
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Zie ook hier uit de oude doos .

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Jaap v P
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jaap, heel interessante bijdrage van jou en imker van Elmt. Gelet op de spelling en zijn uiterlijk is hij tussen w.o.1 en 2
geboren. Dat hij de dubbelwandige kasten van onder suikerwater kan toedienen begrijp ik niet. Jij wel ?
Leg het me uit ? (sorry voor de commandotoon, maar voor de zekerheid probeer ik antwoorden met alleen maar ja
te voorkomen. Maar zo flauw ben je niet.)
Ik zie altijd op tegen het afnemen van de deksels omdat mijn houten kasten niet onder een afdak staan en daarom
in de maanden met een.......r........er in , afgedekt houd met (groene) dekzeilen om verwering
tegen te gaan. Ze moeten telkens er af om de 2-liter voederbakjes te vullen.
Ik zie iets wits onder de bodem van Elmt's kasten . Het lijkt op de thans in gebruik zijnde kunststofbakjes.
Heeft hij soms een luikje dat toegang geeft tot een ruimte onder de raten voor een voerbak met drijvers ? Zj.

P.S. Waar heb jij de toegang tot de voerbak voor je eigen volken. Midvoor ? Linksvoor? Rechtsvoor ? Midden op de afdekking ? Enz.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ik zal proberen het een en ander over mijn handelingen te vertellen .

Over deze kasten weet ik eigenlijk niets te vertellen . Misschien dat Hans v/d Post hier raad mee weet ???.

Ik denk dat dit bakken zijn die op de een of andere manier bijendicht onder deze kasten , ( met een opening naar binnen ) geschoven konden worden , in die tijd voerde men veel met open bakken ( pannen )gevuld met stro tegen het verdrinken van de bijen ,maar dat verdrinken gebeurde heel vaak toch wel . Ook mijn vader voerde met wat oude pannen , maar dan boven op de volken en ook met stro gevuld . Niet iedereen had voldoende geld om ( Mommers-bakken ) te kopen .

Ik had dit stukje meer geplaatst om iets te laten lezen dat het nemen van maatregelen tegen roverij zeer belangrijk , en al heel lang bekend is .

Dan over hoe ik het een en ander doe .
voeren.jpg

Al mijn kasten zijn voorzien van een dekplank met een ronde opening ( hart ) 10 cm vanaf de voorkant met een diameter van 6 cm ,en het uitgezaagde stukje maak ik een dekseltje van . Hierop zijn alle voerbakken te plaatsen zonder de volken te verstoren . Het liefst werk ik met de 6 L bakken die hoeven maar enkele keren gevuld om voldoende wintervoer in je volk te hebben . Wanneer ik de 2 L bak of de pot van 1 L gebruik , plaats ik een lege honingkamer daar omheen om het geheel wat af te dichten . Zelf vul ik deze in het begin van de avond om roverij zo veel mogelijk tegen te gaan .
ik citeer van Elmpt ; Zooals het met veel kwalen gaat, is het voorkomen van dit euvel gemakkelijk, het genezen er van veel moeilijker .

Niet enkel het morsen bevorderd roverij . Zodra er gevoerd wordt gaan de bijen aan het werk en omdat dit op twee manieren bekend gemaakt kan worden ( Rondedans of kwispeldans ) en er geen bepaalde dans is om aan te geven dat er voedsel binnen de kast aangeboden wordt , zal men de rondedans uitvoeren en aangeven dat er binnen vijftig meter een belangrijke drachtbron is . Dien ten gevolge zullen de bijen binnen afzienbare tijd buiten de kasten op zoek gaan naar die drachtbron en de zwakkere volken zeker niet ontzien .

Zelf is altijd mijn eerst werk voor ik ga voeren om de vliegopeningen te verkleinen . Wanneer er nog voldoende dracht is zal roverij niet zo snel optreden dan in een drachtloze periode .

Jaap v P
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jaap, bedankt dat je zo veel tijd gestoken hebt in je beantwoording. Ik voer net als jij; de voeropening
midden voorin. Ook nog steeds in de schemering. Op het moment dat ik klaar ben, kan ik niet goed meer zien
waar ik loop. Te veel bomen boven me en Balsemienrimboe beneden. Ik geef ze geen vol 2-liter bakjes want
ze staan een beetje schuin om gisting te vermijden van restanten. Daardoor is de kans groot dat de bakjes overlopen,
als je in het halfduister niet goed kunt zien of je tot de voorrand gevuld hebt. Suikerwater dat over de bijen en raten
en vliegplank zich een weg naar buiten zoekt, kan de volgende ochtend alsnog roverij veroorzaken.
Over de voermethode van van Elmt heb ik de volgende gedachte: er moet een gat in de kastbodem zitten om de
bijen toegang te verschaffen tot het 'voertuig' ofwel 'vaatwerk' ,dus een bak of pan , en als 'vlonders' drijvend
materiaal zoals takjes en strootjes. Ik heb lang geleden eens een 'antieke' bijenkast gekocht die een gat in de vaste bodem
had;.. niet door verrotting maar vakkundig uitgebijteld. Ik heb me heel lang afgevraagd waar dat voor diende.
Pas nu is het me duidelijk. Dat jij de bijen momenteel niet erg op roof belust vindt dankzij de voortdurende dracht
(van bijvoorbeeld Klimop), heeft Jelte ook al gemeld. Ik durf het haast niet te zeggen: "De Michielszomer is aan de gang"
Weinig wind en hoge nachttemperatuur van 14 C lokken de bijen al in het halfdonker naar de Balsemienen.
De nachten worden vanaf nu koeler tot 5 C volgens het weerbericht van zo net . De ganzentrek is begonnen. Zj.
Jaap v.Popering
Contacteer:

bee-tree schreef: Dat jij de bijen momenteel niet erg op roof belust vindt dankzij de voortdurende dracht
(van bijvoorbeeld Klimop),.
Mag het ook een tiental hectares met bladrammenas en gele mosterd binnen de 1000 meter afstand van mijn stal zijn :D :D :D

Jaap v P
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Jaap dat klinkt als een klok. Ik had nog andere soorten kunnen noemen. Misschien verkeert iedere
imker zonder het uitgezocht te hebben in de gelukkige omstandigheden dat er nog dracht is.
Hier staat Bladrammenas ook nog uitbundig te bloeien in akkerranden. De bijen komen met cremekleurig
stuifmeel binen dat op Klimopstuifmeel lijkt , maar ook van Bladrammenas kan zijn.
De kapper is gearriveerd. Ik moet nu stoppen. Groeten Zj. P.s. Ik had nog iets.
jossmits
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Ik kan zo niet zien wat voor kasten het zijn. Ik heb warre-kasten met ronde vlieggaten. Die vlieggaten zijn 2 cm in doorsnee (bij mijn zelf gebouwde kasten, die kan ik afsluiten met een kurk van een wijnfles) en 2,5 cm bij de gekochte kasten , die met een metalen schuifje, zoals op de film, kunnen worden afgesloten.
Ik gebruik die ingangen als volgt. De warre kasten hebben een grote vliegopening aan de bodem (90 cm2) die met een verkleinblokje verkleind kan worden tot ca 25 cm2) Die 90cm2 vind ik veel te groot, ik heb dus altijd het verkleinblokje erin (vastgezet). Daardoor is de ingang in de zomer aan de kleine kant. Ik open dan ook in april de ronde openingen, de opening in de bodem blijft open. De ronde opening boven het moerrosster blijft dicht.
De bijen vliegen vooral op de bodemopening. Van de andere openingen wordt vooral gebruik gemaakt om te ventileren.
Na de laatste keer slingeren sluit ik alle ronde openingen. Ook omdat ik dan hier last krijg van de aziatische hoornaar (dit jaar veel minder).

Jos
Plaats reactie