Lijkt wel voorjaar

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

marc
Contacteer:

Re: Lijkt wel voorjaar

Bericht door marc »

A.A. Staals schreef: Het doen en laten van de imker speelt een grotere rol dan menigeen verwacht.
Zeer juist, dit is ook de reden dat de imker zelf een niet te onderschatten aandeel heeft in de bijensterfte. En dan bedoel ik niet alleen het varroa behandelen maar zeker ook zijn imkerwijze.
Deze moet uiteraard aangepast zijn aan de plaatselijke omstandigheden (zeewater, microklimaat, dracht- geen dracht), de bij waarmee men werkt, de commerciële eisen (bestuiving) enz...
Het 'generaliseren' hiervan is inderdaad gevaarlijk maar voor elk imker geldt wel 1 generaliserend feit : de opwarming, die is overal voelbaar.
We moeten er toch rekening gaan mee houden want het wordt nog warmer. Dit is nog niet zo zeer voelbaar voor mens, zoogdieren, vogels maar vooral voor insecten waaronder onze bijen.
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Bericht door alfa vulgaris »

Opwarming?

Heb vernomen dat de Ijskap op de Noordpool dit jaar is gegroeid.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

alfa vulgaris schreef:Opwarming?
Wees maar blij dat de aarde opgewarmd is , anders hadden wij nu nog in de IJSTIJD geleefd :think: :angelic-little:

Jaap v P
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

A.A. Staals schreef:
. Ik zal proberen iets duidelijker te zijn.
Ik kies er voor om na de linde te starten met inwinteren/varroa bestrijding en daarmee in de eerste helft van september klaar te zijn.

ad staals
Ad .

Wanneer ik dit doe zijn mijn langlevende bijen eind februari zes maanden oud , en dan zit er hier maar een minimaal broednestje in . Wanneer ik jullie in de lente over de bijen zie schrijven ben ik wel eens jaloers , Hier komt vanwege de gure winden in de lente en de lagere temperaturen de start van mijn volken veel later op gang dan daar in Brabant .

Jaap v P
alfa vulgaris

Ik ben nu 37 en altijd overwinterd boven 53 NoorderBreedte en afgelopen winter was de langste in m'n leven .
Die daarvoor was volgensmij de koudste en de laatste.
Afgelopen voorjaar leek wel een soort winter van een aantal jaren terug.

Een week geleden kon ik de eerste wintergeur ruiken.
Ja sorry ik ruik ook weer.
Hmmm bijen vast ook.

Alfa.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

alfa vulgaris schreef:Opwarming? Heb vernomen dat de Ijskap op de Noordpool dit jaar is gegroeid.
Foto van het poolijs de laatste decennia.
Rood volgens het wiskundig klimaatmodel, zwart volgens de satellietmetingen.

Afbeelding

Aan huidig tempo zal de Noordpool tegen 2050 ijsvrij zijn in de zomer. De Noord-Russische en Siberische havens maken nu al plannen.
Wie de klimaatopwarming nu nog negeert is ofwel erg naïef, of heeft er belang bij om het te blijven ontkennen.
alfa vulgaris

Ze hebben ons altijd bang gepraat dat we met kruiwagens met aarde naar het strand moesten als het doorzette
met het smelten van de poolkappen door opwarming.

lees dit eens en voorral de fotootjes bekijken :

http://www.welingelichtekringen.nl/poli ... dpool.html

Afbeelding

Ok,het is categorie politiek en niet wetenschap.
Ik ben in deze eigenlijk ook niet wijzer dan men mij maakt.
Weet wel dat afgelopen 2 jaar gewoon niet mee kunnen tellen met opwarming want dat is gewoon niet zo.

Het is een trend naar beneden dat lijkt mij ook maar wat voor tijdsbestek hebben we het eigenlijk over?
Dat kun je naar mijn idee nauwelijks met klimaatschommelingen vergelijken.

Wat me nogal opvalt is dat de oppervlakte ijs steeds sneller variëerd de laatste jaren volgens grafiek.
Het zou kunnen dat het ijs dunner wordt en het dus erger is dan men verondersteld.

Mijn hersens zijn getraind in trends herkennen.
Ik zie opgaande trend laatste 7 jaar.
Reken maar na. Eerst narekenen en dan pas reageren a.u.b.

