Ik begrijp best dat je graag dingen die in jouw oogen niet klopen wilt bespreken en dat is harstike goed van jebee-tree schreef:Beste Dominique, we dwalen weer aardig van het onderwerp af: de verlengde vlieg- of loopplank of steiger (vrij benoemd)
Ik neem het op voor die imkers die zich inleven in hun bijen, die zich het leplazerus werken en daarom door de imker
een handje geholpen worden met een eenvoudig landingsplankje.(prima toch)
De fatsoensrakkers onder de imkers(Wie dan?) noemen zo'n alleggaartje
aan planken een .............. (niet gezien, heb ik erover heen gelezen?) Zij willen een rijtje uniforme kunststofkasten netjes in het gelid. Dat mag toch ook?
Ik heb van twee van zulke imkers (wie wat waar? dezelfde imkers?)de opstelling bij het koolzaad in het afgelopen koude voorjaar met verbijstering
aanschouwd. Segeberger hoog van de grond met honderden verkleumende bijen er onder ; in kluitjes op elkaar
om nog een beetje warmte van elkaar te krijgen. ja dat is niet erg slim Je mag hopen dat de Dierenbescherming dat niet in de publiciteit brengt.
Dat zijn geen luie bijen maar LUIE IMKERS die niet de moeite nemen om planken te kopen en passend te maken zodat
die geen afbreuk doen aan de uitstraling van hun stand. Zulke 'laadkleppen' zou de kastenverkoper er bij moeten leveren.
dat doen somige ook, de dadant van holtermann bv maar dan moeten de imkers ze wel kopen of handig vinden
Hoogproductieve bijen zijn geteeld voor imkers die er hun dagelijkse kost mee moeten verdienen en de telers van fruit
en groenten moeten bedienen voor bestuiving. hoogproductieve bijen bestaan niet, het is de imker die moet balanceren met de standplaats de dracht de keuze voor het kasttype én bijenras, de bedrijfsmethode, het wel of niet reizen, en komt alles bij elkaar dán heb je leuke oogsten.
Het ligt ´mijns inziens´ dus voor een groot deel bij de vakkundigheid van de imker en niet het bijenras.
Luie(hoezo lui?) hobby-imkers maken er dankbaar gebruik van. natuurlijk als er voor jouw omstandigheden een goede bij voorhanden is waarom niet?
Ze hoeven maar enkele volken te bedienen (wat heeft dat er nou mee te maken?) om vervolgens bij elke gelegenheid te snoeven dat ze van twee volken 200 potten hebben geoogst(Dat is inderdaad niet erg sympatiek, het is tenslotte geen wedstrijd)
zonder te vertellen dat ze de koninginnen hebben moeten kopen omdat de vorige niet door de winter zijn gekomen.iedere moer kan sterven een slime meid...dan winter je een extra moertje in
Dominique, je lokt me aardig uit de tent om eens wat luie imkerpraktijken te openbaren die mede oorzaak kunnen zijn van sterfte.
(ik kan me bij die woorden wel wat voorstellen mareh.. sugereer je nu iets over mijn methoden? Vraag en je krijgt antwoord.)
kan me ook voorstellen dat je af en toe pissed bent om bepaalde dingen
maar dat kan toch ook zonder de moralistiese bijvoegelijke naamwoorden.
In mijn ervaring zijn de meeste imkers die ik ken ok, een persoon als jij in je stukjes beschrijfst zal vast niet zo populair zijn,
en ook ik ken een paar minder sympathieke colega´s als die wat zeggen haal je schouders op en doe je je ding zou ik zeggen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)