Ik heb een vraagje. Door omstandigheden ben ik wat later met suikerwatervoeren. Ik hanteer de verhouding 1,5kg suiker (gewoon wit kristal suiker) op 1ltr water. Het water voeg ik handwarm toe. Wat bij mij iets warmer is dan mijn handen.
De twee kasten die ik bijvoer reageren beide totaal anders. Al vanaf het begin zie ik bij de linker kast overdag soms een beetje vocht van de vliegplank komen. Ook liggen er vrij veel (natte) bijen op de plank. De voerbak lijkt mij goed dicht en niet te lekken. Vanavond was ik wat later en was het al donker. Een paar minuten na het voeren kwamen er 'tig' bijen uit de linker kast onrustig naar buiten. Diverse gingen op de vliegplank staan te wapperen, anderen vlogen wild en heel druk rond. De rechter kast krijgt hetzelfde mengsel (ieder de helft) en vertoont normaal gedrag.
Inmiddels ca. 3 uur later na het voeren zie ik dat de meeste bijen weer naar binnen zijn en zitten er nog ca. 10 op de plank, waarvan sommigen nog steeds te wapperen met hun kontje naar de vliegopening. Het is nu niet nat op de plank.
Herkent iemand dit of heb je een idee wat dit kan zijn? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie!