Reserve koninginnen overwinteren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
HeHo
Contacteer:

Re: Reserve koninginnen overwinteren

Bericht door HeHo »

A.A. Staals schreef:
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik ga overigens ook experiementeren om die Kielders te laten overwinteren in de kelder. Ik heb een super droge kelder. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ook wil ik ze voederdeeg mee gaan geven. Ik moet maar eens kijken hoe en wat en hoeveel.
Wat zou kunnen is dat ik de het voederbakje opnieuw vul met zacht voederdeeg. In de kelder is het tamelijk constante temeperatuur (natuurlijk wel koud in de winter) en ze zijn mss. in staat om dit voederdeeg op te nemen vanuit het voederbakje? Graag reactie.

gr.
Als ze niet koud genoeg staan gaat het niet goed. (ze moeten echt op een tros gaan). Voer in het bakje wordt waarschijnlijk een kliederboel, omdat daar het condensvocht terecht komt. Ook zal de ventilatie dicht raken met dode bijen. Het zal geen succes worden.

ad staals
misschien proberen in een koelkast te plaatsen :D

Als het volkje niet te klein is kun je ze gemakkelijk buiten laten staan.
Je kunt eventueel een extra hoogsel erop zetten en daar een halve pak deeg in leggen direct op de raampjes,
Ik denk dat het juist heel belangrijk is dat ze buiten staan. dan kunnen ze als de temperatuur een keer oploopt in de winter even naar buiten om te ontlasten, en eventueel wat dode bijen opruimen.

groetjes Henk
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Reserve koninginnen overwinteren

Bericht door A.A. Staals »

HeHo schreef: Als het volkje niet te klein is kun je ze gemakkelijk buiten laten staan.
Dat klopt. Maar dat betekend wel dat tijdig je volkjes moet maken, zodat ze voldoende winterbijen hebben en voldoende voedsel op kunnen nemen.

ad staals
Plaats reactie