Balsemien: onbekende dracht

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Balsemien: onbekende dracht

Bericht door apiario »

Zoals hierboven al beschreven Balsemien houd van water.Vandaar het dracht gebied "de Biesbosch"
Hier en daar een plukje zet geen zode aan de dijk.
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Dat zal het bij mij dus niet zijn. Ze staat rond een poeltje in het bos, maar dat valt compleet in het niet bij de Biesbosch
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

07.10 Zomertijd, 06.10 normale tijd. In het Oosten een uitslaande grote brand ? De dunne bewolking in rode gloed.
Het is de opkomende zon; nog net niet boven de horizon op de 53ste breedtegraad. Het is 12 C. Windstil.
En wat zie ik bij 10 procent van de volken: bijen die met vijftallen per seconde tegelijk in volle vaart op de vliegplank
landen en in vijftallen het luchtruim kiezen.
En wat zit er op de rug van de aanvliegsters: het stuifmeeluitstrijkje, net zo helder als het 'witte laken' bij de
twee Lakenvelders met hun kalfjes in de wei van de buren.
Ik word altijd verliefd op volken die een apart gedrag vertonen zoals de 10 % Balsemienbezoeksters. Waarom zij wel en de
andere niet die even sterk zijn ? Zijn ze net als mensen ? De een is een zoetekauw en de ander gruwt van zoetigheid. Genenkwestie ?

08.30 uur. Het beeld is nu minder opbeurend. Nu maar enkele bijen per 5 seconden. Er is zon. Apiario heeft, meen ik, ook
zo'n waarneming; enkele uren zijn de balsemienen kletsnat van de dauw en de regen en dan honigen ze , om te
stoppen zodra de bladeren droog worden. Is daarom de beste vlucht 's morgens heel vroeg en 's avonds vlak vóór en in
de schemering ? Nota bene; elke standplaats is anders en daardoor de verscheidenheid aan waarnemingen,
Bij mij is het droge zandgrond ondanks de 200 liter regen per vierkante meter in de eerste 3 weken van september. Zj.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Bon matin,ook al op ? Toch niet van rugpijn ? Ik wel ? Gister een dagje wadlopen boven Pieterburen. De laatste Zee-asters
stonden nog te bloeien. Vanmorgen om half acht op. Helaas pas om negen uur een rondje gemaakt langs de Balsemienen
en de volken. Ik kon mijn ogen niet geloven. Er vlogen al bijen met de Balsemienstrich terwijl het nog maar 7 graden was bij de
kasten;niet één maar tientallen; niet op de planten die in de schaduw staan maar op die welke door de Michielszomerzon
opgewarmd worden. De purperen bloemen werden iets meer bezocht dan de witte die meer licht weerkaatsen .
De purperkleur absorbeert meer warmtestraling; binnen in de grote buisvormige bloem koelt de bij niet af, ze wordt
zelfs opgewarmd om haar vliegspieren en loopspieren en kaakspieren en lipspieren nog beter te laten werken.

De volken staan op dik 50 meter van de Balsemienen af. Door het avondlijk voeren en de Balsemien zo dichtbij,
wordt de rondedans heftiger aangewakkerd. Het lijkt ook de stuifmeelhaalsters driftiger te maken.
Hoedje af voor mijn beledigde bijen Semar. Ik zal je een paar angels in de dubbele betekenis van het woord sturen
om je te kalmeren.
P.S. Strich + klompjes....... Voor het maken van pollenbollen.......moet de Balsemienbij op haar rugje rollen.
.................................. Hangend aan het mannelijk Balsemienorgaan...vult ze haar korfjes ijverig aan. Mooie dag Zj.
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Goede middag beste lezeressen en lezers, wat een weertje in vergelijking met gister. Geen iem op de balsemien.
Dikkere eikels dan normaal kletteren op ons dak. Eén van de buren heeft net zijn grote dak van de woonboerderij klaar.
Op 50 meter afstand klinkt geluid alsof het dak beschoten wordt. Kunststofpannen. Niet geschikt voor een woning met dikke
eiken er naast als je tenminste niet opgeschrikt wil worden bij het stormachtige weer van vandaag, 29 september 2013,
waarop de Aartsengel Michaël wordt herdacht, waarnaar de Sint Michielszomer is genoemd, die momenteel
ook de bijen eens een vrije dag bezorgt. De vliegplanken ofwel de terrassen zitten vol werksters, die op de rustdag
van mens (en dier) genieten van de intense zon, behalve als de kasten niet op het Zuiden staan.
Eigenlijk ben ik opgeschrikt toen het P.S. van gister me in gedachte schoot. Zou het misschien misverstaan kunnen worden?
Dominique, met angels bedoel ik niet alleen het verdedigingswapen van bijen maar ook ENGELEN. Neem me niet kwalijk
dat ik nu een kleine theologische uitleg geef. De leer van de Orthodoxe en R.K.Kerk beschouwt engelen als geestelijke
onstoffelijke wezens met een grotere vrije wil en kracht dan de mens. In opdracht van God begeesteren ze de mens en leiden hem.
Wie gelovig is kan bidden dat een goede geest, zeg engel, hemzelf en de ander en de maatschappij bezielt.
P.S. Het tweede regeltje van het versje mag ook luiden als volgt: zie je ruggelings de buis in hollen,
Onder mannelijk orgaan worden de vergroeide stuifmeeldraden en helmknopjes verstaan die tegen de 'rug' van de bloem zitten.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

laatste lootjes.jpg
Net 18.45 met zon en oosten wint ,de Balsemien wezen bekijken en ja de laatste lootjes hier en daar nog een blommmegien en dat was het dan.
Ben blij dat ik mijn volken op tijd weg gehaald heb en niet zijn ingewinterd.
Laatst gewijzigd door apiario op zo 29 sep 2013, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

laatste loodjes 2.jpg
En dat was het dan.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

We weten allemaal dat balsemien heel goed groeit en bloeit in de nattigheid maar ook op droge mits vruchtbare grond goed gedijt.
De beperkende factor is vooral: woelmuizen die graag de jonge kiemplantjes eten die best zoet zijn als je erop kauwt.
Inmiddels heb ik vastgesteld dat konijnen ook graag de planten eten. Dus eigenlijk groeien ze overal -mits niet al te droog zoals midden op de heide- waar ze niet worden opgevreten door muizen of konijnen.
gr,
m
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Ik heb de balsemien in mijn tuin even nadat die over de helft van de bloei was,minstens tweederde gekort.
Ze staat op dit moment weer volop in bloei en geeft samen met de asters nog aardig wat stuifmeel.
Petro :be1:
bee-tree
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Het lijkt mij een goede tip van Petro. Kun je een foto plaatsen hoe ze er momenteel bij staan.
Heb je ze teruggeknipt met een heggeschaar ? Was dat in de periode dat vrijwel alleen hommels er op vlogen ?
Kun je je de datum herinneren? Hoe hoog zijn ze momenteel ?
Ik wil het gaan toepassen, want ik word die scheefhangende zwaarder wordenden stengels een beetje zat
omdat ze me de weg versperren. Maar omdat mijn bijen er enorm goed op vliegen laat ik ze maar staan.
Misschien kun je ons er het volgend jaar op attenderen via de tiplijn, wanneer het tijd is Balsemien te 'snoeien'. Zj.
Plaats reactie