Ik voeg steeds meer toe omdat ik beter kijk....
Gegevens afgelopen jaar zijn niet meegenomen in deze grafiek.
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Zo'n opstoot zat er in 1996 ook in, Alfa. Dat verandert niets aan de dalende trend.
Een trend meet je niet aan een momentopname zoals het poolijs dit jaar.
Je zou van de ongemakken van de processierupsen, die we de laatste 10 jaar ondervonden, ook kunnen zeggen dat ze voorbij zijn omdat de lente dit jaar zo slecht was. Vergeet het maar de volgende jaren zijn ze er weer, de trend is ingezet. Vorig jaar heb ik in verschillende kasten de broedoppervlakken begin november gemeten, het zal dit jaar niet anders zijn. Maar wel een groot verschil met 1992, toen ik begon met bijenhouden.
alfa vulgaris

Interessant dat je de broedoppervlakken meet in november Marc.
Ik geloof niet dat je dat direkt aan klimaat kunt relateren dat kan voor zover ik wijs ben ook met genetica en imkermethode te maken hebben . WIl ook niet beweren dat het niks met mekaar te maken heeft.
Ben er wel wat van overtuigd dat de bij als organisme zich niet zo snel druk maakt om een halve graad + of -

In 96 was er een snelle toename in aangroei (en smelten) van oppervlakte poolijs net als de laatse jaren dus, maar toen kon je niet spreken van opgaande trend in de oppervlakte poolijs over de laatste 7 jaren. We zijn tenslotte een piepklein stukje aan het bekijken.
Eigenlijk moet ik even die grafiek in cijfers hebben dan kan ik zelf die trend laten zien want ik weet zeker dat m'n hersens een opgaande trend herkennen over de laatste 7 jaar plus dit jaar nog volgens het plaatje dan hebben we dus opgaande trend oppervlakte poolijs over 8 jaar. interessant zou zijn om ook het volume poolijs erbij te weten.

Ben benieuwd wat het wordt.
Er zijn ook wetenschappers die beweren dat we nu een koudeperiode in zullen gaan en zij beweren dat deze bewijzen veel sterker zijn met invloeden machtiger dan toename van het zo besproken CO2 gas.
De zon heeft ook nogal invloed op het klimaat en heeft de laatste jaren "de hik "

Je komt ook met belangen...weet je dat er wordt gehandeld met CO2- en stikstofoxidenuitstoot :?:
Wat ook reuze interessant is: dat het best wel eens mogelijk kan zijn dat het delven en verrijken van uranium en koelen,opwerken en opslaan van het afval van de thermonucleaire centrale's meer CO2 uitstoot geeft bij dezelfde hoeveelheid opgewekte consumeerbare electrische energie dan de hoeveelheid CO2 die zou worden geproduceerd wanneer men direkt fossiele brandstoffen zou omzetten in electrische energie. Reken maar na zou ik zeggen. Men neme ongeveer 250 m3 aardgas voor 1000 kWh. Daarbij schijnt de uraniumverijkende industrie nog steeds CFK's uit te stoten eheen je hebt minder mogelijkheid tot bommetjes natuurlijk. TJa,ik zie zeker een mogelijkheid tot belangen. Oh ja,ik heb het zelf geschreven en van mij mag je het knippen en plakken.

Haha...kan je uren over lullen dit.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Moi minnen en minners, to the point si vous plait of zoiets, dus ........ gister 'LEEK HET WEER LENTE', althans in
ons heerlijke Westerwolder land in het Oosten van de Provincie Groningen. Als we dat weertje tijdens de
Koolzaadbloei hebben, dan mogen we niet klagen. Zon afgewisseld met enkele spetters regen, 12 tot 18 C, geen wind,
daar houdt Koolzaad van, evenals Mosterd en Herik. Om half zes gistermiddag vlogen ze nog druk met stuifmeel aan
hun pootjes op de bloemen waar ik tussen stond, met tranen in de ogen , omdat................
ik had staan kauwen op een blad van Herik; het is een mosterdsoort, namelijk Sinapis arvensis.
De vroegste vlucht werd gemaakt op Balsemien, daarna volgde de hele dag dracht van Klimop. En dat op 10 oktober 2013.

P.S. De naam Westerwolde betekent WILDERNIS meteen ten WESTEN van de Duitse grens.
Alfa c.s. willen jullie een beetje voorzichtig zijn met het gebruik van schuttingwoorden, anders word je op het matje
geroepen door een paar schoolmeesters. Mooie dag gewenst, luitjes.........doe maar luitjes aan. Zjef
Plaats reactie